Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، گواهی اختراع پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی با عنوان «تهیه نانوالیاف هافنیم کاربید (HfC) به روش احیای پیش سازه الکتروریسی شده PVP/Hf»، از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد.

دکتر رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی در این باره اظهار داشت: در سال‌های اخیر نیاز به مواد جدیدی که علاوه بر قابلیت کارکرد در اتمسفرهای اکسیدی و خورنده، توانایی تحمل دماهای بالاتر از دو هزار درجه سانتی‌گراد را به مدت زمان طولانی داشته باشند، در صنایع مختلف به ویژه صنعت هوافضا به شدت احساس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هافنیم کاربید (HfC) از جمله سرامیک‌های مهندسی دیرگدازی است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی عالی، بسیار مورد توجه قرار دارد. این ترکیب با نقطه ذوب ۳۸۹۰ درجه سانتی‌گراد، خاصیت دیرگدازی عالی دارد و حتی نقطه ذوب آن از ترکیبات آلیاژی دوتایی متداول نیز بالاتر است.

احسانی در خصوص اهمیت و کاربرد هافنیم کاربید افزود: مجموعه خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی منحصر به‌فرد این ماده، آن را به عنوان یک کاندیدای مناسب برای کاربرد در صنایع هوافضا و کاربردهای سایشی، ابزار برش و توربین‌ها، بوته‌های ذوب و نگهداری مذاب فلزات مطرح می‌کند.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی درباره روش تهیه نانوالیاف‌ها نیز گفت: تلاش‌های بسیاری برای طراحی و سنتز نانو مواد تک بعدی، مثل نانو میله‌ها، نانو سیم‌ها، نانو لوله‌ها و نانو الیاف انجام می‌شود. روش الکتروریسی یکی از مهم‌ترین روش‌های تولید نانوالیاف بوده و به دلیل نرخ کشش بسیار زیاد و سرعت بالای کرنش در حین سنتز موجب می‌شود تا این الیاف از جهت‌گیری مولکولی بسیار بالایی در راستای محور طولی لیف برخوردار شوند.

به گفته وی، به دلیل تبلور بیشتر و جهت‌گیری مولکولی بالاترِ ناشی از تأثیر نیروی الکتریکی در امتداد محور طولی نانوالیاف الکتروریسی شده و احتمال حضور نقص سطحی کمتر در واحد طول نانولیف، این نانوالیاف به طور قابل توجهی از خواص مکانیکی بهتر شامل استحکام کششی، مدول و چقرمگی (استحکام) بالاتری نسبت به میکرو الیاف برخوردار هستند.

وی در تشریح این طرح اختراعی افزود: برای تهیه نانوالیاف هافنیم کاربید، نانوالیاف سرامیکی HfC با خلوص بالا و سطح ویژه زیاد به روش الکتروریسی و سپس احیای کربوترمال سنتز شد. مواد اولیه ارزان قیمت و دوستدار محیط زیست شامل هافنیم تتراکلرید، پلی وینیل پیرولیدون و اتانول به ترتیب به عنوان منابع هافنیم، کربن و حلال مشترک استفاده شد. نانو الیاف HfC با مورفولوژی مناسب و بدون دانه به‌وسیله عملیات حرارتی دو مرحله‌ای روی الیاف خام الکتروریسی شده (PVP-Hf) شامل پایدارسازی در هوا، پیش اکسایش در هوا و سپس احیای کربوترمال در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در اتمسفر آرگون تهیه و نانو الیاف الکتروریسی شده با انجام آنالیزهای EDX، FESEM, BET، TG/DSC XRD مشخصه‌یابی شدند.

کد خبر 5251230 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: ثبت اختراع پژوهشگاه فضایی ایران فناوری فضایی شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی فضانوردان هکرها شبکه اجتماعی فناوری نانو فناوری فضایی ایالات متحده امریکا امنیت غذایی ویروس باج افزار تراشه سامانه های حمل و نقل فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۶۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد

به‌دنبال استقبال مشتریان ارجمند بانک رفاه کارگران و با هدف حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی، انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) برای شرکت‌های سیمان فارس، کاشی و سرامیک سعدی و پنجره آریا از سوی این بانک تمدید شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، علاقه‌مندان تا روز سه‌شنبه اول خرداد ماه فرصت دارند با مراجعه به شعب این بانک در سراسر کشور نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. 

این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب 25 درصد، سه ساله (36 ماه)، به‌صورت با نام، الکترونیکی، معاف از مالیات و با امکان بازخرید پیش از سررسید منتشر می‌شود.  

از جمله مزایای خرید این اوراق می‌توان به دریافت بالاترین نرخ سود اوراق منتشره فعلی شبکه بانکی، تضمین دریافت اصل و سود در مواعد مقرر، امکان پرداخت سود قطعی پس از اتمام طرح علاوه بر سود علی‌الحساب و... اشاره کرد. 

دیگر خبرها

  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت