Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@05:10:45 GMT

نویسندگی، رویش واژگان نغز

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۳۲۱۲

نویسندگی، رویش واژگان نغز

ایسنا/اصفهان یکی از جلوه‌های آفرینش، خلق هستی از عدم است و مغفول ماندن راز آن، بشر را همواره به تکاپو برای درک و عظمت آن واداشته که عموماً در جلوه‌های هنری و ادبی تبلور یافته است مانند؛ خلق یک اثر چوبی از تکه چوب خام، خلق یک نقاشی زاده ذهنی خلاق و پویا، خلق شعری در وصف معشوقی دست نیافتنی و خلق داستان از یک نگرش عمیق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار همه مخلوقات بشری نویسندگی و تحریر یک اثر فارغ از حوزه ادبی، تخصصی، پژوهشی و ..‌. اما جاذبه و دافعه بسیاری دارد، خلق یک اثر که در نهان خانه ذهن از عدم به هستی بدل شده برای توصیف یک سرگذشت، یک نگرش، یک سبک زندگی، یک عبرت و گاها یک اندیشه برای بهتر زیستن و بهتر کردن شرایط زیستگاه، بسیارند نویسندگان به ‌نام و گمنامی‌ که برای تغییر و تحول در نگرش و افکار قلم فرسایی می‌کنند و ۱۴ تیر روز قلم بهانه‌ای است، برای یادآوری آنان که باورمان را بارور و مشعلی را در کوره‌ راه‌ زندگی برایمان روشن کرده‌اند.

"شهر ایده‌آل" شهری که در چهار راه تخیلات و واقعیات ایستاده جایی که عقل زندگی معمولی را بازسازی و به جامعه هماهنگ تبدیل می‌کند، این توصیف نویسنده جلد اول کتاب "شهر ایده‌آل" است.

به بهانه روز قلم به گفت‌وگو با نویسنده‌ای از شاهین‌شهر نشستیم که از دغدغه‌های یک بانوی نویسنده برای شهرش، نگرشش، باورهایش، انگیزه‌هایش و بی‌مهری‌ها به نویسندگان می‌گوید.

معصومه سلمانی، نویسنده کتاب "شهر ایده‌آل" در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: نویسندگی یک علاقه و عشق ذاتی است که گام اول برای توانایی در نوشتن مطالعه و افزایش دایره واژگان و گام دوم بهره‌مندی و آموختن روش چگونه نوشتن است.

او سرآغاز نوشتن و گام نهادنش در مسیر نویسندگی را خبرنگاری‌اش می‌داند، زیرا نگارش خبر، مقاله، تحقیق و پژوهش در ایامی که خبرنگار بوده بزنگاهی برای گام نهادنش در مسیر رؤیای کودکی که سودای نوشتن است و نیز گام‌های اولیه برای تحقق هدفی بزرگ‌تر می‌داند هرچند دل‌نوشته‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری را در کارنامه خود دارد که هرگز چاپ نشده‌اند.

این بانوی نویسنده با تشریح نقش‌های یک زن در زندگی نظیر؛ مادر، همسر و فرزند و نیز وظایفی که بر عهده دارد ادامه می‌دهد: یک زن برای حضور در جامعه، فعالیت اجتماعی و نیل به موفقیت در مسیر آمال و آرزوها با بازدارنده‌ها و چالش‌های متفاوتی روبروست و در مسیر تحریر یک اثر بیش از هر چیز به زمانی برای تفکر و تمرکز نیاز دارد که دستیابی به آن مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، جامع، منسجم و موشکافانه است.

این محقق و فعال فرهنگی، معتقد است نویسندگی و نوشتن با ایجاد تفکر و تعقل در فرد نگرش را تغییر، دیدگاه را توسعه و با رهنمود یک انسان در راهی مثبت باورها را بارور می‌کند، اما مصائبی نظیر نادیده انگاری و قضاوت را نیز برای فرد در بردارد و تشریح می‌کند: یک نویسنده برای خلق و ماندگاری یک اثر اعم از روایت، رمان، داستان و نگاره‌ای تخصصی نیازمند تحقیق، تفحص و پژوهش در ابعاد مختلف موضوع بوده و در پایان تنها ماحصل تلاش‌ها که همان کتاب است دیده می‌شود و همت و تلاش نویسنده در به ثمر نشستن آن نادیده گرفته می‌شود.

سلمانی با اشاره به جمله معروف "دیکته نا نوشته غلط ندارد" از قضاوت‌ها و بی‌مهری‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: در کنار نادیده گرفتن تلاش‌ها و اثرات نامطلوب آن گاهی مخاطبان بدون درک صحیح از شرایط و روند تحریر کتاب با قضاوت نادرست اثرات منفی را بر روح نویسنده جاری می‌کنند.

او تألیف کتاب "شهر ایده‌آل" را تنها راه برای گفت‌وگو با مدیران برای ارائه ایده‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات در راستای ایجاد تحول و تبیین شرایط مطلوب دانسته و ادامه می‌دهد: در جهان شهرهایی با مؤلفه‌ای خاص به عنوان شهرهای برتر شناخته شده‌اند، اما برای برندسازی از یک شهر مؤلفه‌های بسیاری در کنار هم و توأمان باید مورد توجه قرار گیرد و شهر نوپای شاهین‌شهر، شهر دانش و خلاقیت با جمعیت جوان، باسواد و خلاق پتانسیل یک شهر ایده‌ال و برندسازی را دارد و جلد اول کتاب شهر ایده‌ال که فرآیند تحقیق، پژوهش، تحریر و تألیف آن بیش از یک سال به طول انجامید و با رویکرد مسائل شهری به تبیین ایده‌هایی برای تبدیل یک شهر به شهر ایدئال پرداخته ‌است.

نویسنده نیازمند حمایت معنوی و مادی است

این محقق پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۰ تألیف جلد دوم آن نیز پایان یابد و می‌گوید: در جلد اول این کتاب شهر ایده‌آل را از نظر ابعاد اقتصادی، آسایش شهری، کرامت، پیشرفت، بهداشت، شرایط زیست محیطی فضای شهری، سرمایه اجتماعی، رشد تفکر، مشتری محور، چشم انداز منطقه‌ای انعطاف پذیر بودن، ایجاد زیر ساخت‌های سبز، طراحی شهری، سیستم حمل و نقل عمومی، شهر دوستدار سالمند و کودک بررسی کرده و در جلد دوم با بررسی عوامل دیگری نظیر محیط زیست، پسماند، وضعیت حریق‌ها، بسط آتش‌نشانی، ایجاد درآمد پایدار، برند سازی شهر، زیباسازی فضایی که زیستگاه شهری را تغییر می‌دهد، مدیریت صحیح شهری و نتایج مثبت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری شهر ایده‌آل را ترسیم می‌کند زیرا، برند سازی از یک شهر باعث سرازیر شدن درآمد به سوی شهر و در راستای آن ایجاد تغییر در شهر می‌شود.

سلمانی با اشاره به نیمه‌های راه تألیف یک رمان می‌گوید: همگام با تألیف جلد دوم "شهر ایده‌آل" تحقیق و پژوهش در راستای سنجش میزان وفاداری توریست‌ها در بازدید از شهر اصفهان با عنوان بررسی خودپندارهای گردشگران خارجی بر وفاداری آنان در بازدید از اصفهان در راستای ماندگاری و پایداری صنعت گردشگری که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اتاق بازرگانی اصفهان قرار دهد نیز آغاز کرده‌ام.

او با اشاره به روزمرگی کارکنان در ادارات ادامه داد: اگر در یک مجموعه‌ای یکی از افراد زیر مجموعه دغدغه‌مندانه برای رشد و بالندگی مجموعه خارج از روند معمولی اقدام به پژوهش، تحقیق و بررسی کند شایسته تجلیل، ترفیع شغلی و ارتقای حقوقی است که منجر به انگیزه و روحیه رقابتی افراد مجموعه در راستای پویایی و تلاش می‌شود.

سلمانی با اشاره به تحریر داستان‌های کودکانه با رویکرد تموزشی به نام "جنگل‌های سرخس" که هرگز چاپ نشد می‌گوید: نویسندگان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی‌اند، کتاب اثر ماندگار نویسنده و ماحصل تلاش، صبر و زحمات او است که برای بهتر دیده شدن و به بار نشستن نیازمند برپایی نشست‌ها و آئین‌های رونمایی، معرفی کتاب، نویسنده و دیگر آثارش توسط ادارات و نهادهای مربوطه نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است همچنین، با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور و عدم استقبال عمومی از کتاب چاپ شده فارغ از هزینه‌های چاپ و کاغذ اخذ مجوز و ... اثر یک نویسنده ماحصل تحقیق و پژوهش است که نیازمند صرف هزینه بوده و شایسته است از صنف نویسندگان حمایت‌های مادی بیشتر و مستمری نظیر رایزنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر ادارات و نهادها به منظور خرید کتاب و اهدا در مناسبت‌ها و ... است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها استانی فرهنگی و هنری نویسندگی روز قلم شهر ایده آل یک اثر یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • بحران ادبیات داریم
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504