Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان دوشنبه‌شب در مراسم افتتاح کاخ موزه خسروآباد سنندج که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: کردستان پتانسیل‌های زیاد گردشگری و تعداد زیادی ابنیه و آثار تاریخی دارد که مسیری برای توسعه کردستان است و این نیاز به اهمیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعقوب گویلیان خاطرنشان کرد: کردستان جدای از داشتن آثار تاریخی، به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و تنوع آب و هوایی می‌تواند مقصد گردشگری کشور شود.

وی یادآور شد: در کردستان برندهایی از صنایع دستی اعم از نازک‌کاری، گلیم‌بافی و فرش‌ و صنایع دیگر وجود دارد که برند جهانی هستند و اینها ظرفیتی برای رونق گردشگری و صنایع دستی در کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ حدود 900 اثر گردشگری و تاریخی در کردستان شناسایی شده بود که امسال تعداد این آثار به 2 هزار و ۵۱۱ اثر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: آثار ثبت شده تاریخی استان کردستان هم ۷۸۰ اثر بود که اکنون به هزار و 9 اثر افزایش یافته است. 

وی عنوان کرد: بناهایی هم در قالب ماده ۲۸ با هدف احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به عنوان اماکن اقامتی و گردشگری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.

گویلیان تصریح کرد: در حال حاضر سه موزه در استان کردستان فعال است و سه موزه دیگر در حال بهره‌برداری است.

به گفته وی، تعداد مراکز اقامتی از 25 به 34 مورد و تخت‌ها از دو هزار و 200 به 4 هزار و 325 تخت با ضریب 100 درصدی افزایش یافته که با افتتاح هتل 5 ستاره آبیدر، این تعداد بازهم افزایش خواهد یافت.

وی یکی از ظرفیت‌های گردشگری کردستان را اقامتگاه‌های بوم‌گردی دانست و گفت: به دلیل وضعیت توپوگرافی استان و طبیعت آن، اقامتگاه‌های بوم‌گردی ظرفیت خوبی هستند که اکنون ۲۳ مورد در استان فعال است و ۱۵ واحد دیگر در دست اقدام است.

گویلیان ادامه داد: یکی از اقدامات خوب اداره‌کل میراث فرهنگی کردستان در راستای سیاست‌های نظام، ایجاد اشتغال برای کولبران با راه‌اندازی اقاماتگاه‌های بوم‌گردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از پرداخت 184 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه گردشگری استان خبر داد و تعداد اشتغال این حوزه را 3 هزار و 623 نفر اعلام کرد.

وی همچنین اذعان داشت: در حال حاضر 5 هزار و 700 نفر بیمه‌شده صنایع دستی در استان هستند در حالیکه حدود بیش از 45 هزار نفر صنعتگر و هنرمند در حوزه صنایع دستی استان فعالیت دارند.

وی ثبت مریوان به عنوان شهر جهانی را افتخاری برای کردستان خواند و گفت: اکنون نیز آرمرده بانه به عنوان شهر شال‌بافی نشان ملی گرفته و روستای دیوزناو در سروآباد نشان ملی ارغوان‌بافی و کاکوی سفلی در دهگلان نشان ملی گلیم‌بافی گرفته‌اند.

گویلیان همچنین به دریافت ۸ مهر اصالت یونسکو در استان اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی حدود 36 میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده که منجر به 5 هزار و 200 شغل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یک مجموعه کارگاه‌های صنایع دستی متشکل از ۲۲ کارگاه در سنندج در کمتر از دو ماه دیگر افتتاح می‌شود که برای بیش از 120 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: عمارت خسروآباد حدود 8 هزار مترمربع وسعت دارد که مجوز کاخ موزه را دریافت کرده اسست اما برای تکمیل آن 35 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این نیازمند مساعدت وزارتخانه و استانداری است.

انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی سنندج موزه افتتاح صنایع دستی و گردشگری کردستان مدیرکل میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد

به گزارش خبرنگار مهر، مریم طاهر دوست محمدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران در میراث فرهنگی شهرستان سمنان، با اشاره به انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم بین‌المللی گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور از جمله چین، قزاقستان و … بیان کرد: برنامه‌های متنوعی در این زمینه اندیشیده شده که یکی از آنها برگزاری جشنواره‌های گردشگری است.

وی با بیان اینکه در این زمینه جشنواره «تاسکا» در مرکز استان سمنان برگزار می‌شود، افزود: نام نوعی ظرف قدیمی ویژه آشپزی در سمنان است که تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره و گزیدن این نام، به نوعی به فرهنگ بومی منطقه سمنان، غذاهای محلی و ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کنیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان نان و غذای اقوام و ملل سمنان را یکی از محورهای این جشنواره دانست و تاکید کرد: نمایشگاه آثار هنری هنرمندان شهرستان سمنان از دیگر بخش‌های تدارک دیده شده در این رویداد است.

طاهر دوست محمدی با اشاره به اجرای برنامه ارکست ملی راه ابریشم در قالب جشنواره تاسکا، بیان کرد: جشنواره گردشگری نعناع در کنار رویداد گرامیداشت روز نجوم و موزه گردی دیگر محورهای این جشنواره محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره برنامه‌هایی مانند اجرای موسیقی سنتی و پرفرمنس هنری، نمایشگاه صنایع‌دستی، غذاهای محلی، تقدیر از برگزیدگان جشنواره و … نیز تدارک دیده شده که اجرایی می‌شود، تاکید کرد: ارگان‌هایی مانند شهرداری، شورای شهر، فرهنگ و ارشاد اسلامی و… در این رویداد همراهی و همکاری دارند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان با بیان اینکه ۱۹ اردیبهشت افتتاحیه این جشنواره در در مجموعه گردشگری استخر زاوقان سمنان خواهد بود، گفت: این جشنواره سه روز ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن بیست و دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

طاهر دوست محمدی با بیان اینکه تاسیکا در واقع نخستین گام از مجموعه جشنواره گردشگری راه ابریشم سمنان خواهد بود، ابراز کرد: تلاش داریم که تمام ظرفیت‌های میراث فرهنگی، تاریخی، گردشگری و … سمنان را در این رویدادها بشناسانیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که از ظرفیت عضویت سمنان در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» با حضور ۲۰ کشور جهان بهره مند شویم زیرا این حضور بسیار اتفاق نادری است و می‌تواند در توسعه اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و … کل استان سمنان تأثیرگذار باشد.

رئیس میراث فرهنگی سمنان همچنین گفت: شهریورماه سال گذشته سمنان در رقابت با دیگر شهرهای کشور توانست لقب پایتخت گردشگری جاده ابریشم کشورمان را از آن خود کند و لذا از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری هر چه بهتر رویدادهای این جشنواره بزرگ، اندیشیده شده است.

کد خبر 6099567

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • تایید بیمه تأمین اجتماعی ۲۲۴ نفر از شاغلان صنایع‌دستی استان گلستان
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • اسماعیلی: نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی