Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:22:17 GMT

بارشها در آذربایجان غربی ۲۷درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۰۹۶۹

بارشها در آذربایجان غربی ۲۷درصد کاهش یافت

یاسر رهبر دین در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر حجم آب موجود در مخازن سدهای استان ۱۰۳۵ میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۱۸ میلیون مترمکعب بود و آمار مقایسه‌ای نشان از کاهش ۲۱ درصدی حجم مخازن سدهای استان دارد.

وی اضافه کرد: سد بوکان با ۳۸۷ میلیون مترمکعب، سد آغ چای با ۱۶۲ میلیون مترمکعب و سد شهرچای با ۱۲۴ میلیون مترمکعب بیشترین حجم آبی را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبردین با اشاره به کاهش حجم بارش‌ها در استان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، ۲۸٠ میلی متر بارش در استان ثبت شده است که نشان از کاهش ۲۷.۶ درصدی بارش‌ها در کل استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون نیز ۲۴.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد، افزود: با وجودی که آب کشاورزی را ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم، همچنان آبی برای رهاسازی نداریم و چنانچه این کار را انجام دهیم امکان تأمین آب شرب در پاییز و زمستان را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأثیر کاهش بارندگی بر معیشت مردم و اقتصاد کشاورزی منطقه تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ بارش‌ها خوب بود و توانستیم از محل ذخیره آب برای دریاچه رهاسازی را انجام دهیم و کشاورزی هم به مشکل برنخورد اما در زمان خشکسالی به دلیل کامل نبودن زیرساخت‌ها تنش خواهیم داشت.

رهبردین با اشاره به تأثیرگذاری برنامه احیا روی بخش صنعت منطقه گفت: در خصوص تأمین آب بخش صنعت اقدامات خوبی انجام شده، از محل انسداد چاه‌های غیرمجاز درصدی را برای بخش صنعت در نظر گرفتیم که عملیاتی شده، دستگاه‌های مربوطه در استان نیز همراهی کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای رهاسازی آب به دریاچه چند آیتم از جمله میزان بارش را در نظر می‌گیریم، افزود: متأسفانه امسال میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته ۲۵ درصد، ذخایر برفی ۵۰ درصد و میزان آب ورودی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۷۰ درصد کاهش یافته، ضمن اینکه اولویت هم تأمین آب شرب است، بنابراین آبی برای رهاسازی به دریاچه وجود ندارد. ضمن اینکه باید حجمی از آب هم در ذخایر سدها باقی بماند تا اگر در شش ماهه دوم سال آبی بارندگی نباشد بتوانیم آب را تأمین کنیم.

کد خبر 5251590

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای آذربایجان غربی بارش باران ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان ایلام عکس استانها انتخابات 1400 اردبیل مجلس شورای اسلامی اراک اقامه نماز جمعه میلیون مترمکعب درصد کاهش بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان غربی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان استانداری، راه وشهرسازی، بانک مسکن، بانک ملی به عنوان رییس شورا هماهنگی بانک‌های دولتی در استان، اداره اقتصاد و دارایی و بنیاد مسکن در این هیات ویژه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: بررسی عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن از مهمترین اهداف تشکیل هیات ویژه نظارت است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در بخش مسکن حمایتی بانک‌های عامل کمتر از ۳۰ درصد عملکرد در پرداخت دارند و این رقم باید ظرف ۲ ماه آنده به بالای ۵۰ درصد برسد.

عطائی افزود: بانک‌های عامل مکلف شدند نسبت به عقد قرارداد مشارکت مدنی برای طرح‌های دارای پروانه ساخت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بانکی در طرح خود مالکی شهری ۲۹ درصد و در بخش روستایی نیز ۵۰ درصد است.

وی اظهار داشت: بانک‌های عامل باید ظرف ۲ ماه آینده نسبت به تعیین و تکلیف کل پرونده‌های ارجاع داده شده اقدام کنند و درصد مشارکت را به بالای ۶۰ درصد برسانند.

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان غربی در مهاباد افتتاح شد
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها