Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@19:22:07 GMT

راه اندازي معاملات گواهي صرفه جويي انرژي

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۵۹۴۶

خبرگزاری آریا- مدیر عامل بورس انرژی از راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی در بورس انرژی در نیمه نخست امسال خبر داد.
به گزارش آریا، آقای علی نقوی در نشست خبری که امروز در بورس انرژی برگزار شد گفت: بورس انرژی در سال 91 تاسیس شد و هم اکنون 74 کارگزاری از طریق 96 ایستگاه معاملاتی، معاملات خود را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 وی افزود: تاکنون 408 کالا و اوراق در این بازار پذیرفته شده که توسط 71 شرکت عرضه می‌شود ضمن اینکه برق 74 نیروگاه نیز در بورس انرژی عرضه می‌شود.
 مدیر عامل بورس انرژی گفت: از ابتدای امسال تا 9 تیرماه، در مجموع 29 هزار میلیارد تومان معاملات صورت گرفته که ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل/ 40 درصد رشد داشته است.
 نقوی افزود: در بازار برق نیز، بیش از 3 میلیارد و 811 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش 219 میلیارد تومان معامله شده است.
 مدیر عامل بورس انرژی گفت: در رینگ بین المللی بورس انرژی 2 میلیون و 410 هزار تن انواع فراورده مورد معامله قرار گرفته است که به لحاظ حجمی 75 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.
 نقوی افزود: 38 نیروگاه خصوصی و 36 نیروگاه دولتی در بورس انرژی برق عرضه می‌کنند و همچنین 39 شرکت توزیع می‌توانند برق خریداری کنند.
 وی ادامه داد: تاکنون در بازار اوراق سلف موازی استاندارد 3 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق معامله شده است.
 نقوی گفت: از ابتدای تاسیس بورس کالا تاکنون، در بازار فراورده‌های هیدروکربوری بیش از 35 میلیون تن فراورده معامله شد که از این تعداد بیش از نیمی از معاملات در سال 99 صورت گرفت.
 مدیر عامل بورس انرژی افزود: در بازار مصرف کنندگان بزرگ، 393 شرکت کد معاملاتی دریافت کردند و 716 مصرف کننده نیز در حال دریافت کد هستند. همچنین بالغ بر 1300 شخص حقوقی داخلی و 600 شخص حقوقی خارجی در بورس انرژی فعالیت می‌کنند.
 وی بیان کرد: سال گذشته در رینگ بین المللی فراورده‌های هیدروکربوری نزدیک به 400 میلیون تن انواع فراورده به ارزش 93 هزار میلیارد تومان صادر شد؛ که نسبت به مدت مشابه سال 98 به لحاظ ارزشی 212 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 نقوی ادامه داد: در حوزه ابزار‌های تامین مالی بورس انرژی، حدود 36 هزار میلیارد تومان اوراق سلف منتشر شد.
 وی درباره راه اندازی بازار قرارد آتی فراورده‌های نفتی گفت: در بورس کالایی بیشترین حجم معاملات قرارداد آتی است که راه اندازی این بازار در دستور کار بورس انرژی است و در مرحله تست نرم افزار معاملاتی هستیم و امیدواریم در نیمه نخست امسال راه اندازی شود که در مرحله نخست شامل محصولات بنزین، متانول، میعانات گازی و نفتی خواهد شد.
 راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی
 وی درباره راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی کالایی افزود: با توجه به اینکه کشور ما یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی است از سال‌های پیش در شورای عالی موضوع انرژی مطرح شد و دستورالعمل معاملات گواهی صرفه جویی کالایی هفته گذشته تصویب شد و در آخرین جلسه شورای عالی بورس سال 99، به عنوان ابزار جدید مالی تصویب شد.
 وی تاکید کرد: راه اندازی معاملات گاز طبیعی یکی دیگر از بازار‌های جدید بورس انرژی است که امسال در بودجه 1400 تکلیفی به شرکت ملی گاز ایران مبنی بر عرضه 10 میلیارد متر مکعب گاز در بورس انرژی شد که امیدواریم در نیمه نخست سال، معاملات گاز طبیعی را در بورس انرژی شاهد باشیم.
 نقوی در ادامه به عرضه نفت خام در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 98 وزارت نفت موظف شد تا نفت خام را بصورت ماهیانه در بورس انرژی عرضه کند که در سال‌های بعد این اتفاق صورت نگرفت. اگر بخواهیم معاملات نفت خام در بورس انرژی رونق بگیرد شرکت نفت باید به عرضه نفت خام در بورس اعتقاد پیدا کند، زیرا مسیر بورس یک فضای شفاف است که کشف قیمت در آن صورت می‌گیرد، اما اراده کافی از سمت عرضه کننده نفت خام برای عرضه در بورس در کشور وجود ندارد.
 وی بیان کرد: در سال گذشته بزرگترین صادر کننده بنزین در منطقه بودیم بطوریکه بنزین ایران به عنوان بنزین شاخص در منطقه شناخته شد این موفقیت ناشی از اراده در عرضه بنزین در بورس بود و عرضه کننده بنزین محکم پای عرضه بنزین در بورس ایستاد و همه محصول خود را در بورس عرضه کرد.
 نقوی درباره عرضه برق در بورس انرژی نیز گفت: 60 درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و 30 درصد برق نیز برای مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات است وبراساس تصویب هیئت وزیران مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات باید از طریق بورس اقدام به خرید برق کنند.
 مدیر عامل بورس انرژی گفت: برای عرضه نفت در بورس انرژی نیاز به قانون جدیدی نداریم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صرفه جویی انرژی مدیر عامل بورس انرژی راه اندازی معاملات میلیارد تومان بورس انرژی مصرف کنندگان نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۵۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛در یکی از دیدارهای حساس هفته بیست و پنجم لیگ برتر تیم‌های مس رفسنجان و گل گهر سیرجان به مصاف یکدیگر می‌روند. کمیته داوران فدراسیون فوتبال قضاوت این بازی که در رفسنجان برگزار می‌شود را به سیدرضا مهدوی سپرده است.

در گزارش ورزش سه آمده است:مهدوی که اصالتا کرمانی است حالا دربی استان کرمان را میان مس رفسنجان و گل گهر سیرجان سوت می‌زند که اتفاق جالبی است.

البته انتخاب مهدوی برای دربی کرمان یک سود هم برای کمیته داوران داشته است. از آنجایی که پروازها به شهر کرمان به سختی صورت می‌گیرد و معمولا در همه هفته‌ها فدراسیون فوتبال برای اعزام داوران به رفسنجان و سیرجان به مشکل می‌خورد، حالا دربی کرمان این فرصت را به خداداد افشاریان و همکارانش داده تا به‌صورت موقت دغدغه‌ای بابت اعزام داور به کرمان نداشته باشند.

قضاوت تیم داوری از استان کرمان دیگر نیازی به خرید بلیت هواپیما برای آنها ندارد و به‌نوعی صرفه‌جویی مالی نیز برای کمیته داوران و فدراسیون انجام می‌شود.

گفتنی است؛ بازی مس و گل گهر ساعت 17:45 روز چهارشنبه در ورزشگاه اختصاصی مس رفسنجان برگزار می‌شود.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901022

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار