Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خبر سرقت مجسمه‌های پارک خانه هنرمندان را رد کرد و از مرمت ۲۷ مجسمه پارک هنرمندان خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار از مرمت، بهسازی و جانمایی برخی آثار در محوطه مجموعه پارک هنرمندان خبر داد در این باره گفت: در این مجموعه ۲۷ مجسمه وجود دارد که هر کدام در دوره‌های مختلف و بر اساس سفارشات متعددی که به هنرمندان داده شده، اجرا و نصب شده‌اند؛ به همین خاطر آثار از نظر متریال نصب و حتی نحوه جانمایی بسیار متفاوت هستند تا جایی که برخی از آثار دارای پایه‌های سنگی و برخی بتنی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌ها، مبنی بر سرقت آثار پارک هنرمندان، بیان کرد: متأسفانه برخی از اطلاع رسانی‌ها، صرفاً در راستای جذب مخاطب و جو سازی است. بدیهی است که یک رسانه پیش از انتشار اخبار نیاز به بررسی درست در مورد موضوع مورد نظر دارد اما به نظر می‌رسد که این رسانه، حتی درباره این رویداد از مسئولان پارک و خانه هنرمندان نیز، چیزی جویا نشده است.

️معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: با یک جستجوی ساده در سایت سازمان زیباسازی، خبرنگار آن رسانه محترم، به راحتی می‌توانستند خبری را که مبنی بر آغاز مرمت این مجموعه است مشاهده کنند یا حداقل با مسئولان خانه هنرمندان، پیش از انتشار این خبر صحبت کنند اما متأسفانه به نظر می‌رسد که بازار شایعه سازی بسیار پر رونق تر از اطلاع رسانی درست است.

️دیوسالار درباره دلایل مرمت آثار این مجموعه، بیان کرد: یکی از عمده مشکلات مجسمه‌های این مجموعه، آثاری است که به شکل غیر اصولی در داخل چمن و فضای باغچه نصب شده‌اند. این نوع آثار به دلیل قرار گرفتن در معرض، آبیاری باغچه اغلب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده‌، به همین خاطر علاوه بر مرمت نیازمند جا به جایی و جانمایی مجدد نیز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نی‌لبک زن» کار استاد ایرج محمدی از داخل باغچه که به دلیل وجود درختان بلند در دیده‌شوندگی مطلوب هم برخوردار نبوده به روبه‌روی خانه تئاتر ایرانشهر منتقل شده است و همچنین مجسمه «تندیس عشق» کار شیخ‌الحکما هم به همین منوال در دستور جابه‌جایی قرار دارد و هیچ مجسمه‌ای به سرقت نرفته است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که در این پروژه به آن توجه شده، یک دست سازی پایه‌های مجسمه‌های موجود در این مجموعه است به همین خاطر تصمیم گرفته شده که کلیه پایه‌ها از جنس بتن اکسپوز اجرا شوند.

دیوسالار درباره نحوه حمایت از آثار برنزی در این مجموعه، گفت: همانطور که می‌دانید، برخی از آثار ایرانشهر، برنزی هستند به همین خاطر کلیه آثار این مجموعه، به شاسی آهنی در داخل پایه متصل خواهند شد و در نهایت کار با بتن درجه یک اکسپوز، حمایت خواهد شد تا از اتفاقات ناگواری مانند دزدی‌پیشگیری شود.

وی ادامه داد: برخی از آثار نظیر کار استاد مددی که در سال‌های گذشته دزدیده شدند، در دوره‌ای با فایبرگلاس جایگزین شده که در شأن و شخصیت این هنرمند و اثرش نیست به همین خاطر کار مجدداً ریخته گری و با جنس برنز مرمت خواهد شد تا شکل گذشته خود را به دست آورد. کار خانم فاطمه امدادیان هم به چنین سرنوشتی دچار شد که مجدداً و با متریال برنز ساخته خواهد شد و در جای مناسب در پارک جانمایی می‌گردد. قابل ذکر است مجسمه‌های فایبرگلاس برداشته شده هم اکنون طی صورتجلسه‌ای به دفتر خانه هنرمندان تحویل شده است.

️معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، از عدم جابجایی برخی آثار این مجموعه خبر داد و گفت: آثاری که دچار زنگ‌زدگی و مشکلاتی نظیر پوسیدگی هستند، قطعاً در این مجموعه مرمت، جابه‌جا و جانمایی خواهند شد اما اثر تنی چند از هنرمندان مانند استاد حکیمی که یک کار سنگی است یا دو اثر چوبی برادران شریف که احتمال شکستن دارند، جابه‌جا نخواهند شد. تنها اثری که از مجموعه حذف شده مربوط می‌شود به فرم هندسی آقای شجاع‌الدین شهابی بوده که به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی، که این اقدام بیش از ده سال پیش صورت گرفته و هیچ ارتباطی به موضوع مرمت آثار در حال حاضر ندارد.

دیوسالار در پایان تاکید کرد: تلاش ما این است که با یکسان سازی جنس پایه‌ها و مرمت مواردی که دچار آسیب شده، شکل زیباتری به فضای هنری ایرانشهر که یک مجموعه فرهنگی و تفریحی بسیار مهم در سطح شهر است، ببخشیم تا شهروندان از فضای موجود بیشتر از پیش لذت ببرند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پارک هنرمندان سازمان زیباسازی شهر تهران معاون فرهنگی خانه هنرمندان پارک هنرمندان همین خاطر پایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان گفت: بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در کوه صفه با عنوان طرح تفریحی و گردشگری کوهِ نورِ صفه احداث شده است و در ساعت فعالیت آن بیش از ۲ هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

سعید ساکت با اشاره به اجرای طرح تفریحی و گردشگری نخستین پارک نوری موضوعی کوهِ نورِ صفه افزود: این طرح در مساحتی با بیش از  ۴۴۰۰ مترمربع از اوایل بهمن ۱۴۰۲ آغاز و در هفته نخست فروردین ۱۴۰۳ به‌طور غیررسمی به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه بیش از ۴۰ المان نوری موضوعی در این مجموعه مستقر شده ، گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۲۹ هزار نفرساعت اقدام فنی، تخصصی و عمرانی انجام شده است.

ساکت  هدف از اجرای این طرح  را ارتقای خدمات گردشگری در مجتمع گردشگری صفه دانست و گفت: احترام به محیط طبیعی صفه با انتقال پارکینگ و حذف تردد‌های آلاینده، ارتقای آرامش در محیط طبیعی صفه، حذف فضا‌های بی‌دفاع شهری و ارتقا به محیط امن و خانوادگی، توجه به الگوی تعامل اجتماعی با محور خانواده، افزایش ضریب آشنایی کودکان با موضوعات طبیعی و حیات وحش، ایجاد ارتباط مؤثر موضوعی در اجرای المان‌های نوری مطابق با فضای محیطی و طبیعی کوه صفه، اجرای نماد گردشگری جدید بدون انجام عملیات‌های عمرانی سنگین با هدف دوستی با طبیعت از دیگر اهداف این طرح است.

او ادامه داد: این طرح، بزرگترین پارک نور موضوعی کشور بوده و طراحی آن به شکلی انجام شده است که میزان استفاده از انرژی در آن به حداقل ممکن رسیده و بالاترین بازدهی را داشته باشد.

ساکت  با بیان اینکه چهار برنامه استفاده از منابع الکتریکی برای این مجموعه در نظر گرفته شده گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف برق این مجموعه از مصرف بعضی فروشگاه‌های داخل شهر هم کمتر است، اما برای تأمین برق آن، فرایند نصب پنل‌های خورشیدی به‌منظور ایجاد نیروگاه داخلی ۵۰ کیلوواتی آغاز شده ، همچنین از ظرفیت ژنراتور تخصصی مجموعه در نیز مواقع استفاده در پیک مصرف بهره خواهیم برد، ضمن اینکه استفاده از برق شهری در مواقع غیر پیک و کمک از ظرفیت توربین بادی نیز این مجموعه را در ردیف بخش‌هایی قرار می‌دهد که به محیط زیست احترام ویژه می‌گذارد.

ساکت با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت بخش خصوصی فعال شده ، تاکید کرد: در ساعت فعالیت کوه نور صفه بیش از ۲ هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند و ایجاد ظرفیت گردشگری و حضور شهروندان زمینه کاهش مصرف برق خانگی و توجیه‌پذیر کردن این طرح را همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»