Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مویدی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح عملکرد ستاد قاچاق کالا و ارز پرداخت و با بیان اینکه سامانه‌های نظارتی کاملا آماده هستند، گفت: بعضی از دستگاه‌ها گفتمان و تبادل اطلاعات را یاد نگرفتند اما حدود ۷۲ درصد از دستگاه‌ها همکاری های لازم را برای اتصال به سامانه‌ها از جمله سامانه جامع تجارت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: برخی از دستگاه ها مانند وزارت جهاد کشاورزی بسیار گسترده هستند بنا بر این اتصال آنها با مشکلاتی مواجه است .همچنین گمرک بخشی از اتصالاتش به سامانه ها خوب است اما در برخی از موارد جا مانده است.

وی افزود: سامانه ها بین وزارت صمت، بهداشت، جهادکشاورزی و گمرک کار می کنند اما ۲۸ درصد در تبادل اطلاعات مشکل داریم که بین دستگاه های بسیار بزرگ است که اختلال ایجاد شده است. گمرک، تعزیرات، قوه قضائیه به یکدیگر متصل هستند و تبادل اطلاعات می کنند. 

مویدی در ادامه با بیان این که آمار رسمی قاچاق در سال ۹۸ حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: رجیستری یکی از موارد موفق مبارزه با قاچاق کالا بود که این موضوع در سیگار هم عملیاتی شد.

وی با اشاره به این‌که روزی در پاساژهای پوشاک کشور، ۹۷ درصد قاچاق بود اما حالا اینطور نیست، افزود: این‌که گفته می‌شود بسیاری از البسه کشور قاچاق است را قبول ندارم بلکه می‌توانیم ثابت کنیم چرخ تولید می‌چرخد و تولیدات ایرانی است اما از تابلوی خارجی استفاده می‌کنند همچنین میزان قاچاق پوشاک از ۲/۵ میلیارد دلار به ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مویدی در ادامه درخصوص ساماندهی کارت های بازرگانی گفت: در بحث ساماندهی این کارت، دیگر بازرگان نمی تواند کارت خود را به کسی واگذار کند و سقف آن مشخص است.

وی همچنین با بیان این‌که در این حوزه وظایف بین قوه قضائیه، تعزیرات و ما تقسیم شده است، افزود: ۷۰ درصد در تعزیرات به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و مابقی ۳۰ درصد موارد سازمان یافته در قوه قضائیه رسیدگی می‌شود. پلیس امنیت اقتصادی ما بدون تعارض به برخورد با قاچاق و سایر موارد می‌پردازد.

مویدی در ادامه با تاکید براین که فرآیند مبارزه با قاچاق را نباید در کف بازار ببینیم بلکه در تصمیم گیری ها باید به آن توجه کنیم، گفت: از سال ۹۷ تاکنون در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم، اگر این جنگ نبود قطعا تجارت های ما بسیار رونق پیدا می کرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به این‌که  امروز تمام کالاهای اساسی میل به قاچاق دارند اما پیش از این ما نگران ورود قاچاق به کشور بودیم، افزود: امروز انرژی بیش از ۲۶ دستگاه مسئول و کل نظام مصروف به آن می شود که کالاها از داخل به خارج از کشور نروند.

مویدی در ادامه به موضوع قاچاق دام در کشور اشاره کرد و گفت: ما امروز نمی‌گذاریم دام از خراسان به بندرها و مرزها رسیده و قاچاق شوند و بنا به آخرین آمار از نزدیک به ۸۵ میلیون دام سبک و سنگین درحدود ۵۰ میلیون آن پلاک کوبی شده‌اند که البته نباید این پلاک کوبی تنها به آویز پلاک به گوش گوسفند و گوساله باشد.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا تا به امروز هوشمندانه برای قاچاق، بنا به مصلحت چشم پوشی کرده اید؟ افزود: شهادت می دهم برای هر نوع قاچاقی برخورد داریم و چشم پوشی نمی کنیم.

پربیننده ترین ورود بیسکویت های یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ایران اسنوا در فهرست برندگان Reddot ۲۰۲۱ سقف واردات پوشاک همراه مسافر اعلام شد ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش منتفی شد رشد منفی صادرات محصولات کشاورزی / هند مشتری اول پسته ایران شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کالای اساسی مویدی در ادامه سامانه ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند

رئیس شورای شهر تهران گفت: تمام شوراها باید برنامه‌ریزی کنند تا مشارکت مردم در همه امور به حداکثر برسد و از این ظرفیت عظیم استفاده کنند؛ اگر مردم پای‌کار باشند بسیاری از مشکلات را حل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، شامگاه _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ مهدی چمران در همایش روز ملی شوراها که با حضور مسئولان کشوری، مدیران شهری و بیش از دوهزار نفر از اعضای شوراهای اسلامی استان‌ها برگزار شد، با بیان اینکه شوراها نمایندگان صادق مردم در عرصه حکمرانی کشور هستند، اظهار کرد: اصول ۱۰۱ و ۱۰۶ قانون اساسی به طور محرز به ضرورت فعالیت نظام شورایی در کشور اشاره دارد و در بند ۱۰۳ قانون اساسی هم تأکید می‌شود که مسئولان در بخش‌های حاکمیتی اعم از استاندار، شهردار و فرماندار، باید تابع قوانینی باشد که در شوراها به تصویب می رسند.

وی افزود: در این میان، اهمیت شوراهای محلی هم کم از مجلس شورای اسلامی نیست. شوراهای اسلامی شهر و روستا، پارلمان‌های محلی و انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند که ارتباط بی‌واسطه و تنگاتنگی با مردم در هر بخش، شهر و استان دارند. در قانون، نظارت در مقیاس محلی و ملی بر عهده شوراها گذاشته شده و در ساحت‌های گوناگون همچون فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست، این منتخبان ملت در شوراهای محلی هستند که به‌عنوان ناظر شایسته از طرف قانون معین شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه، حلقه مفقوده‌ای است که امروزه ضرورت آن در سطح کلانشهرهای کشور بیش از پیش احساس می‌شود. مدیریت یکپارچه هم دو رُکن اساسی دارند؛ یکی در گرو کار درست و منطقی نمایندگان شوراهای اسلامی است که جز خدمت به مردم دغدغه دیگری نداشته باشند و رُکن دوم هم ناظر بر همکاری مسئولان دولتی و قضائی است که همراه و همگام با نمایندگان مردم باشند.

وی ادامه داد: قانون نظام شورایی کشور نسبت به قوانین سایر ساحت‌های حکومتی خیلی جوان است و پس از وضع قوانین بالادستی نسبت به تصویب مفاد قانونی درباره شوراها اقدام شد. همین موضوع، تناقضاتی را رقم زده که می‌توانست توسط نمایندگان مردم در نظام شورایی کشور اصلاح شود اما اکنون گرفتار این مسائل هستیم و باید این چالش برطرف شود.

چمران تصریح کرد: متأسفانه امروزه شاهدیم از بین ۱۲۶ هزار نماینده‌ای که امروزه در سطح شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت دارند، برخی افراد گاهی اوقات گرفتار هوا و هوس‌های نفسانی خود می‌شوند و دست به تخطی از قوانین و سرپیچی از سوگندی می‌زنند که با خدا، خون شهیدان و مردم دارند. بنده بیش از دو دهه است که در نظام شورایی کشور در عرصه‌های مختلف فعالیت دارم و از روی تجربه مشاهداتی که به چشم دیده‌ام، این را به شما برادران و خواهران عزیز می‌گویم که اگر کار خالصانه و مخلصانه باشد، برکت الهی هم پشتیبان آن خواهد شد.

قانون شوراها باید اصلاح شود

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو نایب رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه این همایش با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین شورایی کشور گفت: براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شوراها باید اصلاح شود. این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شوراها فراهم کنند و عمل مؤثر نیز در گرو افزایش ضریب تأثیرگذاری بر دستگاه‌های مجری قانون است. این نیاز مبرم نه‌فقط در سطح نهادهای عالی در نظام شورایی بلکه حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز وجود دارد تا بتوانند نمایندگی شایسته و مطلوبی از مردم داشته باشند.

کنش‎گری دوطرفه شوراها میان مردم و حاکمیت

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم بیان کرد: از روستاهای با ۲۰ خانوار جمعیت گرفته تا کلانشهرهای چندمیلیون نفری، این شوراهای اجتماعی شهر و روستا هستد که در مقام حلقه واسطه میان حاکمیت و مردم عمل می‌کنند. بر همین اساس، از آن‌جا که تکلیف ما ناظر بر تقویت امیدواری در مردم است، شما عزیزان باید به موازات پیگیری مطالبات مردم، انعکاس‌دهنده خدمات قابل توجهی باشید که امروزه از طرف دولت درحال انجام است.

وی افزود: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که دولت سیزدهم در عرصه اجرای قوانین، مجلس در حوزه قانون‌گذاری و قوه قضائیه در راستای رسیدگی به شکایات، تحول چشمگیر و اراده قابل توجهی از خود نشان داده‌اند و اینجاست که شوراها می‌توانند به میدان بیایند و همانطور که حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رسانند، خدمت نظام را هم به اطلاع مردم برسانند.

کد خبر 750201

دیگر خبرها

  • نخستین رویداد جایزه « استاد مویدی» برگزار شد
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی برای امروز
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • کشف ۱۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در سمنان
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد