Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ کارشناسان دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی اتریش به تازگی کشف کرده‌اند که باکتری‌هایی در معده گاو وجود دارند که باعث تجزیه پلیمرهای گیاهی طبیعی می‌شوند. این ارگانیسم‌ها در شکمبه یا نخستین بخش از معده چندبخشی و در واقع انشعابی از مری گاو زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایش‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که این گروه از میکروب‌های متنوع پلاستیک را سریع‌تر از موجوداتی تجزیه می‌کنند که تاکنون در آزمایشگاه تست شده‌اند. این میکروب‌ها در واقع مسئول هضم غذا در حیوانات هستند.

این تیم سه نوع مختلف از پلی‌استرها را مورد آزمایش قرار دادند. یکی از آنها پلی‌اتیلن ترفتالات یا PET است که یک پلیمر مصنوعی به شمار می‌رود که در تولید پارچه و بسته‌بندی کاربرد دارد. دو پلاستیک دیگر شامل پلی‌بوتیلن آدیپات ترفتالات یا PBAT، ماده‌ای زیست‌ تخریب‌پذیر که برای ساخت کیسه‌های پلاستیکی قابل انعطاف به کار می‌رود و دیگری پلی‌اتیلن فورانوات یا PEF می‌شود که یک ماده زیست‌سازگار و حاصل از قندهای تجدیدپذیر و گیاهی است.

برای این کار یک کشتارگاه اتریشی مایع شکمبه‌ای گاو را تهیه کرد تا محققان آن را روی هر سه نوع پلاستیک- چه به صورت فیلم و چه به صورت پودر- امتحان و بررسی کنند که این میکروارگانیسم‌ها چقدر در تجزیه مواد موثر هستند. آنها دریافتند که میکروب‌های شکمبه گاو قادر به تجزیه هر سه نوع پلاستیک هستند و بدون شک، پودر این پلاستیک‌ها را سریع‌تر از فیلم‌های نازک تجزیه کردند.

محققان معتقدند که استفاده از میکروب‌های معده گاو برای تجزیه پلاستیک، روشی پایا برای کاهش زباله در جهان به شمار می‌رود.

کد خبر: 1101842 برچسب‌ها پلاستیک گاو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پلاستیک گاو میکروب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حمزه‌لو در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

حمزه‌لو با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد، اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه بر اساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

حمزه‌لو افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تأمین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی سازی تبدیل پسماند پلاستیک به سوخت جامد
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • پیامدهای استفاده از پلاستیک در مزارع
  • اصرار چهره رسانه‌ای سعودی: ایران باید تجزیه شود!
  • باکو ادعای فرانسه درباره حمایت از تجزیه طلبان را رد کرد