Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

هدفون های استودیویی فراتر از وسیله ای برای گوش دادن عادی به موزیک هستند و باید برای مانیتورینگ صدا در حین ضبط و میکس هم قابل اطمینان باشند. خرید هدفون ایده آل برای مقاصد مانیتورینگ و میکس، باعث می شود که با منحنی شنوایی خاص شما متناسب باشد.

مهم نیست اگر هدفون شما پاسخگویی فرکانسی کاملا یکدستی ندارد – تا جایی که هدفون ها مکمل پاسخگویی گوش های شما باشند، می تواند به عنوان مانیتورهای رفرنس فوق العاده روی آن ها حساب کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این هدف ما دو هدفون محبوب که تقریبا از لحاظ قیمت هدفون در یک محدوده هستند را برای این مطلب انتخاب کرده ایم - Sennheiser HD 25 و Audio-Technica ATH-M50x – با هم خواهیم دید که کدام یک برای استفاده های عمومی استودیویی مناسب تر هستند.

Sennheiser HD 25 در برابر Audio-Technica ATH-M50x: مشخصات

Audio-Technica ATH-M50x

قیمت: 120 دلار

نوع: پشت بسته، دور گوش

پاسخگویی فرکانسی: از 15Hz تا 28kHz

امپدانس: 38 اهم

نوع درایور: مگنت های 45 میلیمتری w/neodymium با دهانه ی بزرگ

کانکشن: با سیم، پلاگ جک 3.5 میلیمتری استریو

وزن هدفون بدون کابل: 285 گرم

Sennheiser HD 25

قیمت: 99 دلار

نوع: پشت بسته، روی گوش

پاسخگویی فرکانسی: از 16Hz تا 22kHz

امپدانس: 70 اهم

نوع درایور: داینامیک، بسته

کانکشن: با سیم، پلاگ جک 3.5 میلیمتری استریو

وزن هدفون بدون کابل: 140 گرم

Sennheiser HD 25 در برابر Audio-Technica ATH-M50x: ویژگی ها

هر کدام از این دو هدفون نسبت به قیمتی که دارند چه ویژگی هایی را ارائه می دهند؟ هر دوی این هدفون ها دارای کانکتورهای جک 3.5 میلیمتری استریو با مبدل های 6.3 میلیمتری هستند که به کانکتور اصلی پیچ می شوند تا احتمالا قطع شدن آن ها وجود نداشته باشد. کابل هدفون HD 25 صاف است و طول 1.5 متری دارد؛ این کابل به گوشی سمت راست هدفون متصل می شود.

برعکس، هدفون M50x دارای سه نوع کابل جداشدنی است تا انواع نیازها را برآورده سازد – یک کابل پیچ خورده ی 1.2 متری که طول آن در حالت صاف به 3 متر می رسد، یک کابل صاف 3 متری و یک کابل صاف 1.2 متری هم برای مواقعی که در حرکت هستید ایده آل خواهد بود. مزیت M50x در این بخش این است که شما می توانید بر حسب نیازتان کابل هدفون را عوض کنید، اما ایرادش این است که کانکشن این هدفون انحصاری است – یعنی شما کابل را به گوشی سمت چپ هدفون وصل کرده و آن را می چرخانید تا در جایش قفل شود – پس اگر کابل هدفون را گم کنید و یا به هر دلیلی آن را خراب کنید، باید یک جایگزین دیگر برای آن سفارش دهید.

هدفون  M50x با یک کیف چرمی عرضه شده است؛ اگر چنین آپشنی را در هدفون HD25 می خواهید باید نسخه ی پلاس آن را خریداری کنید که علاوه بر کیف دارای ایرپدهای اضافه و یک کابل پیچ دار زاپاس نیز می باشد. هیچ یک از این دو هدفون اتصال بلوتوث ندارند، اگرچه یک نسخه ی وایرلس و بلوتوثی از M50x - با نام M50xBT – وجود دارد.

گوشی های هر دو هدفون قابل چرخش هستند، اما در جهت های متفاوت. گوشی سمت چپ HD25 روی محور عمودی می چرخد تا در هنگام ضبط یا DJing بتوانید آن را از روی گوش بردارید؛ در حالی که در M50x هر دو گوشی قابلیت چرخش در محور افقی را دارند، پس وقتی هدفون را دور گردنتان بیندازید، گوشی های هدفون به خوبی روی سینه ی شما قرار می گیرند. گوشی های M50x همچنین به سمت هدبند جمع می شوند تا به راحتی بتوانید آن را با خود حمل کنید.

Sennheiser HD 25 در برابر Audio-Technica ATH-M50x: کیفیت ساخت

کیفیت ساخت هر دو هدفون فوق العاده است. M50x ضخیم است و پدهای چرمی فراوانی روی گوشی ها و هدبند آن استفاده شده است. این پدهای اضافه و درایورهای بزرگ 45 میلیمتری باعث شده تا وزن این هدفون تقریبا دو برابر HD 25 شود. برعکس، هدبند منشعب HD 25 به راحتی باز و بسته می شود و روی آن تنها به اندازه ای پد به کار رفته که هدفون احساس راحتی روی سر کابر ایجاد کند.

با این حال هدبند HD 25 حالت ارتجاعی بسیار مقاومی دارد که ایرپدها به شکل ایمنی به اطراف هدفون متصل شده اند و به جای این که کامل دور گوش را بپوشانند، تنها روی آن قرار می گیرند. این موضوع ممکن است بعد از شاید نیم ساعت موجب خسته شدن و ایجاد ناراحتی روی گوش شما بشود، پس لازم است وقفه های گاه به گاه در استفاده از این هدفون داشته باشید.

صرف نظر از این موضوع، یا شاید بخاطر همین موضوع، وقتی از HD 25 استفاده می کنید حس خواهید کرد که کاملا در ساند استیج غرق شده اید. این هدفون همچنین بسیار سبک است، مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیرید که یک نسخه ی سبک تر از این هدفون با نام HD 25 Light هم وجود دارد که هدبند منشعب HD25 از آن حذف شده است. ایرکاپ های HD25 در حد چند سانتی متر به بالا و پایین قابل تنظیم هستند تا هدفون فیت سر اکثر افراد بشود.

در مقابل، ایرپدهای M50x کاملا اطراف گوش را پوشش می دهند و پدهای ضخیم بیضی شکل کاملا گوش کاربر را فرا می گیرد؛ این موضوع باعث می شود M50x در مقایسه با HD25 صدای محیط را بهتر بلاک کند. گوشی های چپ  راست این هدفون لیبل گذاری شده اند و کاملا مشخص هستند، اما در HD25 هیچ نوشته ی وجود ندارد که نشان دهد کدام یک از گوشی ها چپ و کدام یک راست است؛ در HD25 سمتی که فیش قرمز به آن متصل شده، گوشی راست است.

کشش هدبند M50x به محکمی HD 25 نیست، اما به حدی محکم هست که به خوبی فیت سر شما بشود. هدبند این هدفون بسیار راحت است، پس برای استفاده های طولانی مدت ایده آل می باشد، اما اگر در آب و هوای گرمی قرار داشته باشید یا بخواهید درامز بزنید، هدبند M50x گرم می شود و این گرما را به سر شما انتقال می دهد. در مقابل، هدفون سبک تر HD 25 انتخاب مناسب تری برای درامرهای پر انرژی است که ترجیح می دهند گوشی هایشان عرق نکند.

Sennheiser HD 25 در برابر Audio-Technica ATH-M50x: کارایی/کیفیت صدا

هر دو هدفون برای استفاده های روزانه و گوش دادن عادی به موزیک، مانند استریم کردن موسیقی از Apple Music، گوش دادن موزیک با iPhone و... ایده آل هستند و تجربه ی لذت بخشی برای شما خواهند ساخت. به دلیل امپدانس نسبتا پایین (70 اهم برای هدفون سنهایزر و 38 اهم برای M50x)، ولوم کافی برای شما فراهم می شود و دیگر نیازی به یک امپ هدفون مجزا نخواهید داشت. همچنین در تست های ما هیچ یک از این دو هدفون گوش هایمان را خسته نکرد.

پانچ زیاد و وضوح در فرکانس های پایین در هر دو هدفون شنیده می شود، مخصوصا در M50x که فرکانس های پایین آن به شکل قابل توجهی گرم تر بود. بخش میدرنج هم در هر دو هدفون وضوح کاملی دارد و بخش بالای میدرنج در هر دو مدل بی نقص است، اما در مجموع ارزیابی ما این است که وضوح فرکانس های بالا در M50x بهتر است.

به لحاظ فِلَت بودن پاسخگویی فرکانسی، که در انتخاب مانیتورها اهمیت ویژه ای دارد، تفاوت زیادی میان این دو هدفون وجود ندارد؛ انرژی فرکانس های هر دو مدل در محدوده ی فرکانسی 100-150Hz کمی تشدید می شود و پس از آن می توان گفت HD 25 صدای فِلَت تری دارد، اما در تست های ما پروفایل صوتی تغییر یافته ی M50x در بیشتر مواقع بهتر از صدای اصلی هدفون عمل کرد.

Sennheiser HD 25 در برابر Audio-Technica ATH-M50x: جمع بندی

ارزیابی هدفون ها بسیار دشوار است چرا که این ارزیابی برای هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال اگر به دنبال هدفونی برای میکس کردن هستید، بهتر است پیش از خرید چند مدل را امتحان کنید تا بتوانید هدفونی را پیدا کنید که به شما کمک کند میکس هایی بسازید که در هر سیستم پخشی خوب صدا بدهد. برای ارزیابی دو هدفونی که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم، میکس های جداگانه ای از ترک های مشابه را با استفاده از هر یک از این دو هدفون ساختیم، سپس نتیجه ی کار را روی سیستم های پخش مختلف، مانند اسپیکر بلوتوثی JBL، چند اسپیکر لپ تاپ مختلف، یک جفت مانیتور استودیویی حرفه ای Miller and Kreisel و سیستم پخش ماشین Harman-Kardon اجرا کردیم.

اگرچه هر دوی این هدفون ها فوق العاده هستند، اما به نظر ما هر کدام از آن ها برای وظایف خاصی ایده آل هستند. ما HD 25 را به واسطه ی وزن سبکش برای ضبط ترجیح می دهیم؛ این هدفون همچنین یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای دی جی ها، فیلمبردارها و افرادی است که به ضبط میدانی می پردازند، چرا که این هدفون در محیط ها پر سر و صدا عملکرد فوق العاده ای دارند.

در عین حال، M50x کاراکتر صدایی دارد که برای میکس بسیار مناسب است و میکس هایی که ما با این هدفون انجام دادیم نسبت به میکس های ما روی HD 25 کمی بهتر شد؛ همچنین M50x برای استفاده های طولانی مدت راحتی بیشتری داشت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه دوربین وان پلاس 12 در مقابل آیفون 15 پرو! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در برابر سرقت کابل
  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • آشنایی با کابل نسوز
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال فوتسال آسیا
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • مقایسه‌های مهران مدیری که مسئولین باید با شنیدنش آب شوند!
  • مقایسه مرسدس بنز ایی کیو اس 2024 و 2025 (عکس)
  • ماهی وقتی ایده ای برای « نما » باشد! (عکس)
  • مقایسه دوربین وان پلاس 12 در مقابل آیفون 15 پرو! (فیلم)