Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی طی سالیان گذشته همواره مشکل آب شرب داشته است به طوری که میزان کیفیت آب مورد انتقاد جدی مردم بود. طی سالیان گذشته برای حل آن اقداماتی نیز انجام شده اما به دلیل عدم پیش بینی صحیح مسائل، مردم همچنان با قطعی و یا کمبود کیفیت آب مواجهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات آب شرب مرکز خراسان شمالی به حدی بود که در دهه گذشته مسئولان وقت تصمیم گرفتند از سد شیرین دره واقع در شهرستان مانه و سملقان که بیش از ۶۵ کیلومتر از بجنورد فاصله دارد، آب شرب این شهر را تأمین کنند؛ در نهایت این پروژه در سال ۹۱ به بهره برداری رسید.

بعد از این تصمیم، اندکی مشکلات رفع شده بود و آب گوارایی در دسترس مردم قرار داشت اما آرام آرام مشکلات جدیدی نمایان شد. سد شیرین دره به منظور استفاده در حوزه کشاورزی تعبیه شده بود و به کارگیری آب این سد برای مصارف خانگی نیازمند هزینه‌های جدیدی بود.

مشکل از آن قرار بود که پس از وقوع بارندگی در استان و ورود آب‌های جدید به سد، میزان گل و لای آب این سد به حدی زیاد می‌شد که امکان ورود آب به تصفیه خانه میسر نبود و به این ترتیب آب سد شیرین دره از مدار آب بجنورد خارج می‌شد.

این مسئله در بارندگی‌های تیر و مردادماه سال گذشته به شدت برای مردم ملموس شد به طوری که در مواقعی حتی تا چند روز آب سد شیرین دره به دست مردم نمی‌رسید و عملاً تمام سطح شهر با مشکل شدید کم آبی مواجه بودند.

پروژه‌ای که بنا بود مشکل را حل کند

مسئولان خراسان شمالی برای حل این مشکل پروژه «آبگیر سطحی از سد شیرین دره» را در دستور کار خود قرار دادند. طبق گفته مسئولان پس از اجرای این طرح دیگر دیگر نمی‌بایست شاهد افت فشار آب پس از هر بارندگی می‌بودیم.

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در نشست خبری تیرماه سال گذشته خود اظهار کرد: با عملیاتی شدن طرح آبگیر سطحی از سد شیرین دره، مشکل قطعی آب شرب بجنورد، پس از جاری شدن هر سیلاب نیز رفع خواهد شد.

وی، افزود: فرآیند برداشت آب از آبگیر سطحی، تنها پس از ورود سیلاب به سد، که موجب گل آلودگی آب می‌شود، انجام خواهد شد.

مرتضوی درباره قطع آب شهر بجنورد در زمان ورود سیلاب به سد شیرین دره، اظهار داشت: در زمان بارندگی و قوع سیلاب‌های بزرگ، آب سد گل آلود می‌شود و کدورت به حدی می‌رسد که آب سد قابل انتقال به تصفیه خانه هم نیست، بر این اساس شرکت آب و فاضلاب به ناچار آب را از مدار مصرف شهروندان بجنوردی خارج می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در زمان وقوع سیلاب‌های بزرگ، کدورت آب مخزن سد به علت تلاطم، افزایش می‌یابد که به ناچار از مدار مصرف مشترکان خارج می‌شود و در مقابل منابع کافی جایگزین برای آن وجود ندارد که این وضعیت، مشکلاتی را برای ساکنان مرکز استان به دنبال دارد.

وی تنها چاره کار برای رهایی از این مشکل را برداشت آب مورد نیاز آشامیدن از لایه‌های باکیفیت بالایی مخزن سد عنوان کرد.

۷۱ میلیارد هزینه شد / مشکل همچنان باقی است

در نهایت بهمن سال ۹۹ این طرح با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید. مرتضوی در آئین بهره برداری از این طرح گفت: اکنون بهره‌برداری از پروژه آبگیر سطحی موقت سد شیرین دره، باهدف ارتقای کیفیت آب شرب و کاهش هزینه‌های تصفیه آب و امکان برداشت آب از ترازهای بالاتر مخزن سد شیرین دره به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: بهبود شرایط کیفی آب شرب شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال به میزان سالانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب هدف دیگر اجرای پروژه آبگیر موقت سطحی سد شیرین دره بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، اعتبار این پروژه را ۷۱ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و ۹ هزار نفر جمعیت روستایی از اثرات این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

بر این اساس بنا بود با هر بارندگی دیگر شاهد قطع آب بجنورد نباشیم؛ اما طی روزهای گذشته باز هم این اتفاق رقم خورد و آب سد شیرین دره به دلیل وقوع بارش باران از مدار خارج شد.

آب و برق با هم قطع شد

مردم در روز گذشته با افت شدید فشار آب و در مناطقی با قطع کامل آب مواجه شدند. از سوی دیگر همزمان با قطع آب، برق مناطق گسترده‌ای از بجنورد قطع شد و به این ترتیب اتفاقی کم سابقه در بجنورد رقم خورد که موج گسترده‌ای از اعتراضات را روانه مسئولان استان کرد.

منصور درتومی، مدیر امور آب و فاضلاب بجنورد در گفتگو با روابط عمومی این اداره با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از آب مورد نیاز شهروندان از سد شیرین دره تأمین می‌شود، گفت: در شهر بجنورد در هر ثانیه، ۷۵۰ لیتر آب مورد نیاز شهروندان می‌باشد که ۴۵۰ لیتر از آن از محل سد تأمین می‌شود اما به علت ورود سیلاب به سد شیرین دره، فقط امکان برداشت ۳۰۰ لیتر آب بر ثانیه از قسمت فوقانی آبگیر سد که در سال گذشته به بهره برداری رسید، را داریم که این میزان نیز کفاف نیاز مصرفی شهروندان را نمی‌دهد.

وی افزود: همچنین به دلیل قطعی برق، چاه‌های رزرو در مناطق کلاته نقی و ارکان که مابقی آب شرب مورد نیاز شهروندان که ۳۰۰ لیتر می‌باشد را نیز از دست دادیم.

درتومی با بیان اینکه مصرف در شهر بجنورد ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علاوه بر شرایط خاص مقابله با کرونا، افزایش کم سابقه دما نیز مزید برعلت بوده است، به طوری که در هفته جاری مصارف شهروندان از ۶۵۰ لیتر مصرف در هر ثانیه به بیش از هزار لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی در پایان با اشاره بر اینکه تداوم افزایش دما را در طی روزهای آتی خواهیم داشت و پر شدن دوباره مخازن ذخیره آب زمان بر است، از شهروندان درخواست کرد تا مدیریت مصرف آب شرب را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و از هرگونه استفاده آب شرب برای مصارف غیر شرب جدا پرهیز نمایند.

به این ترتیب طرح آبگیر سطحی از سد شیرین دره بر خلاف قول و وعده مسئولان مشکلات را حداقل به صورت کامل حل نکرد؛ از سوی دیگر ناهماهنگی در قطعی برق باعث شده آب چاه‌های بجنورد نیز از مدار خارج شوند؛ قطع برق را نیز می‌توان به این مشکلات اضافه نمود و به این ترتیب مجموعه مدیران کل و استانداری خراسان شمالی رکوردی جدید در ارائه خدمات به مردم بر جای گذاشتند.

کد خبر 5250759

منبع: مهر

کلیدواژه: قطع آب قطع برق استانداری خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی سد شیرین دره خراسان شمالی ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه گرگان ایلام انتخابات 1400 اراک اردبیل عکس استانها مجلس شورای اسلامی واکسن کرونا سد شیرین دره سد شیرین دره بهره برداری خراسان شمالی شهر بجنورد آبگیر سطحی مورد نیاز شرکت آب آب مورد آب شرب قطع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنندج پس از بارش باران

سنندج پس از بارش باران

دیگر خبرها

  • تداوم بارش باران در آذربایجان شرقی
  • تداوم بارش باران تا روز جمعه در آذربایجان شرقی
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • سیگنال مثبت شفافیت؛ عامل رشد چشمگیر قراردادها در سال گذشته
  • میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • سنندج پس از بارش باران
  • بارش باران اخیر در پاوه از مرز ۱۰۰۰ میلی‌متر گذشت
  • مرور خاطرات دوران تحصیل پس از ۴۵ سال
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • فیلمی از بارش باران تهران در شب گذشته