Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با تولید محصولات "ایران‌ساخت" نانو در جمع کشورهای توانمند جای گرفت و ضمن تامین نیاز داخلی، راه خود را به بازارهای صادراتی هموار کرد؛ تا پایان بهار سال جاری ۸۰۰ محصول نانویی در کشور ایران‌ساخت شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ایران با تولید محصولات "ایران‌ساخت" نانو در جمع کشورهای توانمند جای گرفت و ضمن تامین نیاز داخلی، راه خود را به بازارهای صادراتی هموار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با در دستور کار قرار دادن توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق به ویژه در فناوری‌های پیشرفته، افزایش سهم این فناوری‌ها در زندگی جامعه و رسوخ آن‌ها در صنعت و صادرات را دنبال کرده است.

یکی از اولویت‌ها، توسعه فناوری نانو، ارتقای جایگاه کشور در تولید علم و قرار گرفتن در جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگات محصولات نانویی ایران‌ساخت بود که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو در طول بیش از یک دهه، راه برای رشد و رونق فعالیت کسب‌وکارهای این حوزه هموار شد.

800 نانومحصول در بازار ایران‌ساخت

در حالی که نخستین سال‌های اجرای برنامه پیشرفت و توسعه نانو، تعداد محصولات مبتنی بر این فناوری از 50 محصول فراتر نمی‌رفت، تا پایان بهار سال جاری 800 محصول نانویی در کشور ایران‌ساخت شده است که توانسته‌اند ضمن ارتقای کیفیت و کاربرد محصولات موجود در بازار، در مسیر صادرات قرار بگیرند.

این محصولات، ضمن آن‌که توانسته‌ با هزینه پایین‌تر از نمونه‌های خارجی، ارزبری ناشی از واردات را کاهش دهد، سهم قابل توجهی در اشتغال داشته است. همچنین فروش شرکت‌های فعال در حوزه نانوفناوری، بیش از 60هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این میزان در سال 98 44هزار میلیارد ریال بود.

بیش از 235 شرکت دانش‌بنیان و فناور در تولید محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت و 60 شرکت تولیدکننده تجهیزات‌ این میزان فروش را رقم زده‌اند. همچنین محصولات و دستگاه‌های توسعه یافته در کشور به بیش از 800 محصول رسیده در حالی که سال گذشته میزان تولیدات شرکت‌ها 750 تجهیز و محصول بود.

بیش از از میان 800 محصول دانش‌بنیان و تجهیزات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بیش از 570 محصول نانویی و مابقی در تجهیزات فناور نانو بوده است که رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

صادرات محصولات نانو ایران‌ساخت

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد زیرساخت‌ها و سازوکارهای حمایتی، راه را برای توسعه صادرات محصولات نانو ایجاد کرده و بیش از 50 کشور جهان از جمله کشورهایی که خودشان تولیدکننده نانومحصولات هستند میزبان این محصولات بوده است به طوری‌که کشورهای چین، ترکیه و کشورهای خاورمیانه میزبان این محصولات هستند.

کمک به حوزه سلامت و درمان

شیوع ویروس کرونا در سال 98، عزم‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را برای نیازهای داخلی از جمله تجهیزات تولید و مدیای ماسک، محصولات و فرآورده‌های ضدعفونی و تجهیزات نانویی پیشرفته جزم کرد. به طوری‌که تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها در مسیر توسعه محصولات نانویی مانند ماسک و اقلام بهداشتی، توانستند نیاز کشور به واردات را به طور کامل تامین کنند. 300 شرکت دانش‌بنیان محصولات نانوفناور ایران‌ساخت را توسعه دادند.

حوزه سلامت نیز با توجه به اهمیت تولیدات اولویت‌دار و مورد نیاز کشور سهم قابل توجهی از تولیدات دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده است. سهم تولیدات نانو از دارو و سلامت بیش از 15 درصد است و تجهیزات صنعتی سهم 13 درصدی را به خود اختصاص دادند. همچنین 15 درصد از تولیدات به حوزه رنگ، پوشش، مواد و فرآورده‌های ساختمانی اختصاص دارد.

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربیتسهیل‌گری معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در "گمرگ، مالیات و وزارت صمت"لزوم تقویت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به کمک راهکارهای خطرپذیر توسط صندوق نوآوری و شکوفایینفش پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید "واکسن نورا"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان محصولات نانو دانش بنیان ایران ساخت قابل توجهی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند