Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن روحانی بازنشسته ی نهاد ریاست جمهوری شد؟

برخی رسانه ها از بازنشستگی دکتر حسن روحانی و جمعی از مدیران  او، طی روزهای گذشته از نهاد ریاست جمهوری خبر داده اند .
برخی نیز نامه های مربوط به محاسبات مال و اداری بازنشستگی وی را منتشر کرده اند که به دلیل قطعی نبودن ، از انتشارآن پرهیز کردیم .


آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دُز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیروز تا امروز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

پاسخ نمکی به زیبا کلام

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: چه غم‌انگیز که فردی که خودش را اهل قلم و پیشوای سیاست می‌داند، می‌نویسد در کشوری که دوچرخه نمی‌سازیم، می‌خواهیم واکسن بسازیم. ایشان نمی‌داند همین الان در بدنش آنتی‌بادی واکسن‌های رازی و پاستور دارد می‌چرخد. فرد ایرانی نداریم که در حیات باشد و دوره‌ای از زندگی کودکی‌اش را در ایران سپری کرده باشد و در خارج از کشور هم اگر زندگی می‌کند، اما آنتی‌بادی واکسن‌های پاستور و رازی در بدنش نچرخد.

وی افزود: آنقدر تاریخ نمی‌خوانند که در سال ۱۲۹۹ ما انستیتو پاستور را داشتیم و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و تنها واکسن‌ساز منطقه بودیم. یعنی یک جو غیرت ملی طغیان نمی‌کند که برویم و تاریخ ارجمند علم این مملکت را بخوانیم و وقتی که می‌گوییم ما داریم واکسن کرونا می‌سازیم، بعد از یکسال زحمت و تلاش بی وقفه و به عنوان ششمین و هفتمین واکسن‌ساز بزرگ دنیا در عرصه کرونا مطرح می‌شویم، نمی‌گویند که دانشمندان این حوزه یکسال شبانه روز تلاش کردند و یک عظمت خلق کردند.

وزیر بهداشت گفت: گاهی ما به این اندازه هم غیرت ملی نداریم که وقتی باید جشن ملی بگیریم، زحمت یکساله مدافع سلامت، سازندگان دارو و سازندگان دستگاه‌های کمک تنفسی و... را نفی می‌کنیم. برای اینکه یک آدم و یک جریانی را بزنیم. ننگ بر این سیاست‌زدگی مذموم. آنچه که حقیقت را کتمان می‌کند، از خدا نیست. آنچه که انصاف را از انسان دور می‌کند، از اخلاق نیست. 

وزیر بهداشت ادامه داد: سینه سپر کردم تا ویروس جهش یافته گسترش نیابد، ساعت ۳ بامداد از آزمایشگاه خبر می‌گیرم که نتیجه فلان آزمایش چه شد. قم و بوشهر و لامرد از استان فارس را که بیماری از دو عروسی و دو مهمان از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس شروع شد را مهار کردیم و نگذاشتیم در انتخابات اثرات سوء این موج سبب بی رونق شدن شرایط انتخاباتی شود. گرچه برخی در انتخابات شورای شهر برای چند رای زمان و زمانه را به ما حرام کردند و سفره انداختند و من همه را نوشتم و از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و بتوانم پاسخ دلم را در دفاع از همکارانم در امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود بدهم. نوشتیم این سفره اندازی ها را جمع کنید که ما را گرفتار می‌کند.

نمکی تاکید کرد: مگر وزیر بهداشت چه امکانی دارد برای ایستادگی مقابل هجمه‌ها؟ مگر کادر سلامت چه گناهی کرده است که باید تاوان این مشکلات را بدهد؟ انصاف و مروت و انسانیت و مرام کجاست؟ دین و تقوا و شرف و هرچیزی که ۴۰ سال است از آن حرف می‌زنیم کجاست ایهاالناس؟ چرا این همه خطابه‌ها حاصلش می‌شود این بی‌تقوایی‌ها؟ چرا خون شهید سلامت را پایمال بی توجهی‌ها می‌کنید؟ موج پنجم را نمی‌شود در یک منطقه محدود کرد وقتی خیلی چیزها در اختیار ندارید.

بیشتر بخوانید:

کرونای"دلتا" در سیستان و بلوچستان / استقرار تیم واکنش سریع در استان

واکسن با اتوبوس دربستی! / چرا مسئولان برای واردات واکسن اقدامی نمی کنند؟

***

گمانه‌زنی روزنامه اصلاح‌طلب از کابینه رئیسی

روزنامه اعتماد نوشت: «اگرچه دولت به دنبال تحمیل وزرایش به دولت آتی نیست اما شنیده شده که رایزنی‌هایی از سوی همراهان و نزدیکان رییسی با برخی وزرای دولت صورت گرفته است... امیر حاتمی، وزیر دفاع یکی از این گزینه‌هاست و به واسطه نظامی بودن شاید در سمت کنونی خود یعنی وزارت دفاع باقی بماند. از سوی دیگر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از جمله چهره‌های دولتی است که از همان روزهای اول نامش در میان کابینه احتمالی دیده  می‌شد.

همچنین گفته می‌شود سورنا  ستاری، ‌معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز احتمالا در دولت آینده حضور داشته ‌باشد. سعید نمکی، وزیر بهداشت کنونی هم از جمله گزینه‌های دولتی است که گفته می‌شد به دلیل مواضع سیاسی که اتخاذ کرده شاید در دولت بعدی حضور داشته‌ باشد منتها با توجه به عملکرد او در دوران شیوع کرونا به نظر نمی‌رسد شانس چندانی داشته ‌باشد...

شنیده می‌شود که غلامحسین اسماعیلی احتمالا به عنوان سخنگوی دولت حضور خواهد داشت. کاوه اشتهاردی از نزدیکان سید ابراهیم رییسی نیز یکی از چهره‌هایی است که احتمالا نقش علیرضا معزی در دولت بعدی را ایفا کرده و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری شود اگرچه برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز نام او مطرح است...

محمد مخبر یکی از گزینه‌های مطرح برای معاون اولی بود تا اینکه دیروز رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام این خبر را تکذیب کرد اما چه کسی است که نداند در مسیر چینش کابینه برای ۴ سال آینده هر اتفاقی محتمل خواهد بود. اما در کنار نام محمد مخبر، ‌نام فرهاد رهبر، رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی و از نزدیکان رییسی هم برای این سمت و هم برای وزارت اقتصاد و دارایی شنیده می‌شود...

عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما هم به نظر می‌رسد که حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یکی از وزارتخانه‌هایی که قطعا با تحولات گسترده در دولت بعدی مواجه خواهد شد، قطعی باشد... از دیگر چهره‌هایی که رایزنی‌ها با او انجام شده و نتیجه‌بخش بوده، صولت مرتضوی برای حضور در وزارتخانه‌ای سیاسی است. گفته می‌شود که صولت مرتضوی قرار است به عنوان وزیر کشور معرفی شود.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل فعلی همراه اول کماکان گزینه جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اگرچه نام عیسی  زارع‌پور که رییس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است نیز مطرح شده است.

 

***

قالیباف: دوران جدیدی از حکمرانی آغاز شده است

محمدباقر قالیباف در مراسم معارفه رییس جدید قوه قضاییه گفت: واقعیت تلخ است که امروز در شرایط سختی به سر می‌بریم و این شرایط به ویژه برای محرومان و مستضعفان سخت‌تر از همیشه است. هم از بعد مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاران و هم محرومان هر دو طرف در آسیب هستند. همچنین سرمایه‌های اجتماعی رو به کاهش است و اعتماد مردم در شرایط خوبی نیست و این واقعیت تلخی است.

قالیباف افزود: خوشبختانه یک دوره جدیدی از حکمرانی و اداری کشور آغاز شده است و در آستانه شروع به کار و مسئولیت پذیری جدیدی هستیم، این دوره را فرصتی بسیار کم نظیر برای حل مشکلات و خدمت به مردم است. این توقع به حق مردم از ما است و مردم دیگر هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت و این وظیفه بر دوش همه ما است و برای موفقیت هیچ بهانه‌ای نیست.

رییس قوه مقننه یادآور شد: مکلفیم با کارآمدی و پاسخگویی بتوانیم ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که این کار بر عهده دولت بعدی است چون اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار قوه مجریه قرار دارد و البته مشخص است دو قوه دیگر باید فعالیت‌ها را تکمیل کنند و در همکاری،  همدلی و هم افزایی برای این کارآمدی و پاسخگویی نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: البته معنای این حرف این نیست که به استقلال قوا توجه نکنیم یا در جلسات کارشناسی بررسی‌های تخصصی،  اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد. نه چنین نیست استقلال قوا بر اساس قانون اساسی یک قانون است و همه مکلف به رعایت آن هستیم.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: امروز حاشیه‌روی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه

***

خاموشی‌های گسترده در راه است؟ 

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم به صداوسیما گفت: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، گفت: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته نیز افزود: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز این گونه خاموشی‌های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به این که در روز‌های گذشته نیز تعدادی از واحد‌های نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲ هزار مگاوات از مدار تولید خارج شد، گفت: هم اکنون همه تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف کرد و افزود: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: خاموشی‌ها با برنامه و اطلاع قبلی باشد

***

نگاهی متفاوت به ماجرای تماس با فعالان سیاسی

در هفته اخیر تعداد زیادی از فعالان سیاسی و رسانه ای از جریانهای مختلف سیاسی اعلام کردند از دفتر سیدابراهیم رئیسی و محسنی اژه‌ای با ایشان تماش گرفته شده و تقاضا کردند اگر نقد و نظری دارند با روسای جدید دو قوه در میان بگذارند. عموم افراد از این اتفاق استقبال کرده‌اند.

اما سیدعلی میرفتاح، روزنامه نگار باسابقه نگاه متفاوتی به این موضوع دارد. او در اعتماد نوشت: «مسوولان براي شنيدن صداي منتقدان نياز به واسطه و زنگ و خواهش ندارند، نيازي هم نيست كه چرخ را از نو اختراع كنند.....راه درست و مجربش اين است كه آزادي بيان را، لااقل همان آزادي مصرح در قانون اساسي را محترم بشمرند و روزنامه‌ها را حتي‌المقدور به مناسبات سياسي برگردانند و قواعد بازي را، ولو براي حفظ ظاهر، محترم بشمرند.»

منبع: الف

کلیدواژه: وزیر بهداشت هزار مگاوات دولت بعدی خاموشی ها رله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی داده‌ها در عصر اینترنت اشیاء/ پلتفرم‌ها خود را مالک داده‌ها می‌دانند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اینترنت اشیاء ابزاری است که ابعاد گستردگی و قدرت آن قابل تصور نیست و از بهترین ابزار‌های بهبود وضعیت قتصادی و مدیریت کشور است. به طوری که اگر برای استفاده از این فناوری درست برنامه ریزی شود می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته باشیم. از این رو با توجه به اهمیت رشد و توسعه فناوری اینترنت اشیاء در کشور، با روزبه بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نصر و سازمان مردم نهاد ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده گفت‌وگو کردیم که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

آنا: تعریف اینترنت اشیاء چیست؟

هرچیزی که اینترنت به آن شخصیت دهد اینترنت اشیاء محسوب می‌شود

بابازاده: اینترنت اشیاء واژه‌ای جدید نیست و از سال‌های قبل با اسم‌های دیگری مانند ماشین در ماشین، سنسور نتورکینگ و... وجود داشته، اما از یک جایی به بعد با اضافه شدن هوش مصنوعی اینترنت اشیاء پررنگ‌تر شد. به طور کلی هرچیزی که در حوزه هوشمندسازی به اینترنت وصل شود و در شبکه قرار بگیرد در دسته اینترنت اشیاء قرار می‌گیرد. 

از طرفی اسم درست اینترنت اشیاء، اینترنت چیزهاست که در ایران به غلط اینترنت اشیاء ترجمه شده است. چون فقط اشیاء نیست که به اینترنت وصل می‌شود درخت، حیوان و هرچیزی دیگری که قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارند می‌توانند شبکه اینترنت اشیاء را شکل بدهند. همین گوشی‌های همراه هم تجهیزات اینترنت اشیاء است. یک تعریف خوب برای اینترنت اشیاء هست که می‌گوید: هرچیزی را که بتوان در محیط شبکه و اینترنت به آن شخصیت دهیم و با آن صحبت کنیم، اینترنت اشیاء محسوب می‌شود. در حال حاضر هیچ کسب و کاری را پیدا نمی‌کنید که اینترنت اشیاء در آن دخیل نباشد  و در هر حوزه و صنعتی از قبیل حمل و نقل، سلامت، خوراک، پوشاک، کشاورزی و لوازم خانگی وجود دارد.

تیغه دو لبه فناوری 

کار اینترنت اشیاء جمع آوری داده، انتقال، تحلیل داده و اعمال خروجی است

آنا: با توجه به خطر افتادن داده‌ها و مباحث امنیتی مربوط به آن در عصر اینترنت اشیاء آیا می‌توان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد؟

بابازاده: در زمینه امنیت داده هم در کشورما و هم در کشور‌های دیگر اتفاقاتی افتاده که موجب درز داده‌ها و اطلاعات افراد شده است. بهطور مثال در کشورما در حوزه تاکسی‌های اینترنتی چندبار این موضوع اتفاق افتاده است. اما نمی‌توانیم بگوییم چون این تکنولوژی امکان ایجاد خطر دارد باید کنار گذاشته شود، زیرا فناوری دارای تیغه‌ای دو لبه است و دارای مزایا و معایب خودش است و جزیی از زندگی ماست. 

ساختار اینترنت اشیاء از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده از قبیل حسگرها یا پابلیشر که داده را تولید می‌کند، «گت وی» که مانند خیابان‌های شهر است، پلتفرم که وظیفه مدیریت داده‌ها را بر عهده دارد و در انتها سابسکرایبر یا مشترک که داده‌ها را دریافت می‌کنند. داده‌ها همه جا هستند و امنیت‌شان هم می‌تواند به خطر بیفتد ولی نمی‌توانیم بگوییم، چون چاقو احتمال قتل دارد از آن استفاده نکنیم. باید با ابزا‌های فناوری درست کنار بیاییم از آنها بهترین استفاده را ببریم. اینترنت اشیاء یک غول بزرگ فناوری و یک سونامی فناوری است. در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت پس به جای مقابله و جنگیدن با آن بهتر است شیوه رام کردن این غول یا سوار این سونامی شدن را یاد بگیریم.

آنا: هک و امنیت داده تنها مختص اینترنت اشیاء است؟

بابازاده: طبق آمار سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دیوایسدساه اینترنت اشیاء در جهان وجود داشته است. یعنی به ازاء هر نفر حدود ۵ ابزار اینترنت اشیاء وجود دارد. پس اگر ما فقط یک گوشی هوشمند داریم ۴ ابزار دیگر ما را فرد دیگری اضافه بر ۵ ابزار خود دارد و این آمار هرساله افزایش پیدا می‌کند. اصلا دلیل به‌وجود آمدن IP۶ در دنیای شبکه حجم زیاد دیوایس‌های اینترنت اشیاء بود که به شبکه وصل شده یا خواهند شد و IP۴ دیگر قابلیت پوشش این حجم ابزار را نداشت.

از زمان‌های قدیم انواع اقسام رمزنگاری‌ها برای رد و بدل داده وجود داشته و  کسانی بودند که سعی در شکستن رمز داده می‌کنند، هک داده و امنیت داده مختص اینترنت اشیاء نیست ولی، چون حجم داده و تنوع داده‌ها بخاطر تعداد زیاد ابزار‌های اینترنت اشیاء بسیار است بیشتر جلب توجه می‌کند.

نصف داده‌های سلامت دنیا مربوط به گجت‌های پوشیدنی است

با یک مثال می‌توان حجم داده را مقایسه کرد، برآورد می‌شود در چندسال آینده در حوزه سلامت حجم داده‌های تولید شده از دستگاه‌های متصل به شبکه حدود ۱۸۰ زتا بایت باشد که ۸۰ زتا بایت از آن مربوط به گجت‌های پوشیدنی است. یعنی تقریبا نصف داده‌های سلامت دنیا از ابزار‌های اینترنت اشیاء حوزه سلامت است که با توجه به حجم داده‌هایی که یک دستگاه تصویر برداری مانند (MRI) یا سی تی اسکن نسبت به یک گجت‌های پوشیدنی که داده‌هایی در حد کیلو بایت تولید می‌کنند، حجم زیادی را شامل می‌شود و از آن می‌شود به تعداد زیاد گجت‌های سلامت هوشمند است.

در صیانت از داده با آنچه استاندارد دنیاست فاصله داریم

آنا: صیانت از داده در ایران چطور انجام می‌گیرد و آیا قوانین مشخصی در این زمینه وجود دارد؟

بابازاده: در بحث صیانت از داده در ایران اسنادی وجود دارد، اما با آنچه که استاندارد است فاصله داریم، ما در کشور داده‌های بسیاری داریم که هر نهادی آن را متعلق به خود می‌داند مثلا در حوزه پزشکی، پزشک و نظام سلامت خودش را مالک داده می‌داند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

آنا: مالکیت داده در ایران به چه صورت است؟

داده‌های هرکس متعلق به خودش است 

بابازاده: بحث مالکیت داده بحثی چالش برانگیز است که حدود هشت سال است که با ارگان‌های مختلف صحبت می‌کنیم که آن‌ها را متقاعد کنیم داده متعلق به فردی است که از او گرفته شده. موضوعی که در اروپا خیلی قبل‌تر تصمیم گرفته شده و تبدیل به قانون شده تا هر زمان شخصی بخواهد بتواند داده‌های خود را از یک پلتفرم خارج کرده یا به پلتفرم دیگر منتقل یا کلا پاک کند. متاسفانه ما هیچ وقت در کشور نمی‌توانیم از یک پلتفرم بخواهیم که داده ما را پاک کند. چون پلتفرم‌ها خودشان را مالک داده می‌دانند و این موضوع می‌تواند صدمه زیادی ایجاد کند.

متاسفانه ما هیچ وقت در کشور نمی‌توانیم از یک پلتفرم بخواهیم که داده ما را پاک کند. چون پلتفرم‌ها خودشان را مالک داده می‌دانند و این موضوع می‌تواند صدمه زیادی ایجاد کند

اگر در آخرین هکی که در تاکسی اینترنتی اتفاق افتاد دقت کنید به ازای هر نفر به‌طور میانگین بیش از ۵ دیواس ثبت شده بود. یعنی از اول که فرد وارد پلتفرم شده داده‌هایش ذخیره شده که شامل دستگاه‌ها و موبایل‌هایی که عوض کرده هم می‌شود که اصلا چنین موردی لازم نیست. اصلا چه لزومی دارد که داده ۶ سال پیش در یک جا نگه داشته شود؟ هیچ قانون و امکانی برای تعیین مدت زمان نگهداری داده در پلتفرم‌ها وجود ندارد.

به‌طور مثال برای یک بازه مشخص داده نگهداری شود و بعد از آن مدت حذف شود یا به جای دیگر منتقل کنیم. ممکن است با کوچکترین رخنه در پلتفرم تمام داده‌های افراد به سرقت برود. در صورتی که شاید داده یک سال اخیر برای تصمیم گیری‌ها مهم باشد. این قوانینی است که وجود دارد و اتحادیه اروپا جلوتر ماست؛ و قانون گذاران ما نیاز هست به این موارد توجه کنند و قوانین را تدوین کنند. در مورد قوانین صیانت از داده هم بهتر است شفاف تعیین شود صیانت از داده یعنی چه؟ صیانت از داده برای کی؟ برای فرد؟ برای پلتفرم؟ برای لایه حکومتی؟ هر کدام از این‌ها تعاریف جدا دارند و صیانت از داده هم در آن‌ها فرق می‌کند.با رخنه در پلتفرم‌ها حجم زیادی از داده را می‌توان به دست آورد که شامل اطلاعات مهمی است. داده هرچقدر مفید به همان میزان هم خطرناک است.

آنا: در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

بابازاده: اسناد مرتبط با هوشمند سازی با دیدگاه لایه حکومتی است، چرخش مالی صنعت اینترنت اشیاء برروی داده است نه دیواس اگر تصویب اسناد بالادستی نظر تشکل‌ها را در این رابطه نخواهند نمی‌توانیم کار مثمر ثمری در این صنعت و در کشور انجام داد. بقای این صنعت در کشور به شرکت‌های خصوصی آن است و بقای شرکت‌ها به گردش درآمدی آنها باید بدانیم که با سخت کردن حیات شرکت‌های این حوزه، امکان دارد دیگر شرکتی در این حوزه نماند که به آن حاکمیت شود. بهتر است بدانیم که هزینه تحقیق و توسعه در این حوزه بسیار بالا است به همین دلیل اکثر تجهیزات این حوزه وارداتی است در نتیجه اکثر داده‌های ما دست کشور‌های دیگر است و این موضوع جای تفکر دارد که چطور این حوزه را در کشور تقویت کنیم.

قانون گذاری مناسب در زمینه اینترنت اشیاء لازمه پیشرفت در صنعت

اینترنت اشیاء صنعت خودروسازی و مبلمان یا مانند اکثر صنایع دیگر نیست، در اینترنت اشیاء با یک فلش همه اطلاعات قابل نقل و انتقال و جا به جایی است اگر حمایت و قانون گذاری درست انجام نشود افراد و شرکت‌ها بسیار راحت‌تر از صنایع دیگر مهاجرت می‌کنند، چراکه نیاز ندارد یک خط تولید یا کارخانه‌ای را جمع کنند و برنود. در حاکمیت نیاز است یادبگیریم چطور سرمایه را نگه داریم و آن‌ها حفظ کنیم. کاری نکنند که کسب و کار‌ها برای بقا مهاجرت کنند.اگر در قانون گ‌ذاری سخت بگیریم صنعت شکل نمی‌گیرد و اگر رها کنیم انواع هک‌ها صورت می‌گیرد پس لازم است حاکمیت حد واسط آن را در نظر بگیرد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

آنا: چه چالش‌هایی به کمک اینترنت اشیاء قابل حل است؟

بابازاده: ما در کشور چالش‌های مختلفی در آب، غذا، صنعت، سلامت، حمل و نقل و ... داریم که این صنعت می‌تواند اکثر آنها را حل کند. اینترنت اشیاء در کشاورزی می‌تواند تا ۹۰ درصد مشکل آب را حل کند و تولید را چند برابر افزایش دهد. می‌توانیم چهار فصل سال محصول برداشت کنیم. در نظام سلامت از طریق پیشگیری‌ها و دیواس‌های موجود هزینه سلامت را به شدت کاهش دهد.

آنا: آیا ما در کشور با مشکل تکنولوژی مواجه هستیم؟

ایران در تکنولوژی با امریکا و چین برابری می‌کند/ سیاست‌گذاری صحیح حلقه مفقوده در به کارگیری فناوری

بابازاده: خیر، ما در کشور مشکل دانش نداریم و با اروپا و امریکا و چین برابری می‌کنیم، اما در حوزه تجهیزات شدیدا ضعف داریم و نیاز‌مند واردات از خارج هستیم و از طرف دیگر در سیاست گذاری مشکلات زیادی داریم اگر سیاست گذاری درست باشد با توانایی‌های داخلی و دانش بومی موجود اتفاقات بزرگی در کشور خواهد افتاد.

اگر سیاست گذاری درست باشد با توانایی‌های داخلی و دانش بومی  اتفاقات بزرگی در کشور خواهد افتاد

متاسفانه شکاف بزرگی بین جامعه صنعتی و لایه‌های حکومتی وجود دارد و هرچقدر این فاصله بیشتر شود دیگر دغدغه یکدیگر را متوجه نمی‌شوند. مانند اتفاقی که بین صنعت و دانشگاه افتاد، الان صنعت و دانشگاه زبان یکدیگر را نمی‌فهمند و نمی‌توانند متوجه خواسته‌های یکدیگر شوند.

صنعت الکترونیک یکی از پرهزینه‌ترین واحد‌های تحقیق و توسعه را دارد و خیلی شرکت‌ها نمی‌توانند هزینه این تحقیق و توسعه را پرداخت کنند؛ بنابراین دولت‌ها باید در تحقیق و توسعه شرکت‌ها سهیم شوند و هزینه کنند تا شرکت‌ها بتوانند کار تحقیق و توسعه انجام دهند. کشور‌های پیشرفته و درحال توسعه چشم داشتی بابت این کمک هزینه‌ها ندارند، چون می‌دانند اگر شرکت بچرخد مالیات بیشتر می‌دهد و اگر بتواند صادرات کند جایگاه کشور بالا می‌رود و درآمدآن افزایش می یابد، پس یک بازی برد-برد است متاسفانه کشورما هنوز به معنای واقعی به این مرحله نرسیده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

صنعت و لایه حکومتی نیازمند تعامل بیشتر هستند

تنها راه نجات کشور حمایت از واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی است نه دولتی؛ زیرا در شرکت‌های دولتی تحقیق و توسعه چندانی صورت نمی‌گیرد و فقط هزینه‌های غیر منطقی صورت می‌گیرد. حلقه مفقوده‌ای بین صنعت و لایه حکومتی وجود دارد؛ زیرا هزینه لایه حکومتی را صنایع می‌دهد و صنعت نباشد مالیاتی نیست وقتی صنایع مهاجرت کنند کسی نیست مالیات بدهد و چرخه اقتصادی کشور نخواهد چرخید.

آنا: آینده اینترنت اشیاء را چطور پیش بینی می‌کنید؟

بابازاده: به‌طور کلی اینترنت اشیاء هر روز اتفاق‌های جدید را برای ما رو می‌کند و نمی‌توان آینده‌ای بدون اینترنت اشیاء را تصور کرد. اینترنت اشیاء زندگی را راحت‌تر کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، مدیریت را راحت‌تر و کارامدتر و برنامه ریزی و پیش بینی را دقیق‌تر می‌کند و در کل بقا را به نحوی تضمین می‌کند.

آنا:خطرات ناشی از اینترنت اشیاء را چطور می‌بینید؟

تجارت داده‌ها

بابازاده: درحال حاضر داده از نفت مهمتر است و درآمد بیشتری برای کشور‌ها و شرکت‌ها دارد. به‌طور مثال می‌توان علاقه مجموعه‌ها به دانستن سبک زندگی مردم برای کسب در آمد بیشتر از طریق تبلیغات اشاره کرد. به‌طور مثال گوگل بعنوان یکی از پردرآمدترین شرکت‌ها به اکثر مردم خدمات رایگان می‌دهد و تقریبا به اکثر ما چیزی نمی‌فروشد پس این همه درآمد از کجا می‌آید؟ حریم خصوصی افراد بسیار با ارزش است و باید توجه کنیم داده‌های ما کجا می‌روند و دست چه کسانی می‌افتد. 

داده از نفت مهمتر است و درآمد بیشتری برای کشور‌ها و شرکت‌ها دارد

یک جاروبرقی هوشمند به چهار سرور داده ارسال می‌کند

طی تحقیقاتی که در یکی از پژوهشکده‌های کشور انگلیس بر روی دیواس‌های هوشمندی که در داخل خانه‌ها انجام شده بود متوجه شدند یک جاروبرقی هوشمند به ۴ سرور مختلف داده ارسال می‌کرد.

درمورد کسب درآمد در این حوزه باید به این نکته اشاره کرد که درآمد این حوزه از فروش ابزار‌ها نیست، تقریبا در بهترین و بدترین حالت یک ابزار بیشتر از یکبار فروخته نمی‌شود به دلیل اینکه اگر ابزار خوب باشد دیگر نیازی به تهیه مجدد آن نیست و اگر بد باشد دیگر کسی مجدد تهیه نمی‌کند و درآمد اصلی این حوزه کسب و کار بر اساس داده است، کسب و کار‌های پلتفرمی اگر برنامه ریزی درستی پشتش باشد به شدت درآمد بالایی خواهد داشت. درنتیجه در قانون‌گذاری‌ها باید خیلی دقت شود که کسب و کار‌های این حوزه قدرت بقا داشته باشند.

                       

آنا: کمیسیون اینترنت اشیاء چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و هدف از تشکیل آن چیست؟

تشکل‌ها حلقه سوم جامعه بین مردم و حکومت هستند

بابازاده: هدف ما در سازمان مردم نهاد ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده است و از طرف دیگر کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حمایت از کسب و کارها، فرهنگ سازی، ترویج و آموزش حوزه هوشمند سازی در کشور است.

امیدواریم که بتوانیم کشور و جامعه را از این وضعیت نجات دهیم و حداقل با همکاری با ارگان‌های مختلف سیاست درستی برنامه ریزی کنیم تا کسب و کار‌ها درکشور بقا داشته باشد، زیرا بقای کشور به کسب و کار‌ها است بایدجامعه و صنایع راضی باشند. تشکل‌ها به عنوان حلقه سوم جامعه بین مردم و حکومت هستند و اگر ضعیف شوند فاصله بین مردم و حکومت بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

مهدیه چوپانی

دیگر خبرها

  • وعده قالیباف به هلال احمر
  • افزایش هزینه و از دست دادن بازار، مشکلات صنایع در اثر قطعی برق
  • قالیباف: حضور هلال احمر از سیل دشتیاری تا جنگ غزه مایه افتخار است
  • قالیباف: سازمان هلال احمر کاملا مردمی است
  • قالیباف: سازمان هلال‌احمر خدمات بی‌نظیری در دوران جنگ ارائه کرد
  • کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!
  • تابستان منهای خاموشی
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • کنایه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت حسن روحانی
  • حکمرانی داده‌ها در عصر اینترنت اشیاء/ پلتفرم‌ها خود را مالک داده‌ها می‌دانند