Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: صنعت دامداری در استان کرمان آنقدر توسعه یافته نیست که نیاز ساکنان کرمان را تأمین کند و به همین دلیل وابستگی ۶۰ درصدی به واردات دام در استان یکی از مشکلات موجود در استان است اما ۴۰ درصد باقیمانده تولید به دلیل کیفیت و مرغوبیت و استراتژیک بودن تأمین نیاز داخلی برای تأمین گوشت و به ویژه فراورده‌های دامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرغوبیت دام‌های سبک در استان کرمان طی سال‌های اخیر موجب پدیده قاچاق دام‌های سبک استان به آن سوی مرزها و به خصوص کشورهای عربی شده است، این نوع قاچاق با تداوم خشکسالی و تهدید جان دام‌ها طی ماه‌های اخیر سیر صعودی پیدا کرده است.

مرغوبیت دام‌های سبک در استان کرمان طی سال‌های اخیر موجب پدیده قاچاق دام‌های سبک استان به آن سوی مرزها و به خصوص کشورهای عربی شده است

در کنار قاچاق دام که توسط واسطه‌ها در شهرستان‌های مستعد دامپروری در استان انجام می‌شود این روزها عشایر و دامداران سنتی و واحدهای صنعتی استان با مشکل دیگری مواجه شده اند که البته هر چه که می‌گویند اما کمتر کسی به مشکلاتشان توجه می‌کند.

کاهش جدی منابع آبی در استان کرمان، خشک شدن مراتع و کمبود جدی علوفه در کنار کمبود و گرانی خوراک دام موجب شده است عشایر استان کرمان که شاهد تلف شدن دام‌ها هستند برای کاهش خسارت به سمت ذبح و یا فروش دام‌های مولد روی آورند.

این دام‌ها البته سرمایه اصلی عشایر استان کرمان هستند و جمعیت دامی موجود در استان را برای باروری در فصل پاییز تضمین می‌کنند.

چاره‌ای جز فروش دام‌های مولد نداریم / ‏‬ حیوانات در حال تلف شدن هستند

پای صحبت اکبر سلاجقه یکی از دامداران عشایر شهرستان بافت نشستیم، وی می‌گوید: بسیاری از عشایر مانند سیاه چادرهایشان روزگارشان سیاه شده، بارندگی در استان به شدت کاهش یافته و مراتع سال‌های گذشته حالا تبدیل به بیابان شده اند و علوفه‌ای در مراتع وجود ندارد.

وی می‌گوید: حتی در برخی از مناطق آب مورد نیاز برای آبشخور دام وجود ندارد، دام‌های عشایر استان اکثراً سبک هستند و به همین دلیل به شدت آسیب پذیرند کمبود علوفه، گرانی بیش از حد خوراک دام و گرمای بیش از حد هوا بسیاری از دام‌های عشایر را از بین برده است.

وی می‌افزاید: تمام سرمایه عشایر همین دام‌ها هستند، وقتی تلف می‌شوند یعنی یک خانوار دیگر هیچ ممری برای امرار معاش ندارد به همین دلیل دام‌ها را می‌فروشیم به این امید که بتوانیم در آینده از استان‌های دیگر دام خریداری کنیم در غیر این صورت دام‌ها تلف می‌شوند و تمام سرمایه مان از بین می‌رود.

تمام سرمایه عشایر همین دام‌ها هستند، وقتی تلف می‌شوند یعنی یک خانوار دیگر هیچ ممری برای امرار معاش ندارد به همین دلیل دام‌ها را می‌فروشیم به این امید که بتوانیم در آینده از استان‌های دیگر دام خریداری کنیم

سلاجقه می‌گوید: یک فرد عشایر نشین مگر چقدر درآمد دارد که باید هفته چند میلیون بابت خرید خوراک دام هزینه کند؟ آیا مدیرانی که چنین قیمت‌های نجومی برای خوراک دام تعیین می‌کنند نمی‌دانند سرنوشت هزاران نفر به خطر می‌افتد و در آینده نزدیک دیگر دامی برای عرضه به بازار وجود نخواهد داشت؟

محمد شمس الدینی نیز از عشایر رابر است که می‌گوید: هیچ برنامه ریزی مدونی در خصوص تأمین خوراک دام وجود ندارد و به دلیل خشکسالی کاملاً وابسته به خوراک دام توزیعی توسط ادارات دولتی هستیم اما سهمیه‌ها بسیار اندک و قیمت بالاست اما در بازار آزاد میزان عرضه بسیار بالا و قیمت هم بسیار بالاتر است، این یعنی ما کمبود خوراک دام نداریم اما دولت این خوراک را به بخش خصوصی واگذار کرده و آنها به هر قیمتی بخواهند خوراک دام را عرضه می‌کنند بسیاری از دام‌ها در حال تلف شدن هستند و چاره‌ای جز ذبح آنها نداریم چون با این وضعیت نهایتاً تا یک ماه دیگر زنده می‌مانند.

وی می‌گوید: در کنار عشایر روستاییان هم که بعضاً در کار دامپروری هستند مشکلات افزون‌تری دارند چون هم مزارع و هم دام‌های آنها بی آب رها شده اند، سوال من از مسئولان این است آیا نمی‌دانند بعد از نابودی مزارع و دام‌ها دیگر منبعی برای تأمین نیاز داخلی وجود ندارد و وارد کننده خواهیم شد؟

کاه کیلویی ۴ هزار تومان / ‏‬ برای دام‌ها خوراکی جز کاه نداریم

محمد ابارقی هم یکی از گاوداران کرمان است که می‌گوید: خوراک دام‌ها این روزها کاه است چون سهمیه کنسانتره بسیار اندک است و یونجه و ذرت هم وجود ندارد.

وی می‌گوید: همین کاه را هم باید کیلویی ۴ هزار تومان خریداری کنیم به همین دلیل دام‌ها بسیار لاغر شده و در حال تلف شدن هستند اما هر چه می‌گوئیم کسی نمی‌شنود.

این دامدار با اشاره به کمبود شدید علوفه در استان کرمان گفت: به کشتارگاه‌ها سر بزنید دام‌های ماده آبستن در حال ذبح هستند چون توان نگهداری آنها دیگر وجود ندارد.

وی افزود: هر هفته سه تا چهار رأس دام در حال تلف شدن هستند و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم.

به کشتارگاه‌ها سر بزنید دام‌های ماده آبستن در حال ذبح هستند چون توان نگهداری آنها دیگر وجود ندارد، هر هفته سه تا چهار رأس دام در حال تلف شدن هستند و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم

وی از قوه قضائیه خواست در این خصوص ورود کند و بررسی کند چه وضعیتی در زمینه توزیع کنسانتره، ذرت و علوفه وجود دارد در غیر این سوره ذخیره گاه‌های دامی استان به زودی از بین می‌رود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت موجود در خصوص خوراک دام گفت: در سال جاری شاهد افت بسیار شدید بارندگی در مکان‌هایی بودیم که مراتع استان قرار دارند و به همین دلیل با کمبود شدید علوفه مواجه هستیم.

علی باقری بیان کرد: کنسانتره هم از تولیدات کشاورزی تهیه می‌شود اما خشکسالی تولید مواد اولیه را کاهش داده و همین امر قیمت بازار را افزایش داده با این وجود تمام تلاش ما بر این امر قرار گرفته که نیاز دامداری را تأمین کنیم.

مشکل نقدینگی در صنعت دامپروری

وی با اشاره به وضعیت نامناسب دامداری‌ها گفت: باید بین هزینه‌ها و درآمد دامداری‌ها تناسب ایجاد شود و یا دولت از دامداران حمایت کند تا توان خرید خوراک دام را داشته باشند.

وی کاهش شدید نقدینگی در دامداری‌ها را عامل اصلی مشکلات دانست و گفت: گاودار نمی‌تواند در بازار آزاد نیاز خود را تأمین کند چون به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی پولی برای تأمین خوراک وجود ندارد.

این مشکلات در حالی است که گفته می‌شود بخشی از علوفه و کنسانتره وارداتی ماه هاست در گمرک انبار شده و به دلیل قیمت بالای حمل و نقل کامیون داران حاضر به انتقال خوراک دام نیستند!

کد خبر 5250881

منبع: مهر

کلیدواژه: دامداری گاوداری عشایر خوراک دام خشکسالی حمایت از تولید ملی ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه انتخابات 1400 گرگان ایلام اراک عکس استانها اردبیل مجلس شورای اسلامی اقامه نماز جمعه استان کرمان همین دلیل دام های سبک وجود ندارد خوراک دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان

آفتاب‌‌نیوز :

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، یزد، سمنان، ارتفاعات شرقی تهران رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد.

فردا شنبه در برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، یکشنبه ۹ اردیبهشت در جنوب کرمان و دوشنبه ارتفاعات مرکزی البرز و زاگرس در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است.

سه‌شنبه هفته آینده سامانه بارشی از سمت غرب وارد کشور شده و بارش در این مناطق روی می‌دهد.

به گزارش تسنیم، طی سه روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. تا اواسط هفته آینده نیز روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷: خراسان جنوبی، کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب خراسان رضوی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸: کرمان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفر‌ها به‌ویژه برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان پایان: بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد با بیشینه سرعت ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر (تاکید بر ساعات صبح تا بعدازظهر)

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: جتناب از تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

دیگر خبرها

  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • سامانه بارشی جدید از سه شنبه وارد کشور می‌شود
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)
  • آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان
  • مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند
  • تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان