Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:23:00 GMT

درمان کووید-۱۹ با داروی پروستات

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۰۹۴۹

درمان کووید-۱۹ با داروی پروستات

ایسنا/خراسان رضوی به دنبال یافته‌های جدید دلگرم‌کننده برای مقابله با ویروس کرونا، محققان اعلام کردند، از داروهایی که معمولا برای درمان سرطان پروستات تجویز می‌شوند نیز می‌توان در درمان کووید-۱۹ استفاده کرد.

به نقل از سایت امپریال کالج لندن، محققان دریافتند، روش درمانی در سرطان پروستات که نوعی روش در مسدود کردن تستوسترون است باعث کاهش توانایی ویروس کرونا، سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) در آلودگی سلول‌های ریوی در آزمایشگاه نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق که توسط محققان سرطان در کالج امپریال لندن و دانشگاه اسکس انجام شده است، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای یافتن داروهای موجود است که می‌توانند کووید-۱۹ را با کاهش توانایی ورود ویروس به سلول‌ها مسدود کند.

گروه تحقیقاتی می‌گوید: این مطالعه، شواهد زیادی از گروه‌های سراسر جهان برای پشتیبانی از آزمایش‌های بالینی بعدی برای ارزیابی اثر داروها و آنتی‌آندروژن‌ها در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌کند.

مسدود کردن عفونت

مشخص شده است که سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود به اندام‌های مختلف بدن حمله می‌کند اما شاهد بیشترین تخریب در ریه‌ها هستیم. محققان در جدیدترین مطالعه خود بر روی یکی از پروتئین‌های مورد استفاده ویروس برای ورود به سلول‌های ریه به نام  TMPRSS۲متمرکز شدند تا دریابند کاهش سطح آن موجب مسدود شدن عفونت خواهد شد یا خیر.

پروفسور شارلوت بیوان از گروه جراحی و سرطان اظهار کرد: این مطالعه نه تنها از تحقیقات بالینی بیشتر در مورد داروهای سرطان پروستات پشتیبانی کرده است بلکه پیشنهاد می‌کند تا داروهای دیگری که می‌توانند در مقابله با کووید-۱۹ مفید باشند نیز مورد بررسی قرار گیرند.

هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها باعث افزایش سطح TMPRSS۲ در چندین بافت به‌ویژه در پروستات می‌شوند اما داروهایی که برای مدیریت سرطان پروستات استفاده می‌شوند قابلیت مسدود کردن آندروژن‌ها را دارند، بنابراین با افزایش TMPRSS۲ مقابله کرده و گزینه درمانی جدیدی را برای بیماری کووید-۱۹ ارائه می‌دهند.

این گروه با هدایت پروفسور شارلوت بیوان از امپریال کالج لندن و دکتر گرگ بروک از اسکس دریافتند که داروی انسداد آندروژن، انزالوتامید- داروی قابل تحمل که به‌طور گسترده‌ای در درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده می‌شود-  سطح TMPRSS۲ را در ارزیابی آزمایشگاهی سلول‌های ریه انسان کاهش می‌دهد.

آنان دریافتند که این روش درمانی باعث کاهش قابل توجه ورود سارس-کوو-۲ و عفونت در سلول‌های ریه می‌شود.

درمان بالقوه

پروفسور شارلوت بیوان، از گروه جراحی و سرطان  گفت: «این مطالعه نه تنها از تحقیقات بالینی بیشتر در مورد داروهای سرطان پروستات پشتیبانی می‌کند بلکه شناسایی قابلیت سایر داروهایی را که در مقابله با کووید-۱۹ مفید خواهند بود را نیز پیشنهاد می‌کند. همان‌طور که در مقابله با سرطان آموخته‌ایم، وجود طیف وسیعی از داروها به‌عنوان تجهیزات مفید هستند و داروهایی که برای درمان بیماری‌های دیگر آزمایش و تایید شدند این مزیت را دارند که به سرعت هدف‌گیری دوباره آن برنامه‌ریزی شود.

دکتر گرگ بروک، از دانشکده علوم زندگی در دانشگاه اسکس بیان کرد: مردان نسبت به زنان به بیماری شدیدتر مبتلا می‌شوند و مرگ‌ومیر بیشتری با ابتلا به کووید-۱۹ دارند و این مورد نشان می‌دهد هورمون جنسی مردانه آندروژن ممکن است در شدت ابتلا به بیماری نقش داشته باشد.

وی افزود: سال‌های زیادی در مورد نقش آندروژن در سرطان تحقیق کردم، بنابراین توانستم با استفاده از این دانش دریابم که آنتی‌آندروژن‌ها، داروهایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شوند، باعث کاهش عفونت سارس-کوو-۲ نیز می‌شوند.

بروک تاکید کرد: ما ثابت کردیم که این داروها توانایی ویروس را برای ورود به ریه‌ها کاهش می‌دهد بنابراین اطلاعات ما از آزمایش‌های بالینی برای بررسی اینکه آنتی‌آندروژن‌ها می‌توانند شدت کووید-۱۹ در افراد آلوده به ویروس را کاهش دهند، پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر، دو آزمایش بالینی ارزیابی آنتی‌آندروژن‌ها در درمان کووید-۱۹ در ایالات‌متحده و همچنین سوئد در حال انجام است و انتظار می‌رود یافته‌های اولیه در اواخر سال جاری ارائه شوند.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کووید 19 همه گیری کروناویروس همه باهم علیه کرونا سرطان پروستات سرطان پروستات سارس کوو ۲ کووید ۱۹ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!

ایتنا - محققان موفق به ابداع فناوری تصویربرداری جدیدی شده‌اند که امکان مشاهده درون سلول‌های سرطانی به صورت زنده و مطالعه نحوه تعامل آن‌ها با محیط اطراف را فراهم می‌کند.
این دستاورد می‌تواند گام مهمی در درک بهتر بیولوژی سرطان و توسعه درمان‌های موثرتر باشد.

این فناوری توسط تیمی از دانشگاه ساری انگلستان توسعه یافته که به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی یا لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی بوده است. لیپیدها اجزای کلیدی در رشد، تکثیر و متاستاز سلول‌های سرطانی هستند.

در این روش، ابتدا سلول‌های سرطانی منفرد زنده از محیط کشت استخراج شده و با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی می‌شوند. سپس با کمک طیف‌سنجی جرمی، ساختار دقیق لیپیدهای داخل سلول تعیین می‌گردد. در نهایت، پژوهشگران قادر به مشاهده تغییرات و تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی خواهند بود.

یوهانا فون گریشتن از دانشگاه ساری می‌گوید: "مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند. همین مسئله طراحی یک درمان مناسب را دشوار می‌سازد. توانایی مشاهده و مطالعه سلول‌های زنده منفرد بسیار هیجان‌انگیز است."

کارلا نیومن از GSK نیز معتقد است این روش جدید راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا ندیده بودیم، هموار می‌کند و می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم آورد.

علاوه بر کمک به درک بهتر سرطان، این فناوری می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سلول‌ها به پرتودرمانی و تشعشع نیز ارائه دهد. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بتواند به توسعه درمان‌های کارآمدتری برای سرطان و حتی سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های ایمنی و عفونی نیز کمک کند.

این تحقیقات که با همکاری کالج دانشگاهی لندن، شرکت‌های داروسازی GSK، یوکوگاوا و سایکس انجام شده، در مجله Analytical Chemistry منتشر گردیده است.

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود