Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@18:55:59 GMT

تحول روبنایی یا تحول بنیادین

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۷۷۶۸

تحول روبنایی یا تحول بنیادین

 

علیرضا دوستانی

۱۴تیرماه۱۴۰۰


سوال:
لزوم تحول آموزش و پرورش از بدیهیات ومورد اجماع مردم و مسئولین است اما آیا تاچه میزان نگاه تحول طلبانه ی همگان به هم نزدیک است؟



پاسخ:
بحمدلله لزوم تحول مدرسه و دانشگاه مطالبه ی همگانیست. عموم مخاطبین مدارس و دانشگاهها یعنی دانش آموزان و دانشجویان و هم اساتید و مسئولین کشور و متخصصین فن ضرورت تحول در محتوا و شیوه ی رایج در مدرسه و دانشگاه را قبول دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک تغییر روبنایی در آموزش و پرورش را هم می توان تحول نامید.

 

تحول معانی مختلفی دارد. نام یک تغییر روبنایی در آموزش و پرورش را هم می توان تحول نامید.
فرض کنید میخواهید ساختمان منزل خویش را متحول کنید.


تحول در یک ساختمان را چه می دانید؟ ساده ترین کاری که در ساختمان میتوان انجام داد تغییر دکوراسیون آن است به گونه ای که فرد وقتی وارد ساختمان می شود می بیند اتاق افراد خانواده جابه جا شده، جای یخچال و گاز تغییر کرده و مبلمان منزل از سمتی به سمت دیگر برده شده ممکن است شما اسم این را بگذارید تحول در خانه.
چه بسا مسئولین و دانشمندانی در تعلیم و تربیت هستند که نگاهشان به تحول مدرسه و دانشگاه از این جنس است مثلا وزیر محترمی تغییر نظام ابتدایی راهنمایی دبیرستان را به نظام شش ،سه ،سه تحول بنیادین نامید.
حال فرض کنید شخصی نازک کاری ساختمان را عوض کند، بگوید تاسیسات شامل سیستم گرمایشی، سرمایشی و آب رسانی مشکل دارد و باید تغییر کند. این هم تحول است و شما به این تغییر دوم هم میتوانید بگویید "تحول در خانه"! و باز فرض کنید یک نفر بگوید من می خواهم این ساختمان را ویران کنم و از نو بسازم یعنی سفت کاری اش را هم باید عوض کنم مثلا یک طبقه بوده و الان میخواهم سه طبقه بسازم. این هم از نظر شما میتواند تحول باشد.
در هر سه فرض مذکور تحول رخ داده اما اکنون به فرض چهارمی هم بیندیشید:



اگر کسی بگوید این زمین که شما در آن ساختمان ساختید غصبی است. من باید ابتدا تکلیف این زمین را مشخص کنم که مالکش کیست؟ و چقدر از آن زمین مال بنده است؟ این هم تحول است. در اصل تغییر و تحول اول، دوم و سوم زیرمجموعه ای از تحول آخری است اگر کسی روی زمین علامت سوال گذاشت مطمئنا دکوراسیون خانه هم بازنگری خواهد شد.

فلسفه ی وجودی و ساختار اصلی آموزش و پرورش موجود، غربی، وارداتی، سکولار و غیر دینی بوده است.

 

دست اندرکاران حکمتسرا تحولی را بنیادین میدانند که تحول ماهوی و همه جانبه باشد. ما روی زمین، بستر و مبانی آموزش و پرورش و آموزش عالی موجود حرف داریم و روی تحمیل این ساختار به ملت و فرهنگمان علامت سوال می گذاریم. جوابی هم که خودمان برایش داریم این است که فلسفه ی وجودی و ساختار اصلی آموزش و پرورش موجود، غربی، وارداتی، سکولار و غیر دینی بوده است و نیاز به بازنگری بنیانی دارد. نگاه وارد کنندگان این ساختار به انسان با نگاه اسلام به انسان تفاوت زیادی دارد پس تحول را باید از آن جا شروع کنیم. تعریف ما از هدف آموزش و پرورش با تعریف یک کشور اروپایی- غربی متفاوت است.

تعریف ما از هدف آموزش و پرورش با تعریف یک کشور اروپایی- غربی متفاوت است.

 

برای اصلاح و تحول آموزش و پرورش چند نوع مختلف متصور است:

طرح هم سو، طرح مکمل، طرح مجزا و طرح جایگزین.


توضیح هرکدام از این طرحهای چهارگانه در این مجال نمیگنجد.


برای دلسوزان تعلیم و تربیت فرض است که ضمن احترام به طرحهای تحولی که در حال انجام است یک تحول مردمی وبنیادین را فارغ از هرمحدودیت مصلحت اندیشانه طراحی و عملیاتی کنند.

مردم در تعلیم و تربیت نقش اساسی دارند و لازم نیست همه ی کارها در ساختارهای دولتی انجام شود.

 

ما معتقدیم مردم در تعلیم و تربیت نقش اساسی دارند و لازم نیست همه ی کارها در ساختارهای دولتی انجام شود. طرحهای تحولی مردمی هر کدام یک نمونکی است برای یک تحول و نهضت مردمی که در دراز مدت در تعلیم و تربیت رسمی تاثیر گذار خواهد بود. کارهای انجام شده در دبیرستان ها و دانشگاه ها را هم می توان با مسامحه تحول نامید. امابا نهایت تاسف باید بپذیریم بسیاری از این تحولهای ظاهری، از مدرسه و دانشگاه امامزاده هایی ساخته اند که چه بساکور میکند اما شفا نمی دهد.

بسیاری از این تحولهای ظاهری، از مدرسه و دانشگاه امامزاده هایی ساخته اند که چه بساکور میکند اما شفا نمی دهد.

 

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تحول بنیادین آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۷۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد

استاندار اردبیل گفت: معلمان معماران تربیت شایسته نسل آینده هستند که باید مسئولیت و کار سنگین آنها مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید حامد عاملی ‌در مراسم تجلیل از معلمان در اردبیل، اظهار داشت: کشور ما در مسیر توسعه، پیشرفت و اصلی‌ترین عنصر خود نیروی انسانی متعهد و متخصص بیش از هر عنصر دیگر نیاز دارد تا زمینه ترقی و تحول جامعه اسلامی فراهم آید.

وی از معلمان به عنوان عناصر ارزشمند و مؤثر در تربیت و تعالی نسل آینده یاد کرد و گفت: معلمان می‌توانند با نقش‌آفرینی اصلی خود معماران تربیت و تعالی نسل آینده بوده و زمینه پیشرفت کشور را با پشتوانه علم و دانایی فراهم کنند.

استاندار اردبیل با قدردانی از تلاش معلمان در کلاس‌های درس برای علم‌آموزی به دانش‌آموزان و تربیت و تعالی ارزشی و معنوی آنها تصریح کرد: آینده جامعه و کودکان ما به مبدأ آموزش یعنی به کلاس‌های درس وابسته است و معلمان با دلسوزی در این سنگر فعالیتی ارزشمند دارند.

عاملی افزود: در کنار تربیت نسل آینده به عنوان نسل پیشرو در ایجاد تحول جامعه اسلامی، ما باید قدر این سرمایه‌های دلسوز و صادق را بیشتر بدانیم و سعی ما بر این باشد تا دغدغه‌ها و مشکلات آنها را در ابعاد مختلف رفع کنیم.

وی به خدمات انجام شده در دولت سیزدهم برای تعالی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگ سپاس از معلم مردمی‌سازی شده و در گرامیداشت هفته معلم خود آحاد مردم و صنوف مختلف پای کار آمدند تا قدردان تلاش و مجاهدت معلمان در سنگر تعلیم و تربیت باشند.

استاندار اردبیل ارزش و جایگاه علم و دانش را به عنوان عنصر پیشرفت کشور در ابعاد مختلف یادآور شد و خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که افرادش به علم و مهارت آراسته باشند، به ثروت و سایر امکانات و منابع دسترسی پیدا می‌کنند و در این باب معلمان بزرگترین پشتوانه تجربی در مسیر پیشرفت علمی کشور و تحولات آن هستند.

عاملی اثرگذاری کار معلم را در مسیر تعالی و تربیت نسل آینده یادآور شد و اضافه کرد: سعی ما بر این است تا در ابعاد مختلف قدر این تلاش‌ها و زحمات معلمان را دانسته و بر ارج‌گذاری آن اهتمام جدی داشته باشیم.

استاندار اردبیل یاد و خاطره استاد شهید مطهری را نیز گرامی داشت و بیان کرد: باید محتوای علمی و تربیتی آثار این شهید والامقام در فضاهای آموزشی ما به عنوان مبنای تربیت نسل آینده قرار گیرد تا اثربخشی آن را به شکل صحیح و درست شاهد و ناظر باشیم.

سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرده است

کلام الله صفری نیز در این مراسم اظهار کرد: در سند تحول آموزش و پرورش بر اصل عدالت و توجه به مدرسه و معلم بیش از سایر عناصر را شاهد هستیم و قطعا این رویکرد سند بنیادین تحولات جدی را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم اقدامات مؤثر و پشتیبانی‌های جدی از نظام تعلیم و تربیت و حل دغدغه‌های معلمان در مسیر ایجاد تحول رقم خورده که نمونه آن اجرای دقیق طرح رتبه‌‌بندی بعد از رکود 10 ساله بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 60 عنوان برنامه در گرامیداشت هفته معلم در استان اردبیل در حال اجرا است که زنگ سپاس از معلم و سایر برنامه‌های مردمی در قدردانی از تلاش‌های معلمان مجاهد در این هفته برگزار خواهد شد.

صفری افزود: رویکرد کلی مردمی کردن برنامه‌های هفته معلم است و این رویکرد می‌تواند دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا مردم استان اردبیل بتوانند با یک تماس تلفنی از معلم دوران تحصیل خود تجلیلی شایسته داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به اقدامات شاخص آموزش و پرورش در سه سال اخیر اضافه کرد: برگزاری امتحانات نهایی در راستای تحقق عدالت آموزشی و تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی از جمله این برنامه‌ها است.

صفری به برگزاری جشن‌های مختلف تکلیف دینی و سیاسی و برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و ورزشی در راستای سالم‌سازی فضاهای آموزشی و تعالی نسل آینده اشاره کرد و ادامه داد: همه این برنامه‌ها با رویکرد و محوریت مدارس در مناطق مختلف استان برگزار شده است.

وی از احداث بزرگترین مجتمع آموزشی کشور با نام دارالفنون در اردبیل خبر داد و بیان کرد: در کنار افتتاح این مدرسه، راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی را با همراهی خیران شاهد هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ارتقای سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های اجرایی اعلام کرد و گفت: در گرامیداشت هفته معلم طرح‌های متعددی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

صفری یادآور شد: با هماهنگی رادیو پخش زنده برنامه «سلام معلم» از مدارس استان آغاز شده و در شهرستان‌های مختلف تیم رادیویی این برنامه را تدارک دیده تا گروه‌های مختلف جامعه بتوانند با درج نام خود و نام معلم سپاسگزاری خود را از مقام شامخ معلمان انجام دهند.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از معلمان برگزیده شهرستانی و استانی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد
  • تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود