Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام‎های جمهوری آذربایجان می‌گویند که آتش سوزی در نزدیکی سکوی گازی این کشور در دریای خزر به دلیل فوران آتش فشان بوده است.

خبرگزاری میزان - منابع خبری در ساعات اولیه روز دوشنبه، ۱۴ تیر، اعلام کردند که انفجاری در یکی از میادین گازی جمهوری آذربایجان در دریای خزر به وقوع پیوسته است.

 

 

بر اساس گزارش‌ها، این انفجار در میدان گازی «امید» جمهوری آذربایجان روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان گازی «امید»، دومین میدان بزرگ گاز طبیعی در جمهوری آذربایجان است.

این مکان در سواحل جمهوری آذربایجان و ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی باکو واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در پی این حادثه، مقام‎های شرکت نفت جمهوری آذربایجان، می‎گویند «حادثه‌ای در میدان نفتی امید روی نداده و آتش سوزی به دلیل فوران آتش فشان گل و لای بوده است.»

به گزارش گاردین، «دریای خزر دارای غلظت بالایی از آتش فشان‌های گل و لای است که این گل و لای به دلیل دارا بودن گاز‌های قابل اشتعال، منفجر شده و فوران می‌کنند.»

 

 

در پی فوران گل و لای، انفجار مهیبی روی داده و سبب آتش سوزی در اطراف میدان گازی «امید» در دریای خزر شده است.

باکو می‎گوید «هیچ یک از سکوهای میدان گازی جمهوری آذربایجان در پی این انفجار آسیب ندیده‎اند.»

بیشتر بخوانید: انفجار شدید در تاسیسات نفتی باکو در دریای خزر مانیل در محاصره آتشفشان

«مارک تینگای»، کارشناس آتشفشان و از اساتید دانشگاه «آدلاید» استرالیا، می‌گوید «این انفجار مطمئنا یک آتش فشان گِل بوده و موقعیت وقوع آن نیز تقریبا متناسب با یک آتش فشان گِل و لای به نام بانک مارکوف است که در سال ۱۹۵۸ منفجر شد و ستونی از شعله تا ارتفاع ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر را به همراه داشت.»

 

 

این کارشناس و استاد دانشگاه استرالیایی می‌گوید «جمهوری آذربایجان صد‌ها آتشفشان گِل دارد که یک چهارم از آن‌ها به دلیل فوران ناگهانی معروف هستند.»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

گاردین در بخش دیگری نوشت «دانشمندان در مورد علت اشتعال آتش فشان‌های گِل مطمئن نیستند، اما محتمل‌ترین نظریه این است که تخته سنگ‌ها و سنگ‌هایی که هنگام انفجار به سمت بالا رانده می‌شوند، می‌توانند به یکدیگر ضربه بزنند و باعث ایجاد جرقه‌ای شوند که گاز‌ها را مشتعل می‌کند.»

 

انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث بین الملل جمهوری آذربایجان دریای خزر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان حوادث بین الملل جمهوری آذربایجان دریای خزر جمهوری آذربایجان دلیل فوران دریای خزر میدان گازی آتش فشان گل و لای ل و لای فشان گ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به ادعای مجدد کویت درباره میدان آرش

آفتاب‌‌نیوز :

کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بیحاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

کنعانی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد نموده و از دولت‌های ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقاء روابط و همکاری‌ها گام بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • مسابقات آزاد تپانچه؛ ارشدنیا بر سکوی نخست نوجوانان ایستاد
  • اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد
  • واژگونی خودرو دنا ۶ مصدوم در جاده ساروق به خنداب برجا گذاشت
  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • واکنش ایران به ادعای مجدد کویت درباره میدان آرش