Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیقلی ایمانی روز یکشنبه به ایرنا اظهار داشت: امسال ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم، جو و کلزا شمال گلستان به دلیل کاهش بارندگی از بین رفته و در مناطق میانی و جنوب استان نیز خرید تضمینی گندم از بهره‌برداران منطقه به ۵۰۰ هزار تن نرسیده است.

وی ادامه داد: در سال های زراعی گذشته خرید تضمینی گندم از بهره برداران گلستان بیش از یک میلیون تن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت، بخشودگی سود و کارمزد وام های دریافتی کشاورزان، مهلت یکساله پرداخت تسهیلات بانکی، حمایت مالی در توسعه و تجهیز اراضی زیر کشت به سیستم آبیاری تحت فشار و کمک بلاعوض به کشاورزان فاقد بیمه محصولات کشاورزی و خسارت دیده از بلایای طبیعی از جمله خشکسالی را از جمله راه حل های کاهش مشکل کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی اخیر دانست.

ایمانی همچنین بر سرمایه گذاری بیش از گذشته در اجرای طرح کشاورزی قراردادی با همکاری کارخانه های صنایع تبدیلی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان تاکید کرد و افزود: با این اقدام و عملیاتی شدن آن، الگوی کشت به وجود آمده و درآمد بهره برداران منطقه پایدار خواهد شد.

دبیر خانه کشاورز گنبدکاووس نیز با اشاره به این که کشاورزی گلستان به نقشه راه نیاز دارد، گفت: بهره برداران بخش کشاورزی استان سالهاست که با مسایل و مشکلات عدیده در راه تولید مواجهه هستند که رفع آن به استفاده بیشتر از ظرفیت های موجود و همراهی بیش از گذشته مسوولان نیاز دارد.

فرید عابدی افزود: استفاده از آب دریای خزر در تامین آب زراعی و حتی تولید انرژی، ارتباط کشاورزی با شرکت‌های دانش بنیان ، تاکید بر استفاده از آب های رودخانه ها در تولید برنج و سرمایه گذاری مزارع به سمت محصولات کم آب طلب و سود آور از جمله گیاهان داوریی را از جمله این راهکارها دانست.

مطابق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان در تولید دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر ۴ هکتار زمین هستند.

تولید سالانه محصولات کشاورزی گلستان در سال زراعی قبل پنج میلیون و ۱۶۰ هزار تن بود.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گرگان کشاورزی خشکسالی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گرگان کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گرگان کشاورزی خشکسالی گلستان بهره برداران هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه درصد کشت بهاره نسبت به کل سطح زیر کشت ۴۱ درصد است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال میزان تولید محصولات بهاره خراسان رضوی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمید حاجی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به تفکیک، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بهاره در خراسان رضوی شامل ۲۰ هزار هکتار چغندر قند، ۲۲ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای، ۲۱ هزار هکتار پنبه، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی ۵۰ هزار هکتار و یونجه ۳۰ هزار هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر وضعیت زراعت استان عنوان کرد: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است اما نسبت به میانگین طولانی‌مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم، لذا این کاهش بارندگی ۲۵ درصد خسارت کاهش محصول در شرایط نرمال را به همراه دارد.

حاجی‌نژاد مهمترین مشکلات بخش زراعت را خاموشی چاه‌های کشاورزی، تداوم خشکسالی و اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با توجه به وضعیت منابع آبی استان و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی به سمت روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کشاورزان باید از سطح موجود تولید را افزایش دهند و الگوی کشت خود را محصولات کم‌آب‌طلب با درآمد اقتصادی بالا قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی