Web Analytics Made Easy - Statcounter

مالک شریعتی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آمار آرای باطله انتخابات ۱۴۰۰، گفت: روشن است کسی که پای صندوق می آید، شماره ملی اعلام می کند و برگه رای را تحویل می گیرد، به این سازو کار و ساختار انتخابات اعتقاد دارد، اما اینکه به هیچکدام از نامزدها رای نمی‌دهد از چند جهت قابل تحلیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین نکته که باید از آرای باطله مورد توجه قرار بگیرد، اعلام نارضایتی از وضع موجود است، یعنی فرد اعلام می کند که از نظام، آرمان های نظام، اصل شرکت در سازوکار انتخابات و اصل مشارکت در تعیین سرنوشت کشور جدا نشده و قهر نکرده‌است اما می‌خواهد به نوعی از وضع موجود به خصوص حوزه اقتصاد و معیشت اعلام نارضایتی کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اظهار کرد: دومین وجهی که یک رای باطله با خود به همراه دارد این است که فرد بر اساس شاخص هایی که مد نظر داشته میان نامزدهای انتخابایت فردی را اصلح و شایسته پیدا نکرده است.

شریعتی تصریح کرد: شورای نگهبان افرادی را تعیین می کند که حداقل شرایط را داشته باشند، اما کسی که می خواهد رای بدهد به دنبال گزینه اصلح می گردد. بنابراین فردی که از میان گزینه ها انتخابی نمی کند می خواهد اعلام کند که گزینه ای در عرصه انتخابات نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته فردی که پای صندوق می آید و رای باطله به صندوق می اندازد با کسی که امکان حضور پای صندوق آرا را داشته و عامدانه شرکت نکرده است خیلی متفاوت است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که عدم شرکت در انتخابات علاوه بر اینکه ممکن است به علت تصمیم فردی باشد می تواند به دلیل مشکلات برگزار کنندگان انتخابات باشد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: برای مثال صندوق رای برخی از بیمارستان ها و بیماران برای اینکه رای بدهند نرفته است، این گروه از عدم مشارکت ها مدنظر ما نیست.

شریعتی نتیجه مشارکت در انتخابات را از دستاوردهای دولت مستقر دانست و گفت: میزان مشارکت در انتخابات بعد از پایان حاکمیت یک جریان سیاسی، نه وسط جریان که دوره دوم رئیس جمهور باشد، بلکه وقتی دولت واگذار خواهد شد، یکی از دستاوردها و شاخص‌های عملکرد جریان حاکم به حساب می آید.

وی تصریح کرد: همانطور که نرخ تورم یا بیکاری را به عنوان یک شاخص در نظر می گیریم و آمار آن را در آغاز دولت با پایان مقایسه می‌کنیم، مشارکت در انتخابات هم جزئی از شاخص های عملکرد دولت و جریان حاکم است که تغییرات آن باید سنجیده شود.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: مثال این موضوع تقریباً شبیه اتفاقی است که در شورای شهر تهران افتاد و شورای شهر اول بسیار بد عمل کرد، دچار درگیری و دعوا و انحلال شد و در پی این اتفاقات مردم در انتخابات شورای شهر دوم شرکت نکردند.

شریعتی تصریح کرد: عدم حضور مردم در انتخابات شورای شهر دوم نمره دادن به شورای دوم نیست، چون آنها که هنوز روی کار نیامده بودند بلکه نمره دادن به نهاد و افرادی است که صندلی هایی را اشغال کرده و عملکرد ضعیف داشته اند، بنابراین مردم هم کل مجموعه را مورد اعتراض قرار می دهند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مشارکت پایین در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام نارضایتی نسبت به عملکرد دولت مستقر است، عنوان کرد: دولت سیزدهم اگر بنا دارد در پایان دولت خودش شاخص مشارکت را بالا ببرد، باید رضایتمندی را در مردم ایجاد کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: رضایتمندی در مردم هم بر اساس موضوعات روزمره، معیشت و اقتصاد آنها تعریف می شود و به رویکردهای کلان اقتصادی و پیشرفت‌های عمومی کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بستگی دارد.

وی تاکید کرد: این رضایت عمومی، اثر مستقیم بر انگیزه بخشیدن به افراد و حضور بیشتر آنها در پای صندوق های رای خواهد داشت.

کد خبر 5247920

منبع: مهر

کلیدواژه: مالک شریعتی انتخابات 1400 مشارکت مردم در انتخابات جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی قوه قضاییه سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی غلامحسین محسنی اژه ای هیئت دولت انتخابات 1400 اسحاق جهانگیری حجت الاسلام حسن روحانی ایران آیت الله خامنه ای دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا شورای نگهبان دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پای صندوق رای باطله شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است

ایسنا/قزوین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد

بیت‌الله اکبری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شعار سال جاری اظهار کرد: شعارهای سال کاملاً هدفمند است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و اینکه در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید شده نشان‌دهنده این است که خلأهایی از قبل وجود داشته که باید منبعد به آن توجه شود و برای برطرف کردن این خلأها اقدام کرد.

وی گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد، مثلاً اینکه می‌گوییم دولت ما به نفت وابسته است پس می‌تواند بدون درآمد مردم نفت را بفروشد و درآمد داشته باشد درست نیست چراکه اگر به خاطر مسائلی که در دنیا وجود دارد تحریم شویم دست دولت خالی خواهد شد بنابراین دولتی می‌تواند به‌عنوان دولت پایدار و مقاوم در مقابل نوسانات سیاسی و اقتصادی دنیا بایستد که مشارکت مردمی در آن بالا باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: درگذشته تلاش‌هایی هم صورت گرفته که اهداف اقتصادی برای افزایش تولید ایجاد شود اما شرایط نشان می‌دهد که مشارکت به حدی نبوده که ما را به استاندارد لازم برساند به همین جهت رهبری در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید کرده‌اند.

وی بیان کرد: برای راهکارهای جذب مشارکت مردم باید برنامه‌ریزی و برنامه‌های عملیاتی و اهداف‌ کوتاه‌مدت بر این اساس تنظیم شود، هدف استراتژیک در شعار سال را رهبری مشخص کرده‌اند و باید ارگان‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی در تمام برنامه‌ریزی‌های خود شعار سال را به‌عنوان سیاست حاکم در نظر بگیرند تا مشارکت مردم را در تمامی امور شاهد باشیم و از این طریق جهش تولید رقم بخورد.

اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم جذب نشود به جهش تولید و رشد و توسعه نخواهیم رسید و اهداف دست‌نیافتنی خواهد ماند؛ مجلس نقش وضع، اصلاح و تقویت قوانین را دارد تا به دولت راهکار داده شود و دولت نقش تسهیلگری خود را برای ایجاد مشارکت مردم فراهم کند.

وی افزود: مجلس و دولت به‌عنوان قوه مجریه نقش مهمی در جلب مشارکت مردم‌ دارند چراکه وقتی مردم ببینند تسهیلگری ایجاد شده به‌طور مثال در نقش واسطه‌گری مالی بانک‌ها درست عمل کنند و بازار سرمایه امنیت خوبی پیدا کند و شفافیت و کارایی آن بالا برود، مردم به صورت خودکار درست عمل می‌کنند چراکه نگاه مردم به قوانین و قوه مجریه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین درباره میزان تحقق شعارهای سال گذشته اظهار کرد: مشکلاتی که در این سال‌ها پیش‌آمده همه از یک جنس نیست و نمی‌شود قضاوت کرد چراکه بسیاری از عوامل بیرونی مانعی برای تحقق شعار سال هستند و این موانع سبب شده از رسیدن به اهداف فاصله گرفته باشیم.

اکبری‌مقدم در پایان گفت: از طرفی دیگر برخی مواردی همچون کاهش رشد جمعیت باعث شده به اهداف دست پیدا نکنیم چراکه تولیدی‌ها با مشکل نیروی کار مواجه هستند؛ تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما رشد نقدینگی و کنترل نکردن سیاست‌های پولی در ایران باعث شده نرخ تورم بالا برود و به همین دلیل خیلی از دستمزدها با بازار سازگار نباشد، قوانین حوزه کار هم باید اصلاح شود و بر اساس شرایط فعلی بازار کار نوشته شود تا بتوان در جهت حل مشکلات گام برداشت.
 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • تصویب اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد