Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامبیز مهدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود: بیماری‌های مرتبط با تغذیه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، بیماری‌هایی که در اثر تغذیه ناکافی ایجاد می‌شوند، مثل کمبود ریزمغذی‌ها و بیماری‌هایی که درنتیجه تغذیه بیش از حد ایجاد می‌شود مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، چاقی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، پوسیدگی دندان و بعضی بیماری‌های گوارشی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای که دو واژه متفاوت و مکمل است از عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت محسوب می‌شوند، ادامه داد: امنیت غذایی عبارت است از دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد، در تمام اوقات، به غذای کافی، ایمن و مغذی و امنیت تغذیه عبارتست از دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد در تمام اوقات، به غذای کافی، ایمن و مغذی با جذب و بهره‌مندی مؤثر سلولی.

مهدی‌زاده اظهار کرد: ناامنی غذایی و تغذیه‌ای علاوه بر تأثیر بر جسم، تبعات اجتماعی و روانی نیز دارد. بطور سنتی تغذیه با مسائلی نظیر کمبود انرژی و مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ارتباط دارد.

وی افزود: غذا مصداق عینی موضوع راهبردی است که تحت تأثیر هر شش عامل بیرونی شامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فن‌آوری، بین‌المللی و اکوسیستم است، به همین دلیل امروزه بر نقش همکاری‌های بین بخشی در برنامه‌های ارتقاء تغذیه و امنیت غذایی تأکید می‌شود.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام این‌که استان خراسان جنوبی جزو استان‌های ناامن غذایی طبقه‌بندی شده است، گفت: بر این اساس، شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، خوسف، سرایان، درمیان زیرکوه در دسته ناامن متوسط و شدید، طبس، بشرویه، فردوس، بیرجند و قائن در دسته ناامن خفیف طبقه‌بندی می‌شوند.

مهدی‌زاده ادامه داد: همه‌گیری کووید ۱۹ و آثار ویرانگر آن در کنار شرایط داخلی کشور(تورم و شوک‌های اقتصادی) موجب افزایش خطر ناامنی غذایی و بروز مشکلات تغذیه‌ای از جمله اشکال مختلف سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها می‌شود که در نهایت با تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند. در این میان گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان و زنان باردار بیشترین تاثیرپذیری را ازاین وضعیت خواهند داشت.  

وی افزود: از سال ۹۶ تاکنون با توجه به وضعیت اقتصادی و همه‌گیری کووید-۱۹ در استان خراسان جنوبی ناامنی غذایی استان تشدید شده است. نتایج نشان می‌دهد شاخص‌های سوءتغذیه در استان خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.  

مهدی‌زاده ادامه داد: طیف دیگر سوءتغذیه شامل اضافه‌وزن و چاقی است که نشان‌دهنده دریافت بیش از حد انرژی، همراه با کمبود ریز مغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) و افزایش خطر بیماری‌های (قلبی عروقی، دیابت و ...) است. در این شرایط افراد از منابع سرشار از انرژی مانند کربوئیدرات و چربی‌ها (قند، شکر، نان، روغن و ...) بیشتر استفاده می‌کنند که صرفا منبع تأمین انرژی است و منجر به سیری شکمی می‌شود.

وی با اشارخ به این‌که در حال حاضر شاخص‌های اضافه‌وزن و چاقی گروه‌های مختلف سنی در بعضی شهرستان‌های استان بالاست، گفت: این امر در کنار پایین بودن سطح سواد تغذیه افراد می‌تواند به دلیل عدم دسترسی به منابع پروتئین (گوشت، لبنیات، حبوبات، تخم‌مرغ، آجیل و مغزها) و میوه و سبزیجات باشد.  

مهدی‌زاده اظهار کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با همکاری کمیته امداد در سال ۹۹ چهار هزار و ۳۲ کودک زیر ۵ سال، همچنین هزار مادر باردار و شیرده نیازمند را شناسایی و برای آنها مشاوره‌ و حمایت تغذیه‌ای انجام داده است.

وی ادامه داد: اجرای برنامه کمک‌معیشتی برای کودکان مبتلا به سوء تغذیه، آموزش و ترویج تغذیه سالم در جامعه زنان روستایی و عشایر، ارائه مکمل مگادوز ویتامین A به کودکان ۲ تا ۵ سال، ارتقاء سطح سلامت دانش‌آموزان از طریق آموزش تغذیه و مکملیاری با آهن و ویتامین D از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده است.

مهدی‌زاده گفت: در حال حاضر در استان ۷ هزار و ۹۷۱ کودک زیر ۵ سال و ۲ هزارو ۳۶۲ مادر باردار و شیرده مبتلا به سوء تغذیه نیازمند حمایت تغذیه‌ای در خراسان جنوبی وجود دارد.

خاک بی‌کیفت؛ محصول بی‌کیفت‌تر

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به همشهری گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل در حاصل‌خیزی خاک و کیفیت محصول، اسیدی یا قلیایی بودن آن است، زیرا جذب تمامی عناصر غذایی، مانند آهن، روی، مس و... که برای رشد گیاه ضروری‌ست به PH خاک وابسته است.

محمدرضا اکبری افزود: اکثر خاک موجود در استان‌های نیمه جنوب شرقی کشور، همچنین خراسان جنوبی دارای خاصیت غیراسیدی و قلیایی است. همین مساله باعث می‌شود محصول کشت‌شده در این خاک‌ها از لحاظ جذب ریزمغذی‌ها دچار مشکل بوده و کیفیت پایینی داشته باشند.

وی ادامه داد: نانوایی‌های خراسان جنوبی اکثرا از آرد تولید داخلی استان استفاده می‌کنند، این آرد از گندمی تهیه شده که در خاک قلیایی کشت می‌شود و در نتیجه نان مصرفی عموم مردم استان فاقد ریزمغذی‌های لازم است.

اکبری اظهار کرد: جهاد کشاورزی برای جبران کمبود آهن و ریزمغذی‌ها در محصولات کشاورزی استان، به‌جای سم‌پاشی در مبارزه و کنترل آفات، محلول‌های دارای عنصر سولفات روی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا مزارع را محلول‌پاشی کنند.  

وی با یبان این‌که محلول‌پاشی سولفات روی و در بعضی مواقع آهن ریزمغذی‌ها و نیازهای غذایی گیاه را تامین کرده و همچنین محصولات را در مقابله با شوری خاک و آب مقاوم می‌کند، گفت: این محلول‌پاشی‌ها قسمتی از کمبودهای خاک را جبران می‌کند و محصولی با خاصیت و کیفیت بهتری تولید می‌شود، اما هزینه‌های تولید را بسیار بالا می‌برد به طوری که برای تولیدکننده و همچنین مصرف‌کننده صرفه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول افزود: در اکثر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بالا مشکل کمبود ریزمغذی‌ها در خاک مزارع به وسیله محلول‌پاشی برطرف می‌شود.

اکبری با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی استان برای تامین اعتبار خرید محلول‌های داراری ریزمغذی‌ها نیاز مبرم به همکاری و تامین اعتبار از سوی وزارت بهداشت دارد، گفت: اگر در مزارع استان محلول‌پاشی انجام شود، محصولات تولیدشده کمبود ریزمغذی‌ها و سوءتغذیه را در خراسان جنوبی تا حد زیادی جبران خواهد کرد.  

کد خبر 611980 برچسب‌ها سوء تغذیه استان خراسان جنوبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سوء تغذیه استان خراسان جنوبی استان خراسان جنوبی کمبود ریزمغذی ها محلول پاشی مهدی زاده تغذیه ای مغذی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی

از دیروز سامانه بارشی در خراسان جنوبی فعال شده که بارش باران در این ایام در نزد قدیمی‌ها به شیشه ۳۶ معروف است.

بارش ها سبب بروز خسارت در برخی از نقاط استان شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب
  • خبر‌های کوتاه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از شهرستان‌ های خراسان رضوی
  • شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه