Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@13:26:38 GMT

حدیث | اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۲۱۰۶

حدیث | اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی به اولین رحمتی که خداوند از آسمان به سوی زمین نازل کرد اشاره فرمود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  تسنیم، 25 ذی‌القعده روز دحوالارض است. گفته‌اند منظور از «دحوالارض» این است که در ابتدا تمام سطح زمین را آب‌هاى حاصل از باران‌هاى سیلابى نخستین فرا گرفته بود، این آب‌ها تدریجاً در گودال‌هاى زمین جاى گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده‏‌تر شدند تا به وضع فعلى در آمد و به بیان تفسیر نمونه این مسئله بعد از آفرینش زمین و آسمان روى داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرزا جواد ملکی تبریزی در توصیف این روز شریف در کتاب المراقبات خود می‌نویسد "خداوند بزرگ در چنین روزی زمین را برای سکنای فرزندان آدم و زندگی روی آن آماده فرمود، و روزی‌های ما و نعمت‌های پروردگار در چنین روزی گسترش یافته است؛ روزی‌ها و نعمت‌هایی که از شماره بیرون است و کسی را یارای شکر آن نیست. و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض اندیشه نمایی حیرت‌زده خواهی شد و از اینجاست که انسان عارف و مراقب روز دحوالارض، در برابر همه این نعمت‌های گوناگون، شکری بر خویشتن واجب می‌بیند، و چون به قلب خویش مراجعه می‌کند، می‌بیند که حتی بر ادای حق ناچیزی از آن همه نعمت‌ها توانا نیست. و چون بنده ای نسبت به آن همه نعمت‌ها شناخت حاصل کند، به عجز و کوتاهی خویش در ادای حق آن نعمت های انبوه اقرار خواهد کرد و تلاش خود را در انجام شکر آنها ناچیز خواهد شمرد و همواره خود را در برابر آفریننده آن همه نعمت‌ها سرافکنده خواهد دید. (مراقبات، صص 193 و 94)

اما درباره عظمت روز «دحو الأرض» پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام ویژگی‌هایی را برشمرده‌اند، از جمله آنکه امام رضا فرمود «روز 25 ذی‎القعده روزی بود که ابراهیم و عیسی علیهما السلام در آن به دنیا آمدند و در آن روز زمین از زیر کعبه آشکار شد، وَ فِیهَا دُحِیَتِ الْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ الْکَعْبَةِ.» امیرالمؤمنین نیز در روایتی اولین رحمت خداوند بر زمین را همین روز معرفی کرده،‌ فرمود «اولین رحمتی که از آسمان به سوی زمین نازل شد، در روز 25 ذیقعده بود؛ أَنَّ أَوَّلَ رَحْمَةٍ نَزَلَتْ مِنَ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ کَانَتْ فِی الْخَامِسِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ.»

از جمع‌بندی مطالب مربوط به «دحو الأرض» بر می‌آید این روز نزد خداوند از ارزش بسیار والایی برخوردار است تا حدی که مفسران،‌ آیاتی از قرآن را به آن اختصاص داده‌اند، اما در عین حال حکمت اهمیت این امر در علم خداوند و اولیای او نهفته است. امیر مؤمنان نزول رحمت بی‌شمار را از برکات این روز معرفی کرد و فرمود «در این روز هزاران در هزار (یک میلیون) رحمت از جانب حق تعالی بر بندگان نازل می‌شود که 99 رحمت مخصوص آن جمعی است که به ذکرخدا مشغولند و روزش را روزه بدارند و شبش را درعبادت سپری کنند. وَ تَنْزِلُ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَلْفُ أَلْفِ رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى الْعِبَادِ، تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ مِنْهَا خَاصٌّ لِمَنِ اجْتَمَعُوا لِذِکْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَامُوا نَهَارَهُ وَ قَامُوا لَیْلَهُ.» (زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص159)

تفسیر | فرشتگان چگونه مؤمنان را یاری می‌کنند؟تفسیر| چرا نباید با دشمن دست دوستی داد؟ / 4 علت عدم گرایش به دشمن در قرآن

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس اولین رحمت نعمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا برگزار می‌شود.

این آئین با حضور بزرگان، علما، شخصیت‌های قرآنی، مراکز علمی آکادمیک و دینی، دانشجویان، طلاب، علاقمندان از مذاهب مختلف توسط نمایندگی جامعه المصطفی در مرکز همایش‌های بین المللی جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار خواهد شد.

این جشنواره به صورت حضوری و مجازی با حضور قاریان استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا، استاد جلال معصومی از کشور افغانستان، استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا، قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا، استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا و استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا برپا خواهد شد.

تاریخ برپایی اختتامیه جشنواره روز یکشنبه نهم اردیبهشت سال جاری مطابق با ۲۰۲۴/۴/۲۸ از ساعت ۱۴ در محل Julius Nyerere International Convention Centre است.

علاقه مندان می‌توانند از نشانی زیر شاهد پخش زنده این اختتامیه باشند.

یوتیوب:

https://www.youtube.com/live/pV8I9X0IWQE?si=aAMNlL6Cce6_oMKS

یوتیوب:

https://youtu.be/8H2s342gMf4?si=4jjwBD7ZShu0QJcy

کد خبر 6089604 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • کلنگ اولین پارک بانوان شهریار به زمین زده شد
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد
  • (عکس) اولین حضور مهدی فضائلی در یک مراسم بعد از حملات تندروها به او بخاطر توئیتش
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی