Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیر وکیل‌زاده» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نقش بسیار مهمی در اداره کشور دارد، افزود: در شرایط تحریمی، پتروشیمی نقش موثری داشته است.

وی با اشاره به اینکه مبادلات صنعت پتروشیمی در جهان سالیانه سه‌هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است، ادامه داد: سهم ایران از این بازار  ۱۷ میلیارد دلار و کمتر از نیم درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وکیل زاده تاکید کرد: با منابع و نیروی انسانی که در ایران وجود دارد،‌سهم نیم درصدی بسیار کم است. 

وی گفت: در این زمینه باید یک نقشه راه جامع تدوین شود و در برنامه توسعه هفتم باید نقش مهمی به این صنعت بدهند. 

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه این مدیریت در سه بخش فعالیت دارد، افزود: نخستین مورد طرح‌های در دست اجرا است، مورد دوم طرح های زیر بنایی است و سومین بخش نیز به دلیل ارتباط بین بخش های مختلف وارد عمل می شود که پشتیبانی از ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان در این بخش می‌گنجد.

وی، ارزش ریالی پروژه های در حال اجرا در صنعت پتروشیمی را سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: باید شرکت های دانش بنیان را شناسایی کرده و با شناخت نیاز مجتمع های پتروشیمی، این دو بخش را به هم نزدیک کرد تا به قرارداد برسند. 

وکیل زاده ادامه‌داد: فن بازار صنایع پتروشیمی در صنعت پتروشیمی اجرا خوهد شد و با این کار دفتری برای ارتباط بین مجتمع ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح های جهش دوم ۴۳ طرح بودند که از سال ۹۲ آغاز شد، افزود: ۱۵ طرح تا ابتدای سال ۹۹ راه اندازی شد، همچنین ۱۴ طرح در سال ۹۹ و سه طرح نیز در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و باقی‌مانده ۱۱ طرح است که تلاش می شود تا پایان سال به نتیجه برسند و جهش دوم تکمیل شود.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی تا پایان سال گذشته ۷۹ میلیارد دلار بوده است. 

وی، ظرفیت تولیدات پتروشیمی در حال حاضر را ۹۰ میلیون تن در سال دانست و گفت: با اتمام جهش دوم این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن می رسد. 

وکیل زاده ادامه داد: با راه اندازی ۱۷ طرح سال ۹۹، حدود ۲۵ میلیون تن به ظرفیت و چهار میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه شد. 

وی افزود: ۱۱ طرح از جهش دوم باقی مانده که ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، این طرح‌ها ۸۴ درصد پیشرفت داشته و تاکنون ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است. 

این مسوول با اشاره به اینکه طرح های جهش سوم شامل ۳۹ طرح است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد، گفت: علاوه بر افزایش ۱۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی، ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال می رسد که معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز است.  

به گفته وکیل زاده، سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح های جهش سوم پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار است که تا کنون ۵.۶ میلیارد دلار آن انجام شده است.

وی افزود: حدود ۶۷ درصد سرمایه گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی از سال ۸۷ تا کنون از طریق فاینانس انجام شده است. 

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه همه طرح های جهش سوم موافقت اصولی دارند و سرمایه گذار آن مشخص شده است، ادامه داد: خیلی بعید است که این طرح ها متوقف شود، مگر آنکه طرح های پیشرفت مطلوبی ندارند. 

وی، اختلاف بین تولید و ظرفیت صنعت پتروشیمی را ناشی از عواملی مانند فرسودگی برخی تجهیزات، کمبود خوراک و  غیره دانست و گفت: اگر تحریم ها رفع شود می‌توان ظرفیت را به تولید واقعی نزدیک کرد.

برچسب‌ها پتروشیمی توسعه صادرات توسعه ایران ایرنا نفت خام توسعه اقتصادی تهران ایران صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پتروشیمی توسعه صادرات توسعه ایران پتروشیمی توسعه صادرات توسعه ایران ایرنا نفت خام توسعه اقتصادی تهران ایران صادرات غیر نفتی صنعت پتروشیمی صنایع پتروشیمی میلیارد دلار سرمایه گذاری طرح های جهش انجام شده وکیل زاده میلیون تن جهش دوم جهش سوم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار

آفتاب‌‌نیوز :

در روز یکشنبه از شکاف قیمت دلار در بازار‌ها کاسته شد. قیمت دلار هرات، دلار تهران و دلار در سلیمانیه وارد کانال ۶۰ هزار تومان شدند.

قیمت دلار هرات یکشنبه را در ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان شروع کرد و تا قبل از نرخ‌دهی درهم تا ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. اما در ادامه روند نزولی قیمت درهم، نرخ دلار در هرات با کاهش تا مرز حمایت ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد. البته در معاملات پشت خطی انتهای هفته گذشته، بازار ارز هرات زودتر از سایر بازار‌ها کانال ۶۰ هزار را از دست داده بود و به این مرز حمایت رسیده، اما در از دست دادن آن ناکام مانده بود.

به عقیده تحلیلگران بازار به محدوده حمایتی رسیده، اما جان صعود پرقدرت ندارد. اگر بازار ارز و سکه در زیر مرز‌های حمایتی به تثبیت برسند قیمت دلار و سکه به سمت کف‌های جدید در سال ۱۴۰۳ حرکت خواهد کرد.

قیمت درهم امارات با گپ منفی در ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش در نیمه دوم به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و در همین نرخ نیز بسته شد. نکته قیمت درهم، این بود که کانال نرخ‌دهی درهم زودتر از سایر روز‌ها در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه به کار خود پایان داد.

قیمت تتر نیز در یک معاملات رنج رفت و برگشتی کانال ۶۱ هزار تومان را از دست داد و به مرز حمایت مهم ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. بر اساس تحلیل تکنیکال اگر قیمت تتر زیر این مرز تثبیت دهد با کاهش بیشتر می‌تواند وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شود.

از دید معامله‌گران فنی اگر قیمت دلار هرات مرز حمایت ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان را از دست بدهد حمایت بعدی در حوالی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین مقاومت اولیه قیمت دلار هرات ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان است که در صورت شکست نرخ می‌تواند به سمت کانال بالاتر برود.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • قرارگاه توسعه صنعت پتروشیمی تشکیل می‌شود
  • حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  • خروج معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟