Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:16:56 GMT

سقوط افغانستان به کام اژدهای جنگ دیگر توسط آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۱۷۲۴

سقوط افغانستان به کام اژدهای جنگ دیگر توسط آمریکا

به گزارش ایرنا، زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا طی روزهای گذشته از حرکت های مردمی علیه طالبان و نشر خبر بازگشایی پایگاه حقانی در وزیرستان پاکستان توسط رئیس سابق امنیت ملی افغانستان بشدت انتقاد کرد و هشدار داد که این کار افغانستان را به طرف جنگ داخلی می برد.

رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان روز جمعه پس از تخلیه پایگاه بگرام توسط آمریکا با نشر تصاویری اعلام کرد که پایگاه سابق شبکه حقانی در وزیرستان بازگشایی شده و آنها از این پایگاه برای جلب جنگجو و اعزام به افغانستان استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبیل، خلیل زاد را حامی طالبان و پاکستان خوانده و گفته است که علیه کسانی که به حنجره طالبان و پاکستان بدل شده اند خاموش نمی ماند و همچنان به افشاگری چهره اصلی آنها و ابعاد و حاشیه های سیاه گفت وگوهای صلح ادامه خواهد داد.

نبیل در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعات من، تمام گفت وگوهای صلح آمریکا و طالبان تا این مدت روی تاراج معادن و منابع طبیعی افغانستان می‌چرخد. مردم افغانستان به هیچ شخص و گروهی اجازه نمی‌دهند که منابع طبیعی و معادن افغانستان را به تاراج ببرند.

خلیل زاد در واکنش به این توئیت نبیل، به وی هشدار داده است که از نفرت پراکنی علیه طالبان و شبکه حقانی دست بردارد و از دولت افغانستان خواسته است که بر علیه کسانی که در برابر طالبان و شبکه حقانی نفرت پراکنی می کنند بصورت جدی اقدام نمایند.

وی همچنین دیروز از آغاز حرکت مردم علیه طالبان در استان ها بشدت ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار می تواند باعث رفتن افغانستان بطرف یک جنگ داخلی باشد.

این سخنان خلیل زاد با واکنش مردم افغانستان مواجه شده و دیروز یکی از اعضای مجلس سنای این کشور ضمن محکوم کردن اظهارات خلیل زاد، گفت که سیاست غلط آمریکا افغانستان در کام جنگ دیگری فروبرده است.

سناتور های افغان نیز گفتند که خلیل زاد در زمان ماموریت خود با دنبال کردن سیاست اشتباه بجای صلح این کشور را به جنگ خطرناک دیگری مواجه کرده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم در تازه ترین مصاحبه با یک رسانه هندی گفته است که پیش از حمله آمریکا تروریسم و افراط گرایی در این کشور وجود نداشت.

کرزی افزوده است که گروه تروریستی داعش در زمان حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، برخلاف ماموریت اعلام شده آن‌ها، ظهور کرد.

کرزی گفته است که با وجود اینکه وی از پاکستان به دلیل حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان شکایت می‌کرد، اما آمریکایی ها همچنان به حمایت از اسلام‌آباد ادامه می‌دادند و ما از این تناقض در رفتار رنج می‌بریم.

رئیس جمهوری سابق در تشریح شرایط کنونی افغانستان گفته است که وضعیت موجود در افغانستان دو طرف دارد، یکی سوء رفتار و سیاست‌های آمریکا در افغانستان بود و دیگری نوع برخورد آنها با همسایه ما پاکستان می باشد.

تشدید نقش منفی آمریکا در افغانستان اکنون همه کشورهای منطقه را نگران ساخته و روسیه بتازگی گفته است که داعش در حال ساخت یک پایگاه در شمال افغانستان و در تلاش برای حمله از این پایگاه به موضوع جدید در این کشور است.

استان بدخشان افغانستان که این روزها طالبان در آن پیشروی زیادی کرده اند، مرکز حضور جنگجویان خارجی و گروه های تروریستی مانند اویغورهای چینی، نهضت اسلامی ازبکستان، داعش و چچنی ها است که احتمال دارد دامنه تهدید آنها با وضعیت بحرانی افغانستان بزودی فراتر از مرزهای افغانستان نیز برود.

برچسب‌ها جنگ افغانستان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ افغانستان ایالات متحده آمریکا جنگ افغانستان ایالات متحده آمریکا خلیل زاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رابطه به سفر شماری زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌های خارجی به افغانستان گفت: افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از نگاه اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد.

مجاهد در صفحه‌ ایکس خود نوشته است «در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌‌های خارجی است. در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراه اش و دیپلماتان کشورهای روسیه، مالیزیا، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات طالبان قابل توجه است.»

وی افزوده است اشتراک هیئت افغانی تحت ریاست ملا حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آنست که طالبان در سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با آن تامین بوده و رفت و آمدها وجود دارد.

به گفته‌ی وی؛ روابط یادشده با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

  به باور او؛ این تلاش‌‌ها برفعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه طالبان دلالت می‌کند، همچنین این دیدارها، نشست‌ها و رفت وآمدهای مهم نتایج خوب در عرصه اقتصادی برای افغانستان در قبال دارد.

مولوی ذبیح الله مجاهد بیان داشته است «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، نادرستی اینها ثابت شد. اکنون معلوم شد که افغانستان هم ازنگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام های صعودی بر می دارد و این تلاش ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است