Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شب گذشته به همراه چند تن از مدیران جهاد کشاورزی به منظور بررسی میزان مرغ کشتار شده در استان و روند فرایند کشتار و نظارت بر این عملیات راهی کشتارگاه سیمرغ در چندکیلومتری شهرکرد شدیم.

این بازدید قرار بود سرزده باشد اما آماده باش بودن نیروها، میز پذیرایی چیده شده و ... حاکی از برنامه‌ریزی و هماهنگی برای بازدید از ساعت‌ها قبل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا تیم رسانه‌ای و مدیریتی زودتر از مرغ‌ها به کشتارگاه رسیدند لذا با برگزاری جلسه‌ای در سالن جلسات زمان سپری شد.

عطاء‌الله ابراهیمی در ابتدای جلسه با بیان اینکه صنعت طیور جزو ۲ الی ۳ صنعت بزرگ کشور است و چون با امنیت غذایی مردم در ارتباط است اهمیت بالایی دارد، گفت: این صنعت به علت تفکیک وظایف وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته، تحریم و تهیه خوراک دام از کشورهای دیگر اختلالات و ناهماهنگی‌هایی در تأمین این محصول ایجاد کرد که به همت مجموعه جهاد نوسانات مرتفع شد.

مدیرکل جهادکشاورزی با اشاره به مرغ لاین، اجداد، مادر و گوشتی به عنوان لایه‌های مرغ، افزود: هر یک از این لاین‌ها اگر دچار اختلال شود چند سال بعد آثار آن مشهود می‌شود لذا نوسانات سال گذشته ناشی از یک سال قبل بود که مجموعه جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را کرد تا نوسانات را کمتر و چالش‌ها را به حداقل برساند و نیاز مردم در گوشت مرغ را تأمین کند.

شرایط استان برای جوجه‌ریزی مطلوب نیست

ابراهیمی ادامه داد: یک واحد تولید مرغ مادر در استان وجود دارد که اگر با حداکثر قدرت کشتار کند بیشتر نیاز استان را تأمین می‌کند اما از آنجایی که استان در ارتفاع بالایی قرار دارد و اکسیژن در آن کم است شرایط مناسبی برای جوجه کشی وجود ندارد و این فرآیند در شمال کشور ‌انجام می‌شود.

فعالیت ۲۲۰ واحد تولیدی مرغ در چهارمحال و بختیاری

 وی با بیان اینکه ۲۲۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ واحد آن به طور همزمان فرآیند تولید را انجام می‌دهند، اظهار کرد: ۳ واحد کشتارگاه فعال در شهرکرد فرآیند کشتار مرغ را انجام می‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار نفرشب نیرو را تأمین کرده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان ادامه داد: نوسانات قیمت در بازار باعث شده بخشی از مرغ تولیدی به استان‌های دیگر برود اما جهادکشاورزی سعی داشت در حیطه وظایفش و تأمین مرغ اختلالی ایجاد نشود.

وی افزود: در فروردین سال جاری یک میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه، در اردیبهشت ماه یک میلیون و ۴۳۴ هزار قطعه، در خرداد ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و در تیرماه تا به امروز بالغ بر ۶۷۰ قطعه جوجه‌ریزی شده که در مقایسه با سال گذشته در اکثر ماها افزایش وجود داشته است.

ابراهیمی ادامه داد: میزان مصرف استان به‌طور متوسط به ازای هر نفر در سطح کشور ۲۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده که با مقایسه آمار مشهود است که مازاد بر نیاز تولید شده است اما از آنجایی که جوجه ریزی روند یکسانی ندارد و تابع شرایط، تأمین نهاده‌ها، قیمت و ... هستند و مجموع شرایط مساعد مرغدار را به تولید ترغیب می‌کند و بخشی به خاطر شرایط نامساعد به وجود آمده جوجه‌ریزی کمتری داشتند که سبب کاهش کشتار شد.

ابراهیمی با بیان اینکه تأمین نیاز استان همیشه در اولویت بوده، گفت: بعضٱ مرغ مازاد استان به استان‌های همسایه صادر شده تا به بازار کشور کمک شود که نوسانات قیمت در استان‌های عامل اصلی این انتقال‌ها در مرغ شد.

کشتار ۸۹ تن مرغ در چند شب گذشته

وی ادامه داد:در چند شب گذشته به طور میانگین ۸۹ تن مرغ در استان کشتار شده که این مقدار در مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۲.۷ تن بود.

ابراهیمی در پایان گفت: تلاش مجموعه این است که مرغ را که  نسبت به سایر گوشت‌ها ارزان‌تر و به نسبت پرمصرف‌تر به میزان وافر تولید کنند که اتحادیه مرغ و کشتارگاه‌ها نقش مهمی در این راستا دارند همچنین دامپزشکی نیز بر کیفیت و کمیت مرغ، سلامت آن، حتی قرنطینه در استان و فرایند نظارتی نقش دارد تا بازار ثابتی برای تولید مرغ ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی در ادامه این نشست در رابطه نظارت بر شرعی بودن ذبح با بیان اینکه در داخل و خارج کشور ۷۰۰ ناظر شرعی دوره دیده فعالیت می‌کنند که بر گوشت‌های برزیلی و همسایه هم نظارت می‌کنند، گفت: نظارت شرعی یک برنامه قانونی مصوبه مجلس دارد.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان افزود: سه کشتارگاه صنعتی دام در جونقان، کشتارگاه نیمه صنعتی در روستای بارده و ۶ الی ۷ کشتارگاه سنتی در شهرهای مختلف استان مشغول فعالیت هستند که همه آن‌ها دارای ناظر شرعی دوره هستند.

در برهه‌ای تأثیر روانی بازار سبب کم بود مرغ شد

سام مردانی در ادامه این نشست اظهار کرد: قبل از کرونا روزانه ۵۵ الی ۶۰ تن مرغ روزانه کشتار می‌شد و تمام مراسم‌ها، جشن‌ها و هتل‌ها نیز پابرجا بودند و مصرف و کشتار با همدیگر منطبق بود اما در ایام کرونا روزانه ۱۲۰ الی ۱۳۰ تن کشتار می‌شود و با وجود تعطیلی مراسم‌ها باز هم گاهی اوقات کمبود مرغ را شاهد بودیم که این‌ها به خاطر تاثیر روانی از اختلافات قیمت، ناهماهنگی در توزیع و ... ایجاد شده است.

 معاون بهبود تولیدات دامی استان با بیان اینکه  تهران محور همه استان‌ها است که اگر دچار مشکل شود همه استان‌ها را هم درگیر می‌کند، ادامه داد:  مشکل استان چهارمحال و بختیاری در تامین مرغ حل شده و استان‌های خوزستان، اصفهان یاسوج همچنان مشکل دارند که در صورت تامین نیاز استان، مازاد به این استان‌ها منتقل می‌شود.

حال که کشتار بیشتر از حد نیاز است قطعاً اگر نظارت‌ها نیز بیشتر شود مرغی از بازار استان و نخواهد کشید و شاهد کم‌بود این کالای اساسی و صف‌های طولانی نخواهیم بود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل جهاد کشاورزی معاون بهبود تولیدات دامی نیاز استان سال گذشته جوجه ریزی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۱۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: رقابت‌های انتخابی جام جهانی با با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین برگزار و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود با نمره ۹.۶۸ به مقام قهرمانی رسید و صاحب نشان طلا شد.
زهرا کیانی پیش از این به نشان طلای فرم چانگ‌چوان دست یافته بود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی