Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه تجارت خارجی، گفت: زیرساخت‌ مرزهای ما متناسب با ظرفیت‌های تجاری استان نیست.

کیوان کاشفی در نشست فعالین اقتصادی با ناظر گمرکات استان کرمانشاه که امروز (۱۵ تیر) برگزار شد، با اشاره به سابقه تجارت استان کرمانشاه و نهادینه شدن صادرات و واردات در روحیه مردم استان، گفت: قدمت صد ساله اتاق بازرگانی کرمانشاه گواهی بر این مدعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: آمارهای صادرات استان طی چند سال اخیر نیز نشان می‌دهد کرمانشاه یکی از قطب‌های صادرات کشور است.

عضو هیات رییسه اتاق ایران با بیان اینکه کرمانشاه معمولا از بعد صادرات در جایگاه ششم یا هفتم کشور قرار دارد، اضافه کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات ایران به عراق نیز از طریق مرزهای استان ما صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: این ظرفیت‌های تجاری استان توقعات از زیرساخت‌های مرزی استان را بالا می‌برد، اما متاسفانه این زیرساخت‌ها در حال حاضر متناسب با ظرفیت‌های تجاری استان نیست.

کاشفی با اشاره به تعدد مرزهای استان، تاکید کرد: این موضوع باعث شده آنطور که باید به تکمیل خدمات و زیرساخت‌ها در همه مرزها پرداخته نشود.

طرح جامع گمرک پرویزخان هرچه زودتر تعیین تکلیف شود

وی در ادامه به طرح جامع گمرک پرویزخان اشاره کرد که اجرای آن زمان‌بر و باعث ایجاد مشکلاتی شده و افزود: باید پرویزخان هرچه زودتر از این نابسامانی خارج شود.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به قدمت بیش از ۱۴ ساله مشکلات مرز پرویزخان و تاکیدی که در تمام این سال‌ها بر حل این مشکلات وجود داشته، گفت: اگرچه پرویزخان همان مرز ۱۴ سال پیش نیست و کارهای زیادی در این مرز انجام شده، اما بخشی از مشکلات آن پابرجاست.

وی با بیان اینکه از خدماتی که در مرز پرویزخان ارائه می‌شود رضایت چندانی وجود ندارد، گفت: تجار هر دو طرف ایران و عراق، کارگر و حتی مسئولین از این خدمات ناراضی هستند و باید فکری به حال بهبود خدمات این مرز شود.

وی افزود: این مشکلات در شأن مرزی که روزانه ۷۰۰ تا هزار کامیون از آن تردد دارد، نیست.

خسروی دروازه تجارت ایران و سوریه

کاشفی در ادامه به ظرفیت‌های مرز خسروی به عنوان اولین مرز رسمی مشترک ایران و عراق اشاره کرد و گفت: فعالیت اقتصادی کنونی در این مرز اصلا در شأن خسروی نیست.

وی با بیان اینکه این مرز می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایران به سوریه، لبنان و مدیترانه آن هم در بازه زمانی کوتاه سه روزه باشد، یادآور شد: تلاش زیادی کردیم تا عراق مرز خسروی را نیز در کنار مهران به عنوان مرز ترانزیتی اعلام کند تا بتوانیم حمل مستقیم از خسروی تا سوریه را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه نباید از ظرفیت مرز خسروی غافل شد، افزود: ارتقای فعالیت‌های تجاری مرز خسروی قطعا نیازمند تعریف یک پروژه ویژه و جداگانه است.


باب واردات از عراق را باز کنیم

عضو هیات رییسه اتاق ایران موضوع مهم دیگری که باید در زمینه تجارت از مرزهای استان مد نظر قرار گیرد را باز شدن باب واردات از عراق دانست.

کاشفی با بیان اینکه هرچقدر از عراق واردات کالا داشته باشیم طرف عراقی را هم درگیر کار کرده ایم، یادآور شد: اکنون که عمدتا صادرات به صورت یکطرفه به عراق صورت می‌گیرد، به نوعی دست ما زیر ساطور طرف مقابل است.

وی معتقد است، اگر تعاملات تجاری دو سویه باشد، دیگر شاهد مشکلاتی از طرف مقابل مانند بستن مرزها، وضع تعرفه‌ها و محدود کردن صادرات و ... نخواهیم بود.

لزوم برقراری صادرات خاک از مرز شیخ صله

کاشفی سپس به صادرات خاک از مرز شوشمی اشاره کرد و افزود: تجار درخواست دارند این صادرات از مرز شیخ صله هم برقرار شود.

وی صادرات خاک را فرآیندی کاملا قانونی دانست و اظهار کرد: خاکی که صادر می‌شود خاک قیمتی نیست و صنایع فولاد با مازاد این خاک مواجهند که بخش بسیار کمی از آن صادر می‌شود.

موضوع دیگری که عضو هیات رییسه اتاق ایران به آن اشاره کرد مشکلات و قطع و وصل شدن مداوم سامانه گمرک بود که باعث خواب کامیون‌ها و کندی روند تجارت شده است.

کاشفی افزود: آماده‌ایم با رایزنی با دستگاه‌های مختلف زیرساخت‌های مناسب فراهم شود تا دیگر شاهد این کندی سامانه نباشیم.

وی همچنین خواستار تعامل بیشتر مدیران گمرک با طرف عراقی شد و عنوان کرد: هرچقدر رفت و آمد دو طرف بیشتر باشد، تسهیل و تسریع در فرآیندهای تجاری را خواهیم داشت.

وی در پایان از آمادگی اتاق کرمانشاه برای کمک به حل این مشکلات خبر داد و افزود: مسائلی که در استان قابل حل است را از طریق ظرفیت مسئولین استان و برپایی جلسات مشترک با گمرک پیگیری می‌کنیم و مسائل کلان از طریق اتاق ایران و ظرفیت نمایندگان مجلس قابل پیگیری است.

کمبود نیروها در گمرکات استان کرمانشاه

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین از ناکافی بودن نیروهای گمرک در استان  کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: قطعا نیازمند تقویت نیروها در گمرک هستیم.

کاشفی اظهار کرد: هنوز در مرزی مانند سومار نیروی کافی وجود ندارد و مرزی با حجم صادراتی مانند پرویزخان هنوز گارد گمرک و خودروی گشت برای مقابله با تخلفات ندارد.

کاشفی با تاکید بر اینکه مرزهایی مانند سومار، شیخ صله و شوشمی که رسمی شده اند نیز پتانسیل داشتن گمرک مستقل را دارند، گفت: این امر هم نیازمند تقویت نیروهای گمرک است.

وی اعلام آمادگی کرد برای حل این مشکل نشستی با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس برگزار و این موضوع پیگیری شود.

گمرک کرمانشاه نیازمند جابجایی

رئیس اتاق کرمانشاه سپس به مشکلات گمرک کرمانشاه و قرار گرفتن آن در دل شهر اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰ سال است که موضوع جابجایی گمرک کرمانشاه مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

کاشفی خاطرنشان کرد: این جابجایی نیازمند شجاعت مدیریتی است تا دیگر شاهد ورود و خروج کامیون‌ها به این محدوده نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتاق بازرگاني گمرك استانی اقتصادی كرمانشاه ظرفیت های تجاری استان اتاق کرمانشاه اتاق ایران زیرساخت ها رئیس اتاق مرز خسروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست

به گزارش قدس آنلاین، «رمضان بهرامی» درباره برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران افزود: در دولت سیزدهم شاهد فصل جدیدی از ارتباطات و تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان هستیم و در ماه‌های آینده به طور قطع این شرایط بهبود بیشتری خواهد یافت.

وی اضافه‌کرد: امسال برای نخستین بار پس از مدت‌ها «مرگن گوردوف» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان که در کابینه این کشور جایگاه وزیر را دارد به همراه یک هیات بلندپایه تجاری به ایران آمد و از ششمین نمایشگاه اکسپو بازدید کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با اشاره به اینکه تبادلات تجاری بین دو کشور بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: بخش عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان انواع میوه‌جات است که این کشور می‌تواند مصرف‌کننده سایر محصولات کشاورزی از ایران نیز باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به بازدید از نمایشگاه اکسپوی تهران مقرر شد که ترکمنستان بتواند علاوه بر میوه، محصولات فلزی، آهن، مصالح و لوازم ساختمانی، مواد لبنی، مواد غذایی، پلاستیک و کالاهایی در بحث پیمانکاری و مواد معدنی از ایران تامین کند.

بهرامی اضافه کرد: سفرهای وزرا و روسای جمهوری به کشورهای یکدیگر، نشان‌دهنده روابط خوب بین کشورهاست و فصل جدیدی در روابط تجاری بین بازرگانان و تجار ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: در گذشته گوشت مرغ و سایر محصولات دیگر به ترکمنستان صادر می‌شد، اما تعلل در صادرات یا تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و توقف ناگهانی صادرات، باعث شد ما این موقعیت‌ها را از دست بدهیم و کشورهای دیگر جایگزین ما در بازار این کشور همسایه شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان بیان داشت: در طول چهار تا پنج سال گذشته تجارت بین ایران و ترکمنستان سالیانه بین ۱۳۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بوده است که این امر نشان دهنده ناپایداری این بازار تجاری است.

وی با بیان اینکه اکسپو ویترینی برای ادامه فعالیت‌های تجاری است، افزود: به نظر می‌رسد برای عملیاتی شدن اکسپو باید وزرای کشورها وارد عمل شوند تا با حمایت‌های دولتی خود از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه برای تبادلات تجاری خودداری کنند.

بهرامی، تعلل و توقف در صادرات محصولات کشاورزی را برای تجار و بازرگانان ایرانی مخرب دانست و اظهار داشت:

تعرفه‌گذاری برای محصولات کشاورزی مناسب است، اما این تعرفه‌گذاری و برخی بخشنامه‌ها نباید ضربه‌ای به صادرات کشور بزند.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع تاثیرگذاری تلاش‌های دولت در توسعه روابط تجاری

وی بر این باور است که با اتمام اکسپو، تازه کار تجار و بازرگانان کشور ما شروع می‌شود؛ بنابراین از مسوولان می‌خواهیم با ممانعت از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه اقدامات دولت را برای حفظ روابط تجاری با دیگر کشورها به هدر ندهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: در سفر مرگن گوردوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان به ایران و بازدید از ششمین نمایشگاه اکسپو ۱۴۰۳ قرار شد برخی مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور در زمینه ویزا، ترانزیت کالا برطرف شود.

وی اضافه کرد: همچنین قرار شد مشکلات حوزه بازرگانی دو کشور در اتاق‌های مشترک و اتاق بازرگانی ایران حل و فصل شود.

بهرامی معتقد است: برای اکسپو یک نسخه وجود دارد که دولت در کنار تجار و بازرگانان باشد و با پیگیری دیدارهای اخیر و ایجاد تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور خروجی این نمایشگاه، منتج به قراردادهای مناسب تجاری دو کشور شود.

فرصتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ترکمنستان

وی درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی «ایران‌اگروفود» در ترکمنستان گفت: این نمایشگاه بزرگ شهریورماه در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می‌شود که می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.

به گفته این مسوول، ترکمنستانی‌ها برای اعلام حمایت و پشتیبانی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان به تهران آمدند و برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده عزم دو کشور و جذب و خواسته مخاطب ترکمنستانی است.

وی اضافه کرد: حضور تجار و بازرگانان ایرانی در ترکمنستان و همچنین دستگاه‌های مختلف و اتاق‌های مشترک می‌تواند بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی فراهم کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: جلسات B To B اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با حضور ۱۵۰ تاجر ترکمنستانی و جمعی از بازرگانان ایرانی از سراسر کشور در ۹ اردیبهشت در ساختمان جدید اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۳ یک تعامل تجاری خوب و یک جهش بسیار زیادی در زمینه مراودات تجاری بین دو کشور ایجاد شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران - اکسپو ۲۰۲۰۴، رویدادی برجسته و تاثیرگذار به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران، بستری منحصربه‌فرد برای تبادل فرهنگی تجاری و فناوری میان ایران و جهان است و این نمایشگاه به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است
  • پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمانشاه در پی شهادت شهید فرزین بلیان
  • کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است
  • اولین جلسه ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی گیلان برگزار شد
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت