Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@13:37:08 GMT

جزییات اقدامات راهبردی در توسعه خدمات دارویی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۲۵۵۳

جزییات اقدامات راهبردی در توسعه خدمات دارویی

حذف اجبار دو پارامتر حد نصاب جمعیت و فاصله، به عنوان دو رکن اساسی انحصار و شکستن قیمت نجومی پروانه­ های تاسیس داروخانه، اجازه فعالیت به نیروی فعال، دلسوز و با انگیزه را می‌دهد.

به گزارش مشرق، در هشتم خرداد ماه امسال، همزمان با ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس داروخانه، امید به ایجاد تحول بزرگی در نحوه ارائه خدمات دارویی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ارتقای خدمت‌رسانی با رفع انحصار مجوز داروخانه

حذف اجبار دو پارامتر حد نصاب جمعیت و فاصله، به عنوان دو رکن اساسی انحصار و شکستن قیمت نجومی پروانه­ های تاسیس داروخانه، این اجازه را به نیروی فعال، دلسوز و با انگیزه میدهد که بتوانند از دانش خود برای دسترسی بهتر مردم به خدمات استفاده کند.

نصف بودن تعداد سرانه داروساز در ایران ( ۳ داروساز به ده هزار جمعیت ) در مقابل آمار کشورهای پیشرو ( ۶ داروساز به ده هزار جمعیت)، باعث محرومیت مردم مناطق کمتر برخوردار و تسهیل نبودن دسترسی به دارو و خدمات دارویی شده بود. علاوه بر کمبود سرانه داروخانه­ ها و داروساز، انحصار ایجاد شده توسط ضوابط قبلی، باعث ایجاد قیمت های نجومی و کاذب برای پروانه های تاسیس داروخانه شده بود که متاسفانه به بازار های سیاه خرید و فروش مجوز منتهی می شد.

با آیین نامه قبلی، نقش محوری داروساز در ایجاد رویه صحیح مصرف دارویی، به حاشیه رانده شده بود و داروخونه ها به دلیل دیدگاه صرفا تجاری خود متاسفانه تخلفات زیادی را مرتکب می ­شدند. داروخانه ها به دلیل نقش بی بدیل خود در حلقه درمانی بیماران، صرفا نمی تواند سوپرمارکت دارویی باشد. ادامه ضوابط قبلی به دلیل نجومی شدن پروانه ها، این اجازه را به دلالان و پراتیک ها میداد، تا با دید سودآوری خود، روی اخلاق حرفه ای داروسازی پا گذاشته و به خاطر منفعت شخصی، سود تجارت دارو را بدون توجه به اولویت های مردم و نظام سلامت مورد توجه قرار دهند. داروخانه ها محل کسب و کار و مغازه داری عده ای از افراد غیر متخصص و غیر متعهد نیستند.

با برداشتن انحصار که گام بسیار مبارکی در فضای پویای داروسازی است، داروخانه ها ملزم به ارائه خدمات صحیح، اصولی و مطابق با منشور حقوق بیماران میشوند. متاسفانه اگر شرایط منطبق با آیین نامه قبلی ادامه پیدا میکرد، بعد علمی داروساز کاملا فراموش می‌شد و متضرر واقعی مردم می‌شدند، زیرا داروخانه ها خود را ملزم به ارائه خدمات نمی‌دیدند.

ایجاد اتاق مشاوره داروساز برای اولین بار در آیین نامه را، شاید بتوان نقطه عطفی در توسعه خدمت فروشی، حفظ حریم شخصی بیماران و پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف دارو دانست. علاوه بر این، با در نظر گرفتن حق امتیاز برای این موضوع، جایگاه علمی داروساز در کشور مستحکم شده و حق فنی پرداخت شده وجهه عرفی و قانونی پیدا می‌کند.

علاوه بر آن تعریف خدمات جدید در داروخانه مانند انجام واکسیناسیون ها و تست های تشخیص سریع، به مردم این اجازه دسترسی گسترده تر خدمات را می‌دهد.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه داراخانه ها به عنوان یکی از در دسترس ترین مراکز سلامت برای مردم در حوزه درمان بیماری ها است، تجویز داروها زیر نظر داروساز، به مردم این امکان را میدهد تا با هزینه کمتر به خدمات مراکز سلامت دسترسی کافی را داشته باشند.

ایجاد سازوکار های لازم و تخصیص مشوق در آیین نامه جدید برای کنترل و پایش اصالت دارو، تسهیلات مناسب برای معلولین، پارکینگ و... خدمت محوری را در آیین نامه جدید تبیین می کند.

از دلسوزان حوزه نظام سلامت و متخصصان متعهد و مردم عزیز به عنوان ذی نفعان اصلی، انتظار میرود که با حمایت خود از ضوابط اصولی این آیین نامه، خدمت را جایگزین وضعیت موجود نظام دارویی کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا داروخانه ایران تاسیس داروخانه داروخانه ها آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان

اردوی جهادی ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان روز چهارشنبه با همکاری مشترک قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر زنجان در ورزشگاه انقلاب انجام شد.

 این اردو در آستانه روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال احمر با مشارکت قرارگاه الکفیل برپا و ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم گیری، برساژ و عصب کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان مستقر شده است.

۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان در این باره با تاکید بر اینکه یک هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم ها تحویل بیماران نیازمند خواهد شد.

حکمت الله هاشمی همچنین از راه اندازی بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبر داد و گفت: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: در این مدت پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توانبخشی بیماران نیازمند را معاینه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود.

هاشمی افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال احمر اقدام به ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به عموم مردم و علاقه‌مندان به صورت رایگان خواهند کرد.

وی گفت:این اردو تاکنون در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گیلان اجرا شده است.

مدیرکل کمیته امداداستان زنجان گفت: با حضور گروه جهادی الکفیل خدمات پزشکی (دندان پزشکی و چشم پزشکی) به ۲ هزار مددجوی زنجانی ارائه می‌شود.

روح الله صالحی افزود: از صبح امروز حدود ۱۰۰ دستیار و ۱۰۰ دندان پزشک در ورزشگاه کارگران مستقر شده و در حال ارائه خدمات هستند البته طی روزهای آتی تعداد پزشکان بیشتر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه از امروز صبح تاکنون به ۱۹۰ نفر در نوبت صبح خدمات دندانپزشکی ارائه شد، اضافه کرد: همچنین در بحث چشم پزشکی نیز به ۶۰ نفر خدمات در حوزه بینایی سنجی ارائه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه ۲ هزار نفر از دهک های یک تا پنج که از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند این خدمات را دریافت خواهند کرد، گفت: از این تعداد ۷۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد و ۳۰ درصد نیز از جامعه بهزیستی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط با سرمایه گذاران سریلانکا تفاهم‌نامه امضا کرد
  • افتتاح و آغاز به کار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال طرح در ملایر
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی