Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:39:05 GMT

دغدغه های مردم در دوران شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۰۷۰۱

دغدغه های مردم در دوران شیوع کرونا

محققان در پژوهشی دغدغه‌های افراد متاهل در دوران شیوع کرونا را بررسی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، شیوع کووید-۱۹، سلامت عمومی جهانی را دچار آشفتگی کرده است. جوامع راه‌های مختلفی چون استفاده از وسایل محافظتی مانند ماسک و دستکش، ردیابی فرد ناقل، رعایت بهداشت شخصی، فاصله‌گذاری اجتماعی، ماندن در خانه و خودقرنطینگی را برای حفظ سلامتی به کار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌های رفت‌وآمد در سطح شهر و قرنطینه خانگی دارای آثار روانشناختی سوئی بر افراد است.

الگوی فشار روانی در خانواده‌ها و افراد متاهل، به دلیل ابهاماتی که برای خانواده ایجاد می‌کند مضاعف است. محققان در پژوهشی، دغدغه‌ها، نگرش‌ها و تغییرات رفتاری افراد متاهل را دردوره بحران کرونا بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط آسیه شریعتمدار، استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی و سمیه فکریان آرانی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده آمده است: از آن جا که هدف اصلی این پژوهش، بررسی کیفی دغدغه‌ها، نگرش و تغییرات رفتاری بر مبنای تجارت زیسته‌ی افراد متاهل در زمان بحران کرونا بود، از این رو، از روش کیفی استفاده شد.

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است، جامعه مورد مطالعه، زنان و مردان متاهل ساکن ایران بودند که در فروردین ۱۳۹۹ تحت تاثیر شرایط ویروس کرونا قرار گرفته بودند. روش نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه در دسترس بود. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته بود که در قالب سه محور اصلی، دغدغه‌های افراد متاهل در زمان شیوع کرونا، نگرش‌های سازگارانه‌ی افراد متاهل در عبور از بحران کرونا و تغییرات رفتاری افراد متاهل برای سازگاری با بحران کرونا انجام شد. در این مطالعه نهایتا با ۱۹ نفر مصاحبه انجام شد.

پس از مطالعه مکرر و کدگذاری مصاحبه‌ها، در محور اول به بررسی دغدغه‌های افراد متاهل در بحران کرونا پرداخته شد و ۲۰ مضمون فرعی استخراج شد که در چند مضمون اصلی فشارهای مربوط به بیماری، فشارهای مربوط به دوران قرنطینه و فشارهای مربوط به پیامدهای درازمدت بیماری طبقه‌بندی شد. از مضامین فرعی به دست آمده در این محور، نگرانی از ابتلای خود و خانواده به ویژه والدین و سالمندان و ضرورت فاصله‌گیری اعضای خانواده در خانواده دارای بیمار، بود.

از دغدغه‌های دیگر مشارکت‌کنندگان در تحقیق، عدم رعایت و حساسیت گروهی از مردم و عدم مدیریت صحیح مسئولین بود. چرا که وقتی افراد، خود را در منشا و منبع حل بحران نمی‌دانند و از طرفی اقدامات دولت را کافی نمی‌یابند، احساس درماندگی و یاس و فشار روانی شدیدی را تجربه می‌کنند.

در محور دوم نگرش‌ها، ۱۶ مضمون فرعی استخراج شد که در پنج مضمون اصلی، «نگرش کوتاه بودن زندگی و ضرورت غنیمت شمردن فرصت‌ها»، «بحران، فرصت آموختن از تجارب»، «نگرش ضرورت قدرشناسی از داشته‌ها»، «درک ضرورت از خودفراروی و به هم پیوستگی جامعه انسانی» و «بحران، فرصتی برای فرارفتن از زندگی روزمره» طبقه‌بندی شد.

در محور سوم، یعنی تغییرات رفتاری برای سازگاری با بحران، ۱۴ مضمون فرعی استخراج شد که در ۳ مضمون اصلی، «تغییرات در زندگی روزمره»، «تغییرات در روابط و نقش افراد» و «جستجوی اطلاعات و کسب مهارت» طبقه‌بندی شد.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: یافته‌های پژوهش نشان داد با شیوع بیماری کرونا، شیوه زندگی خانواده‌ها هم دچار تغییراتی شده است. کرونا بسیاری از ارتباطات خویشاوندی مانند صله رحم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و ارتباطات را به فضای مجازی محدود کرده است. تاثیر بیماری همه‌گیر غالبا شدید است تا جایی که ممکن است بر سلامت روانی یک جمعیت خاص تاثیر منفی بگذارد. ترس و اضطراب مربوط به بیماری‌های مسری، همه‌گیر است و همه‌گیری‌ها نیز بر رفتار افراد در جامعه تاثیر می‌گذارد.

این پژوهش در چهل‌وششمین شماره‌ی فصلنامه فرهنگ  مشاوره و روان‌درمانی منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس همه باهم علیه کرونا ی افراد متاهل تغییرات رفتاری بحران کرونا دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان

منابع محلی در بدخشان از شیوع یک نوع بیماری ناشناخته تنفسی در میان کودکان و زنان در این ولایت خبر می‌دهند.

به گفته منابع این بیماری از سه روز به این‌سو در ولسوالی خواهان افزایش یافته است.

به گفته منابع، تا کنون ۸۰ کودک و ۴۰ زن در پی مبتلا شدن به این بیماری به مرکز صحی آن ولسوالی منتقل شده‌اند.

سرفه شدید و درد سينه از نشانه‌های مبتلا شدن به این بیماری است.

عدم دسترسی به خدمات صحی در ولسوالی خواهان بدخشان یکی از دلایل جدی شیوع این بیماری عنوان شده است.

پیش از این، یک نوع بیماری ناشناخته پوستی در میان بزرگ‌سالان و کودکان در ولایت‌های بامیان و پکتیکا شیوع پیدا کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است