Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@17:30:38 GMT

ظرفیت‌ روستاهای بویراحمد و دنا مغفول مانده‌ است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۴۶۴۱

ظرفیت‌ روستاهای بویراحمد و دنا مغفول مانده‌ است

گروه استان‌ها- روستاهای دو شهرستان سردسیری بویراحمد و دنا با وجود ظرفیت‌های کم نظیر برای توسعه اشتغال روستایی فراموش شده‌اند و به طور مستمر مهاجرت به حاشیه شهر یاسوج دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد در دامنه‌های رشته کوه زاگرس دارای بیش از هزار و 700 روستای بالای 20 خانوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان را می‌توان از استان‌های شاخص در جمعیت روستایی دانست، روستاهایی که می‌توانند پیش قراول مقاومت اقتصادی باشند اما متأسفانه عدم توجه کافی و نبود مدیریت صحیح باعث شده نه تنها خبری از رونق در این روستاها نباشد بلکه سالیانه شاهد خالی شدن بسیاری از این روستاها از سکنه باشیم.

عمق محرومیت در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد به حدی بالا است که زندگی در این مناطق در روزگار کنونی بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

این روزها به واسطه وجود فضای مجازی به راحتی انعکاس اخبار و مطالب صورت می‌گیرد و خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی دردها و مشکلات مردم را در این بستر منعکس می‌کنند و همین انعکاس اخبار باعث شد تا نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی راهی مناطق روستایی در شهرستان‌های دنا، مارگون و بویراحمد شود و از نزدیک پای درددل مردم بنشینند.

روستای بهرام بیگی از توابع شهرستان دنا نخستین مقصد مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی و شهرستانی بود، روستایی با بیش از 10 پاره روستای پراکنده در حد فاصل 50 کیلومتری شهرستان دنا و 75 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان واقع شده‌ است.

مردم روستای بهرام‌بیگی از وجود مشکلات عدیده از جمله آب‌ آشامیدنی، نبود اینترنت، عدم ساماندهی جداول کشاورزی، عدم دسترسی به جاده ارتباطی و نبود زیرساخت‌های مناسب ورزشی گلایه مند بودند.

نبود شبکه اینترنت پرسرعت تلفن همراه در منطقه بهرام بیگی درد مشترک همه روستاها بود، نبود اینترنت آن هم در روزهایی که مردم با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکل آب آشامیدنی در روستاهای «گریوه» بهرام بیگی و «کلگه» بهرام بیگی داد مردم را درآورده بود.

یکی از اهالی روستای گریوه بهرام بیگی با چشمان اشکبار و بغض در گلو گفت: مردم روستا در فصل گرما آب برای خوردن و شستن لباس ندارند.

مردم روستای «کلگه بهرام‌بیگی» با دبه‌های خالی به استقبال آمده بودند، این روستا با آن که در فاصله چند صد متری آبشار بهرام بیگی قرار دارد اما به دلیل فرسایش شبکه آب‌رسانی از کمبود شدید آب رنج می‌برند.

آسفالته کردن جاده ارتباطی روستاهای «میرزاعلی»، «میرزاقلی»، «قنات» و «چاتکو» نیز از دیگر مطالبات مردم بود.

وجود آبشار فصلی در فراز روستای بهرام بیگی فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و کشاورزی به شمار می‌رود، اما متأسفانه ضعف زیرساخت‌ها باعث شده تا جز تعداد محدودی باغ در پایین دست این آبشار استفاده‌ای از این ظرفیت خدادادی نشود.

مردم روستای «بهرام‌بیگی سمندی» خواستار احداث سد در مسیر آب آبشار بودند تا از این طریق هم سفره‌های آبی تقویت شوند و هم فرصتی برای توسعه کشاورزی و گردشگری پیش‌روی مردم قرار بگیرد.

معاون بنیاد مسکن در زنجان: اعتبارات عمران روستایی استان زنجان 3 برابر افزایش یافت ماجرای واگذاری زمین ورزشی روستای خورچاه به افراد خاص چه بود؟ میزان نیترات آب برخی از روستاهای استان مرکزی بسیار بالا است

مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در جمع مردم اظهار داشت: به عینه شاهد دردها و مشکلات مردم در مناطق مختلف هستیم و تمام تلاش ما بر این است تا در حد توان از حجم این مشکلات کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی مشکلات در مناطق با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی افزود: این حجم از مشکلات در شأن مردم نیست و بی‌تردید مدیریت ضعیف باعث چنین وضعیتی شده‌است.

روشنفکر خاطرنشان کرد: مدیران باید با برنامه‌ریزی صحیح مشکلات را اولویت بندی کنند و آنچه که برای مردم حیاتی است مثل آب آشامیدنی و جاده ارتباطی را فراهم کنند.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد بودجه امسال نسبت به سه سال گذشته سه برابر بوده‌ است، اما با توجه به حجم مشکلات و تورم موجود مرتفع نمودن مشکلات مستلزم اعتبارات بالا و زمان مناسب است.

وی از مدیران استانی و شهرستانی خواست تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام دهند و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند.

اسفندیار برخه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه برای مرتفع نمودن مشکلات آب آشامیدنی روستای گریوه بهرام بیگی دو راهکار وجود دارد، افزود: به صورت فوری می‌توان با اعتباری قریب به 200 میلیون تومان و به صورت موقت چشمه روستا را بهسازی کرد و شبکه آب‌رسانی را ساماندهی نمود و در روش دوم از طریق حفر چاه که مستلزم اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان است مشکل آب روستا را حل نمود.

وی در رابطه با مشکل آب آشامیدنی روستای کلگه بهرام بیگی گفت: در اسرع وقت کارشناسان اداره آب و فاضلاب برای رسیدگی به مشکلات روستا اعزام می‌شوند و تمام تلاش خود را برای مرتفع نمودن مشکلات به کار خواهیم بست.

سید محمد هادی امیری سرپرست شرکت مخابرات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از نظر آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای بهرام بیگی مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: مشکل سرعت اینترنت نیز از طریق ارتقای سایت مخابراتی منطقه قابل حل است، اما نبود اعتبارات و کمبود امکانات و تحریم‌ها باعث شده تا روند ارتقا سایت به کندی پیش رود.

رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با احداث سد در زیردست آبشار بهرام بیگی گفت: طرح مطالعاتی این سد در سال 96 انجام شده و کارشناسان مربوطه اعلام داشته‌اند حجم آب جاری از این آبشار به اندازه‌ای نیست که سد احداث شود، اما مجدداً کارشناسان موضوع را بررسی خواهند کرد.

رضوی نماینده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در رابطه با مشکلات جاده‌های ارتباطی بهرام بیگی اظهار داشت: جاده ارتباطی روستای میرزاقلی و قنات به مناقصه رفته و پیمانکار نیز بخشی از کار را انجام داده است و در آینده نزدیک آسفالت مسیر انجام می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با تکیه بر اعتبارات و بودجه امسال بتوانیم مشکل راه ارتباطی روستای میرزاعلی و چاتکو بهرام بیگی را مرتفع کنیم.

انتهای پیام/541/p

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مناطق محروم مناطق محروم نماینده شهرستان های بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد دنا و مارگون جاده ارتباطی آب آشامیدنی بهرام بیگی مردم روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم

دریافت 75 MB

به گزارش خبرنگار مهر، سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، دوشنبه شب در آیین اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه افزود: در تقسمات سدها بهره کهگیلویه و بویراحمد اندک است و باید سهم مردم ما ملاحظه شود.

کد خبر 6092610

دیگر خبرها

  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • آسیب‌ها و مشکلات لرستان باید به‌تدریج رفع شوند
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان