Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:29:31 GMT

کدام کفه سنگین‌تر است؛ حمایت‌ها یا گرانی‌ها؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۳۰۵۶

کدام کفه سنگین‌تر است؛ حمایت‌ها یا گرانی‌ها؟

ایسنا/خراسان جنوبی در سال‌های اخیر تلاش شده تا با حمایت از نویسندگان و ناشران، اندکی درد گرانی و یا کمبود کاغذ التیام یابد؛ اقداماتی چون خرید کتاب و تامین کاغذ با ارز دولتی و یا طرح‌های نخفیف در خرید، اما باید دید این طرح‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر مشکل سرسام آور گرانی کاغذ چیره شوند.

روز قلم است و چه روز مبارکی؛ روزی که تو را یاد قدرت نوشتن می‌اندازد؛ اما گاهی سخن بسیار است و سنگلاخ‌ها بسیارتر؛ گاهی قدرت مشکلات به قدرت انسان‌هایی که درد فرهنگ دارند، میچربد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اکنون؛ قصه پرغصه قلم به جایی رسیده که کاغذی برای نوشتن در دست ندارد؛ کاغذ آن چنان گران شده که  نویسندگان یا توان تامین آن را نداشته و یا ترجیح می‌دهند چشم بر چاپ کتاب خود ببندند.

این قصه آن چنان غم آلود است که یک نویسنده را از نوشتن آنچه باید بر کاغذ آورد، بازمی‌دارد و او را در درد عمیق نتوانستن تنها می‌گذارد؛ دردی که انگار قرار نیست التیام یابد.

بحران کمبود کاغذ از اواسط پاییز ۹۶ آغاز شد و در فاصله کوتاهی موج نگرانی در میان نشریات خصوصی و طرح اعتراض‌هایی از سوی مدیران رسانه‌ها را به دنبال داشت. در سال‌های اخیر بالا و پایین شدن قیمت کاغذ به دنبال نوسانات ارز، کاهش انتشار کتاب و همچنین عدم رغبت به خرید کتاب حتی میان کتاب دوستان را در پی داشته است.

حمایت ویژه با خرید کتاب 

محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حمایت از نویسندگان در طول سال از برنامه‌های این معاونت است.

وی افزود: این حمایت بدین شکل است که در قالب خرید کتاب از آنان حمایت می‌کنیم و در استان در شورای خرید کتاب خرید از نویسنده و ناشر را در اولویت قرار دادیم که در این میان نیز خرید از ناشران در اولویت کاری است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه کتاب‌های ارزشمند نیز با نویسنده قرارداد منعقد شده و برآن اساس کتاب چاپ می‌شود که در این مورد، هزینه‌ها مستقیما پرداخت می‌شود.

رمضانی در تعریف کتب ارزشمند، گفت: هر کتابی اررزش خاص خود را دارد، اما برخی کتب از لحاظ علمی قوی تر هستند و همچنین محتوا برجسته تر است  که به همین علت در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در طول سال حدود 160 تا 170 کتاب عنوان چاپ می‌شود که هرکدام ارزشمند هستند، افزود: در این حوزه نیز کتاب‌هایی است که تمام مردم می‌توانند استفاده کنند و قابل دفاع است در شورای خرید وزارتخانه بررسی شده و در صورت اخذ رای، حمایت می‌شوند که در مورد این نوع کتاب‌ها، در سال گذشته یک نمونه درخواست داشتیم که وزارتخانه پذیرفت.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث حمایت از کتب، طرح‌هایی داریم که در هر فصل اجرا می‌شود، تصریح کرد: در این راستا، یک یارانه در اختیار کتابفروشی‌ها قرار می‌دهیم و هر شخصی می‌تواند براساس کد ملی خود، کتاب با تخفیف خرید کند.

تلاش برای تامین کاغذ با ارز دولتی 

رمضانی ادامه داد: حمایت دیگر ایجاد سامانه کاغذ است که در آن نویسنده مشخصات کتاب را داده و ثبت‌نام از طریق ناشر صورت می‌پذیرد تا کاغذ با ارز دولتی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل گرانی کاغذ، یک مشکل کشوری است، افزود: لازم است مسئولان، ارز ویژه‌ای را مخصوص کاغذ درنظر بگیرند تا کاغذ با قیمت مناسب‌تر برای نویسنده و ناشر تامین شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بین کتاب اولی‌ها و سایر نویسندگان تفاوت قائل نمی‌شویم، اما کتاب‌هایی با محتوای خراسان جنوبی و کتاب‌های معارفی در اولویت خرید کتاب هستند.

رمضانی به بحث آموزش نیز اشاره کرد و گفت: آموزش را در دستور کار داریم و برای نویسندگان برنامه ریزی کردیم تا در سال جاری دو دوره آموزشی داستان نویسی و نویسندگی را با مشارکت خانه ادبیات ایران و دعوت از اساتید برگزار کنیم.

قلم؛ زبان تفکر و شخصیت

ناصر نبی زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز طی پیامی 14 تیرماه ، روز قلم را به اهالی فکر و اندیشه تبریک گفت. در متن این پیام آمده است:

قلم ابزاری تاثیرگذار است که به دلیل جایگاه بسیار ارزشمندش، خداوند در کتاب آسمانی خود به آن قسم یاد کرده تا تعهد الهی و انسانی قلم را با آیه "ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ "به نویسنده یادآور شود.

قلم سمبل تفکر و آگاهی، حافظ و تداوم بخشیدن به تمدن های بشری، حامل و ناقل افکار و اندیشه، پل ارتباط گذشته با حال و آینده، ترویج و گسترش ادیان و مذاهب و انتقال دهنده پیام‌های الهی است. این وسیله مهم در زندگی انسان علاوه بر به تصویر کشیدن زندگی انسان، به عنوان منبع و خاستگاه هنر نیز محسوب می‌شود.

حضرت امام علی (ع) می‏‌فرماید: "اندیشه‏‌های دانشمندان، به بلندای قدرت قلم‏هاشان است" و بی‌شک تاثیر قلم از هر چیزی فراتر است که تاریخ بشریت گواه ماندگاری آن است. 

قلم زبان خداست، امانت آدم است و ودیعه عشق و اهالی قلم رسولان سعادت بشر. قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها و بیان کننده تفکر، اندیشه و شخصیت صاحبان آن است. 

اینجانب روز چهاردهم تیرماه، روزی برای یادآوری حرمت، منزلت و قداست قلم و اصحاب قلم را به تمامی نویسندگان و فعالان عرصه فرهنگ و اندیشه خراسان جنوبی تبریک عرض نموده و امید دارم همواره قلم‌های این عزیزان در راستای آبادانی و سربلندی ایران و در راه خدمت به خلق و تعالی فرهنگ و اندیشه این سرزمین نگاشته شود.

فعالیت‌های فرهنگی زیر سایه اجبار کرونا 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همچنین در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال، با بیان اینکه سال گذشته 174 عنوان کتاب در استان به چاپ رسید، بیان کرد: روز قلم روز بزرگداشت فرهنگ و هنر و پاسداشت زحمات اساتید فرهیخته اهل قلمی است که برای توسعه و پیشرفت جنبه های مختلف فرهنگی جامعه تلاش کردند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی دارای شخصیت‌های برجسته علمی متعدد است، ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی اصلی این استان، وجود انسان‌های فرهیخته‌ای است که نقش بی بدیلی را در بسترهای گسترده فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور داشته و تاثیرات عمیقی در این حوزه‌ها گذاشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته شرایط ناشی از بیماری کرونا و محدودیت‌های مالی ایجاد شده مانع از برگزاری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی شد، اظهار کرد: با این حال تلاش شد تا در راستای حمایت از نویسندگان قدم‌های کوچکی برداشته شود.

نبی زاده به خرید بالغ بر 130 میلیون تومان کتاب از مولفین و نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته، 174 عنوان کتاب در استان به چاپ رسید که بخش گسترده‌ای از این عناوین به مباحث متعدد حوزه‌های بومی استان پرداخته بودند.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی جزء معدود استانی‌هایی است که بخش عظیمی از نویسندگان آن علاقه به نگارش آداب و رسوم استان و بازنمایی آن‌ها دارند، اظهار کرد: برای مثال، دو جلد کتاب قطور فقط برای یک منطقه و روستا تالیف شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت اختصاص کاغذ یارانه‌ای به ناشرین برای چاپ کتاب نیز گفت و افزود: کوشش شد سهمیه کاغذ یارانه‌ای تخصیص یافته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران خراسان جنوبی افزایش داشته باشد.

نبی زاده از طرح‌های حمایتی خرید کتاب به صورت فصلی سخن گفت و یادآور شد: خوشبختانه این طرح‌ها در راستای قرار گرفتن کتاب با قیمت مناسب تر در اختیار علاقه مندان، با استقبال بالایی در خراسان جنوبی همراه هستند.

وی به حضور فعالانه خراسان جنوبی در طرح‌های ترویج کتاب کشور اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته 30 جام برای شرکت در طرح جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی در کشور تشکیل شد که خوشبختانه روستای آسفیچ از شهرستان درمیان در بین این باشگاه به عنوان برگزیده انتخاب شد.

نبی زاده ادامه داد: نغاب شهر خوسف نیز در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سال گذشته به مرحله نهایی راه یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم نشد، بیان کرد: در سال 98 با وجود این که نمایشگاه در محل جدید نمایشگاه‌های بین المللی و با فاصله از مرکز شهر برگزار شد، استقبال بسیار بالا و فروش قابل توجهی به نسبت سایر استان‌ها به همراه داشت.

نبی زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم آبان امسال، نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم و اختتامیه چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال را همزمان با مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

گاهی می‌شود با کمی برنامه ریزی راه‌های بهتری پیش روی قلم به دستان گذاشت؛ راهی به جز کنار گذاشتن نوشتن؛ به جز یاس و ناامیدی و به جز خاک خوردن کتاب‌های نانوشته و یا نوشته... 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری روز قلم نویسندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته خرید کتاب نبی زاده کتاب ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • تحصیل رایگان دانشجوی اخراجی آمریکایی در ایران؛ کدام دانشگاه‌ها صف کشیدند؟
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت / بارش و ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • تحریم ایران علیه تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی + جزئیات | کدام مقامات انگلیس در لیست هستند؟