Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطوان ،تحلیل گر سرشناس مسائل جهان عرب نوشت: تنش دستکم از سه سال گذشته میان دو  کشور شدت گرفت و در نشست دیروز سازمان اوپک این تنش منفجر شد . پنج عامل اساسی می توان برای اختلاف موجود میان ابوظبی و ریاض برشمرد که عبارتند از:

اول : رقابت اقتصادی میان دو کشور که با سیاست های باز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به اوج خود رسید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بن سلمان با در پیش گرفتن سیاست باز داخلی تحت عنوان رفاه و آزادی زنان و ساخت شهر نیوم در دریای سرخ در شمال عربستان به عنوان رقیب شهر دوبی در تمامی موارد بر پی ریزی پایه های اقتصاد گردشگری در رقابت با امارات اصرار و پافشاری دارد. با توجه به اینکه ۵۰ درصد مسافران خارجی شهر دوبی را سعودی ها تشکیل می دهند، می توان به ریشه های نگرانی امارات پی برد.

دوم : آشتی کردن عربستان با قطر که همچون صاعقه بر سر امارات فرود آمد. توافقنامه آشتی " العلا" شکل گرفته در اوایل سال جاری میلادی یک توافق کاملا دوجانبه میان ریاض و دوحه بود که بدون هماهنگی و اطلاع همپیمانان عربستان یعنی بحرین و ابوظبی و احتمالا مصر شکل گرفت . با توجه به تحولات شش ماه گذشته امارات حق داشت نسبت به این امر ترس و نگرانی داشته باشد زیرا طی مدت یاد شده اقدامات صلح آمیز میان ریاض و دوحه سرعت گرفت و از سوی دیگر روابط میان دوحه و ابوظبی به طور کامل دچار رکود و نسبت به گذشته وخیم تر شد. هر کس شبکه تلویزیونی الجزیره و شماری از بازوهای رسانه ای قطر را دنبال کند، متوجه چنین واقعیتی خواهد شد.

سوم : ریاض طی یک تصمیم غیرمنتظره از شرکت های فعال در عربستان خواست تا تمامی مراکز خود را از امارات به عربستان انتقال دهند و هر شرکتی که برخلاف این امر عمل نماید ، تمامی فعالیت هایش در عربستان ممنوع اعلام خواهد شد. این دستور ضربه هولناک و کشنده ای بر اقتصاد امارات به ویژه دوبی وارد خواهد کرد زیرا مقر اکثر این شرکت ها در کشور امارات و شهر دوبی قرار دارند و تعداد بسیاری از آنها سعودی هستند.

چهارم : عربستان از اینکه ابوظبی بدون هماهنگی و مشورت قبلی با ریاض به طور یک جانبه از جنگ یمن در سال ۲۰۱۹ خارج شد، به شدت خشمگین است. امارات بخاطر تحمل تلفات سنگین در میان نیروهای خود و همچنین به منظور در امان ماندن از تهدیدهای جنبش انصارالله مبنی بر هدف قرار دادن دوبی و ابوظبی با موشک همانند ریاض و جده دست به چنین اقدامی زد تا بتواند بر سلطه خود بر جنوب یمن تمرکز یابد که در آن اثری از نیروهای انصارالله یافت نمی شود و بدین ترتیب از بازگشت کامل دولت در تبعید عبد ربه منصور هادی به عدن دومین پایتخت این کشور پیشگیری به عمل آورد و در آن شورای انتقالی جنوب و ارتشش را تشکیل دهد.

پنجم : ابوظبی عربستان را متهم می کند که امارات را به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق با این رژیم سوق داده است. این امر بر اساس یک تفاهم محرمانه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفت که قول داده بود ریاض نیز به امارات ملحق خواهد شد اما ولیعهد سعودی برخلاف توافق عمل کرد و از بیم واکنش های داخلی در عربستان از آن صرف نظر کرد زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان دلال عادی سازی مناسبات میان اعراب و اسراییل از کاخ سفید خارج شد. هر چند بن سلمان با بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در شهر نیوم عربستان به منظور  پی ریزی طرح توافق عادی سازی دیدار و گفت وگو کرد اما از این طرح صرف نظر کرد و نشست سه جانبه مزبور را تکذیب کرد . احتمالا این امر تحت فشار پدرش ملک سلمان صورت گرفت که دیرهنگام در جریان این امر قرار گرفت.

عطوان سردبیر رای الیوم در پایان خاطرنشان کرد: نکته عجیب اینجا است که امارات خط مشی رقیب خود قطر را در پیش گرفت و همانند دوحه در اعتراض به سلطه عربستان بر سازمان اوپک از آن خارج شد . ابوظبی دو روز پیش تهدید به اتخاذ چنین اقدامی کرد.

۱۴۸۷

برچسب‌ها ایرنا جنبش انصارالله دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ملک سلمان شورای انتقالی جنوب دولت تهران عبدالباری عطوان بنیامین نتانیاهو جنگ یمن بحرین قطر یمن اسرائیل ابوظبی محمد بن ‌سلمان صاعقه کاخ سفید مصر دوحه رژیم صهیونیستی ریاض مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا جنبش انصارالله دونالد ترامپ ایرنا جنبش انصارالله دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ملک سلمان شورای انتقالی جنوب دولت تهران عبدالباری عطوان بنیامین نتانیاهو جنگ یمن بحرین قطر یمن اسرائیل ابوظبی محمد بن سلمان صاعقه کاخ سفید مصر دوحه رژیم صهیونیستی ریاض مایک پمپئو بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از انعقاد توافق‌نامه توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی شامل آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز با پوشش تمام خدمات خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابوظبی امارات متحده عربی قراردادی چند جانبه برای خدمات تاکسی هوایی میان‌اماراتی منعقد کرده است که شامل حمایت از ایجاد و گسترش خدمات تاکسی هوایی در ابوظبی و فراتر از آن می‌شود و هدف آن حمایت از منطقه در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی در معرفی تاکسی‌های هوایی است.

توافق‌نامه منعقدشده پتانسیل توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی از جمله آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز، همچنین حضور تولیدی در ابوظبی را پوشش می‌دهد و در طول آن یک شرکت توسعه‌دهنده هواپیماهای تمام الکتریکی برای خدمات مسافری تجاری، از نزدیک با اداره کل هوانوردی غیرنظامی امارات متحده عربی برای تعریف مسیرها همکاری می‌کند.

اکوسیستم کامل تاکسی هوایی در ابوظبی

چارچوب نظارتی اداره کل هواپیمایی کشوری امارات بر اساس استانداردهای اداره هوانوردی فدرال با آزمایش و تجزیه‌وتحلیل‌های اضافی در کنار سطح بالایی از سیستم نظارتی تنظیم‌کننده و فرآیند بررسی مداوم برای اطمینان از ایمنی برای عملیات اولیه نوشته شده است. بنابراین سفرهای بین اماراتی به تاییدیه اضافی از اداره کل هواپیمایی نیاز دارد.

توافق‌نامه امضاشده نیز در همکاری با وزارت شهرداری‌ها و حمل‌ونقل، وزارت توسعه اقتصادی ابوظبی و وزارت فرهنگ و گردشگری، نشان‌دهنده وسعت حمایت‌های موجود از آن به‌عنوان بخشی از مشارکت ابوظبی در توسعه خوشه صنعتی خودروهای هوشمند و خودران است.

ابوظبی هدف خود را پیشروی در پیشرفت و اجرای دوره بعدی راه‌حل‌های پیشرفته حمل‌ونقل و جابه‌جایی معرفی کرده است و قصد دارد نه‌تنها پایه و اساس خدمات تاکسی هوایی پیشرفته را ایجاد کند، بلکه آینده حمل‌ونقل را نیز به‌نحو متفاوتی شکل دهد.

هواپیمای نوآورانه ابوظبی برای حمل یک خلبان و چهار مسافر با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت، آلایندگی عملیاتی صفر و ردپای آکوستیک کم طراحی شده است و حداکثر برد آن ۱۶۱ کیلومتر سفر هوایی سریع و تمیز را داخل ابوظبی و در سراسر امارات متحده عربی امکان‌پذیر می‌کند.

توافق‌نامه فعلی به‌طور یکپارچه با استراتژی گردشگری ۲۰۳۰ امارات مطابقت دارد که تأکید آن بر تعهد ثابت کشور برای تقویت رشد پایدار و توسعه استراتژیک در بخش سفر و گردشگری است. ابوظبی به‌عنوان بخشی از تمرکز خود بر زیرساخت‌ها و جابه‌جایی، در حال همکاری نزدیک با بخش‌های دولتی و خصوصی به‌منظور شکل دادن به طرح‌های شهر هوشمند و فناوری‌های پایدار است و از طریق اتخاذ راهکارهای حمل‌ونقل سبز، سعی در ارتقای کیفیت تجارب ارائه شده به جامعه و بازدیدکنندگان دارد.

معرفی خدمات تاکسی هوایی در مقیاس بزرگ بخشی از راهکارهای شهر برای تحقق این هدف به‌شمار می‌رود که دسترسی به جاذبه‌های طبیعی، نقاط توریستی و نشانه‌های معماری را افزایش و در نتیجه تجارب کلی بازدیدکنندگان را ارتقا می‌دهد.

ابوظبی در فوریه ۲۰۲۴ تأیید کرد که سومین مرحله از پنج مرحله مورد نیاز برای دریافت گواهی‌نامه هواپیماهای خود را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده تکمیل کرده است.

کد خبر 748363

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟