Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@08:46:20 GMT

شهید حسن دانش متخلق به اخلاق قرآنی بود

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۴۹۵۱

شهید حسن دانش متخلق به اخلاق قرآنی بود

ایسنا/یزد قاری، مبتهل و داور برجسته کشوری شهید حسن دانش از قاریان ممتاز یزدی که در فاجعه منا سال ۱۳۹۴ به درجه رفیع شهادت نائل آمد را از معدود قاریانی خواند که متخلق به اخلاق قرآنی بود و به تعالیم آن عمل می‌کرد.

«حسن مختاری» در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش که به همت اداره کل قران، عترت و نماز آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری یزد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید قرانی دارالعباده، ابراز کرد: شهید دانش از معدود قاریانی بود که متخلق به اخلاق قرآنی بود و به تعالیم آن عمل می‌کرد، ضمن این که از دیگر ویژگی‌های وی برخورداری از صبر و حوصله کافی همچنین متانت والا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خطاب به دانش آموزان گفت: با توجه به نام این جشنواره که به نام این شهید والامقام متبرک شده است، دانش‌آموزان باید سیره شهید دانش را برای خود الگو قرار داده و در رفتار و کردار خویش به کار بندند.

این مبتهل و داور برجسته کشوری در ادامه با بیان ابتهال اجرای با الحان عربی بوده و به معنی دعا است که  برای خواندن اشعار مناجاتی یا برای مدح پیامبر اکرم استفاده می شود، گفت: هرچند این سبک از موسیقی عربی اقتباس شده اما دارای ساختار آهنگی خاص بوده و با ملودی آهنگ عربی و اذان متفاوت است.

وی خاستگاه هنر تلاوت ابتهال را کشور مصر دانست و ابراز کرد: با توجه به سابقه ۷۰۰ ساله مصر در زمینه تلاوت به احتمال زیاد خاستگاه ابتهال  این کشور بوده اما این سبک در کشورهای عربی دیگر مثل سوریه هم استفاده می‌شود.

این قاری ممتاز یزدی همچنین تصریح کرد: متن ابتهال قصیده و شعر بوده و آهنگ آن با مضامین دعا و مدح پیامبر(ع) عجین می‌شود که زمان اجرای آن نیز پیشتر اذان صبح است البته این هنر تلاوت نسبت به تواشیح کمتر شناخته شده و نوپاست.

وی پیرامون مولفه‌های یک ابتهال خوب هم اظهار کرد: یکی از مولفه‌ها این است که مبتهل توانمندی صوتی خوبی داشته باشد و از آهنگ‌های جذاب و دارای خشوع استفاده کند، ضمن این که باید از حیث معنا و مفاهیم نیز دارای تأثیر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره هنر قرانی دانش، مختاری در بخش دیگری از سخنانش نصرالدین طوبی، سید نقش بندی و محمد القیومی را از مبتهلان برجسته جهان اسلام دانست و تاکید کرد: دانش‌آموزان برای یادگیری و موفقیت در هنر ابتهال باید از این اساتید برجسته تقلید کنند و با پشتکار و تمرین می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره قرآنی يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی طرح قدس در بندرانزلی آغاز به کار کرد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شانزدهمین دوره جشنواره استانی طرح قدس دانش‌آموزان و کارکنان مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به میزبانی سمای واحد بندرانزلی برگزار شد.

آیین افتتاح این جشنواره قرآنی با حضور محمود خوشحال معاون امور مدارس استان گیلان، کریم کیاکجوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی، فرشته گلدوست مدیرکل امور مدارس انزلی و ۱۵۶ دانش‌آموز و کارمند مدارس واحد‌های رشت، لاهیجان، انزلی، آستارا و لنگرود برگزار شد.

در این جشنواره دانش‌آموزان و کارکنان مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در رشته‌های ترتیل، حفظ، نهج‌البلاغه، مداحی و صحیفه سجادیه باهم به رقابت پرداختند و نفرات برتر به مسابقات پهنه شمال کشور راه خواهند یافت.

فیروزه جوانشیر مدیر تعالی تربیتی معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق مجازی مهمان این جشنواره بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • ۱۴ منطقه فارس میزبان دانش آموزان قرآنی
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی طرح قدس در بندرانزلی آغاز به کار کرد