Web Analytics Made Easy - Statcounter

این طرح که درفضایی به طول یکهزار و۶۰۰  متر و عرض ۲۰ متر مربع در محله های پایین شهر در قالب بازگشایی معابر با تخریب ۱۸۵ واحد مسکونی با خیابان کشی،آسفالت،جدول کشی،سنگ فرش،فضای سبز،سکوهای نشیمن، ایجاد روشنایی و جداره سازی اجرا شده را می توان دمیدن روح زندگی به یک سکونتگاه بی روح با سیمایی زشت توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون که طرح رینگ بازگشایی بافت فرسوده حاشیه شهر دوگنبدان آماده افتتاح است نقطه پایانی بر ۶ دهه زندگی بسیار سخت حاشیه نشینان در منطقه ای با بن بست ارتباطی و نبودن دسترسی به کمترین خدمات شهری است.

هر چند بیشتر خانه های اطراف رینگ شهر دوگنبدان همچنان قدیمی و شاید یک جورهای به ذوق رهگذران می خورد اما بهترین مصداق نشاط و بازگشت امید به محله های حاشیه شهر دوگنبدان را می توان در هیاهوی بازی های کودکان این منطقه به خوبی مشاهده کرد.

کودکانی که پیش از این تا از خانه های خشت و گلی که در ارتفاع های کوه مانند ساخته شده بود بیرون می آمدند با کوچه هایی بسیار باریک و طولانی مواجه می شدند حالا به راحتی در چمن های رینگ بازی کرده و بر روی سکوها استراحت می کنند.

اینک حد فاصل بین منطقه ای مشهور به پربالی تا خیابان  سعدی شهر دوگنبدان که روزی محلی گذر پردردسر ساکنان به دلیل شیب تند و معابر تنگ بود تفریحگاهی زیبا و دلنشین برای پیاده روی و عبور خودروهای همه ساکنان شهر دوگنبدان شده است.

دسترسی آسان به این منطقه که بخش هایی از آن به دلیل ارتفاع بلند آن بهترین نقطه برای تماشای شهر دوگنبدان یا به قولی بام شهر محسوب می شود سال ها رویای تعداد پرشماری از شهروندان بوده که حالا دیگر رویا نیست.

با خریداری ۱۸۵ پلاک مسکونی حاشیه شهر دوگنبدان از سوی دولت، خروج اولیه حاشیه شهر از بن بست در سال ۱۳۹۶ کلید خورد و حالا با حمایت های پیش بینی شده در طرح احیای بافت فرسوده شامل وام های بانکی ارزان قیمت،تسهیلات بلاعوض و خدمات پشتیبانی دستگاه های اجرایی می توان به نوسازی خانه های محله لبنان، خیابان شهیدکیامرثی و منطقه پربالی امیدوار بود تا اتفاق خوش یمنی که فقیرنشین ساکنان محله سادات و رادک در سال های اخیر تجربه کردند را در این مناطق هم شاهد بود.

بازگشایی رینگ 

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت:بازگشایی رینگ بافت فرسوده در قالب آسفالت، سنگفرش، جدول گذاری، فضای سبز، روشنایی،سکوبندی و جداره سازی آماده بهره برداری است.

محمدمراد راغ پور اظهار داشت:۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح بازگشایی رینگ محله های بافت فرسوده سادات تا خیابان سعدی شهر دوگنبدان هزینه شده است.

وی عنوان کرد:  ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و۵۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی و نفت برای اجرای بازگشایی رینگ بافت فرسوده شهر دوگنبدان هزینه شده است.

راغ پور با اشاره به اینکه این طرح محله سادات را به خیابان سعدی متصل کرده است بیان کرد: برای اجرای  بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان ۱۸۵ واحد مسکونی خریداری تخریب و ۱۱هزار متر مربع آسفالت انجام گرفته شده است.

راغ پور با بیان اینکه بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان با در نظر اصول زیبایی شناسی صورت گرفته است تاکید کرد:افزون بر کاشت چمن ۳۰۰ اصله درخت زینتی در حاشیه این طرح غرس شده است.

وی ابراز داشت:این طرح  به طول یکهزار و ۶۰۰ متر مربع و با عرض ۲۰ متر احداث شده است.

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان تصریح کرد:قرار است بهره برداری رسمی این طرح در دولت فعلی انجام شود.

نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان با بیان اینکه احیای بافت فرسوده با هدف نوسازی واحدهای مسکونی حاشیه این شهر در حال اجراست عنوان کرد: تاکنون یکهزارو ۷۰۰ واحد مسکونی درقالب این طرح نوسازی شده است.

محمدمراد راغ پور اظهار داشت: هم اکنون ۴۶۰ واحد مسکونی دیگر در بافت های فرسوده شهر دوگنبدان در حال نوسازی است.

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان اظهار داشت: برای نوسازی هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی تصریح می کند: تسهیلات بانکی با سه سال دوره تنفس، پنج درصد کارمزد و ۱۲ سال دوره بازپرداخت برای کمک به احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان پیش بینی و در حال انجام است.

راغ پور تاکید می کند: جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر مشوق های ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان بوده است.

وی ابراز داشت: اجرای طرح های بازآفرینی شهری،فرهنگ سرا و مجتمع های تجاری از دیگر برنامه هایی است که در کنار نوسازی واحدهای مسکونی برای بهبود زندگی ساکنان این مناطق اجرا شده است.

وی زیباسازی، ایمن سازی و رونق اشتغال بخش مسکن در پروژه ملی نوسازی بافت فرسوده را از پیامدهای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان ذکر می کند.

راغ پور افزود : بیش از ۲۵ هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن بودند که پیش از اجرای طرح احیای بافت فرسوده در سال ۱۳۹۴ آسیب های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان ساز ساکنان این مناطق را تهدید می کرد .

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی گچساران کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی گچساران بافت فرسوده شهر دوگنبدان واحدهای مسکونی بازگشایی رینگ واحد مسکونی حاشیه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد

محمد آیینی گفت: نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرده و تاکنون ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت از ۶۹۰ شهر در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

آیینی گفت: راهبرد اصلی ما در این دولت مقاوم سازی و پایدارسازی سقف‌های لرزان است، زیرا به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی افزود: برای نوسازی این بافت‌های فرسوده با سه چالش اساسی مواجه بودیم که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافت‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم ساکن این بافت‌ها افرادی کم درآمد هستند که توان مقاوم‌سازی و نوسازی ندارند و حتی اگر وام ارزان قیمت به آن‌ها پرداخت شود توان بازپرداخت اقساط را ندارند.

وی اضافه کرد: چالش دوم سازندگان تولید کنندگان و توسعه‌گران هستند که حاضر نوسازی و مقاوم سازی در این محله‌ها نیستند، زیرا برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: در این زمینه راهکار‌های ارائه شده و مشوق‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امروز ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را اجرا می‌کنند و بیش از ۲۳۴ شهر بسته خاص خود را نوشته‌اند.

وی تصریح کرد: چالش سومی که با آن روبه‌رو بوده و هستیم، توجیه مردمی است که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند تا بتوانیم آن‌ها را وارد مشارکت در نوسازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه راهی جز ارتباط چهره به چهره نداریم و باید حلقه‌های واسطه‌ای ایجاد شود که مورد اعتماد دو طرف باشد.

وی خاطرنشان کرد: گام نخست در این زمینه به صورت گسترده با همراهی بسیج سازندگی برداشته شده و تاکنون ۴۲۸ حلقه میانی ایجاد شده است.

آیینی اضافه‌کرد: برنامه امسال ما دست یافتن به ۲ هزار حلقه میانی است تا به ارائه خدمات در محله‌های هدف بپردازند.

وی اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده کشور ساخته شده است که در دولت سیزدهم بیش از ۷۳ هزار پروژه در این بافت‌ها احداث شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: پروژه‌های نوسازی از مرز ۲۶۶ هزار واحد گذشته و تاکنون ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی در پایان گفت: در برنامه داریم تا پایان امسال یکصد هزار واحد دیگر را نیز به بهره‌برداری برسانیم.

دیگر خبرها

  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود