Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر «علیرضا طالبیان مسعودی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش قیمت گوشت و کاهش سرانه مصرف مواد پروتئینی و فرآورده های دامی در کشور زنگ خطر امنیت  غذایی را به صدا درآورده است.

وی ادامه داد: تولید فرآورده‌های دامی بیش از هر چیز وابسته به خوراک دام است که به‌طور عمده از مراتع، کشت نباتات علوفه‌ای یا واردات تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بروز خشکسالی و اثرات آن بر تولید، کیفیت مراتع، محدودیت منابع آبی، محدودیت توسعه کشت نباتات علوفه‌ای و وجود تنگناهای موجود در واردات خوراک دام در سایه عدم مدیریت صحیح و استفاده اصولی از منابع طبیعی و آب در کشور در سال‌های قبل،موجب بروز مشکلات و کاهش توان دامداران برای تامین خوراک دام‌ها شده‌ که فرآوری فرآورده‌های فرعی بخش کشاورزی برای تغذیه دام از جمله مهمترین راهکار رفع این مشکل است.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: بیش از ۱۵ میلیون تن فرآورده‌های فرعی از تولید محصولات کشاورزی نظیر انواع کاه غلاتی چون زایدات گندم، جو، برنج، ساقه ذرت دانه‌ای، سرشاخه و محصولات فرعی نیشکر سالانه در کشور باقی می‌ماند که این فرآورده‌های فرعی برای استفاده در تغذیه دام ۲ مشکل عمده شامل کم بودن گوارش‌پذیری و مقدار ناچیز پروتئین خام آن‌ها است.

مسعودی ادامه داد: استفاده از این مواد در جیره غذایی دام‌ها به‌صورت خام و فرآوری نشده تنها به منزله اتلاف آن‌ها است زیرا در این حالت نمی‌توانند به‌طور موثر به تولیدات دامی تبدیل شود.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های فرآوری می‌توان این مشکلات را برطرف کرد و فرآورده‌های فرعی را به موادی با ارزش غذایی برای دام تبدیل کرده و از این پسماندها و بقایای کشاورزی، برای دام خوراک تامین کرد.

مسعودی افزود: با توجه به اینکه این شیوه تولید خوراک از طریق بهبود کیفیت کاه غلات تولید می‌شود، نیازی به زمین، آب و دیگر نهاده ها برای آن نیست.

وی ادامه داد: آمونیاکی کردن بقایای کشاورزی از جمله روش‌های فرآوری بقایای کشاورزی است که با توجه به سادگی و وجود ملزومات آن در کشور، می‌تواند به روشی فراگیر و اقتصادی تبدیل شود.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این روش کاه و دیگر بقایای فرعی کشاورزی تحت تاثیر گاز آمونیاک( حاصل از اوره یا آمونیاک بدون آب) مورد فرآوری قرار می‌گیرد و ضمن افزایش بیش از ۲۰ درصدی گوارش‌پذیری آن‌ها برای دام، پروتئین خام  نیز ۲ تا سه برابر افزایش می‌یابد و ارزش غذایی آن‌ها تا حد یک علوفه با کیفیت پایین ارتقا می‌یابد.

مسعودی افزود: در راستای  بومی‌سازی این روش در کشور، طرح ملی فرآوری محصولات فرعی کشاورزی (کاه گندم،کاه برنج و بقایای پس از برداشت ذرت دانه ای و نیشکر) با گاز آمونیاک برای تغذیه دام بر اساس چهار طرح در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و استان‌های خوزستان، گیلان و کرمانشاه در حال اجرا است.

وی گفت: همچنین طرح تحقیقی- ترویجی بررسی اثرات استفاده از کاه آمونیاکی در تغذیه گوساله های پرواری با موفقیت از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اجرا شد.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد که آمونیاکی کردن حدود ۲۰ درصد از بقایای کشاورزی در کشور و تغذیه آن در دام‌ها می‌تواند کشور را از واردات گوشت بی نیاز و سرانه مصرف گوشت قرمز را بهبود بخشد.

وی افزِِود: انجام این مهم نیازمند توجه مسِئولان و برنامه ریزی و هماهنگی  تمامی دست اندرکاران بخش‌های دولتی( تحقیقاتی-آموزشی- ترویجی و اجرایی) و تولید کنندگان مرتبط با تولید فرآورده های دامی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسید که با ادغام وارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی دام و طيور فرآورده های فرعی بقایای کشاورزی خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۱۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به دشواری‌های دریافت این مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعداد محدود این مراکز در سطح کشور، با تعاملات و پیگیری‌های انجام شده، مجوز راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا)، در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دانشگاه شهرکرد اعطا شد.
پیرعلی افزود: نظر به سیاست‌های گسترش زبان فارسی در تمامی کشو‌رهای منطقه و جهان، دانشگاه شهرکرد با ایجاد و گسترش این مرکز، می‌تواند به یکی از محور‌های اصلی جذب و آموزش زبان فارسی به اتباع خارجی و دانشجویان بین‌المللی در استان و کشور تبدیل شود.
وی گفت: مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان فرصتی را فراهم می‌آورد که فارسی‌آموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامه تحصیل در ایران، زبان فارسی را در زمانی کوتاه یاد بگیرند. در انتهای هر دوره به زبان‌آموزان مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود که مورد تأیید وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.
هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه شهرکرد مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه شهرکرد در تلاش است که با ارائه خدمات مناسب پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان بین الملل در آینده باشد.
سایر دانشگاه‌های استان و کشور هم می‌توانند از خدمات مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا) دانشگاه شهرکرد بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان