Web Analytics Made Easy - Statcounter

واشنگتن پس از دو دهه با حداقل ۲ هزار و ۴۰۰ کشته و بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه از ابراز کردن اینکه آمریکا با شکست افغانستان را مانند ویتنام ترک می کند، پرهیز می کند.

روزنامه پلیتیکا چاپ بلگراد در آخرین شماره خود نوشت: آخرین سربازان آمریکایی و ناتو پایگاه نظامی "بگرام" را ترک کردند و خروج از این پایگاه هوایی که مرکز عملیات در افغانستان بود، به طور نمادین بیانگر پایان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه پلیتیکا افزود: «ژوزف بایدن» رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه آوریل (فروردین امسال) گفت: من چهارمین رئیس جمهور آمریکا (دو جمهوری‌خواه و دو دمکرات)، هستم که بر سربازان آمریکایی در افغانستان نظارت می‌کنم. این مسئولیت را به رئیس جمهور پنجم انتقال نخواهم داد. همه نیروهای آمریکایی (و ناتو) تا ۱۱ سپتامبر/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ از افغانستان خارج خواهند شد.
روزنامه چاپ بلگراد نوشت: اگرچه رئیس جمهور آمریکا به طور نمادین مهلت خروج آخرین نیروها را در بیستمین سالگرد حمله القاعده به آمریکا (به عنوان دلیلی برای مداخله نظامی آمریکا در این کشور) تعیین کرد، اما ترک پایگاه "بگرام" تایید کننده واقعیتی است که مقامات کاخ سفید و پنتاگون طی سال های متوالی حاضر به شنیدن آن نبودند.
پلیتیکا ادامه داد: آمریکا پس از دو دهه حداقل ۲ هزار ۴۰۰ تن از نیروهای خود را از دست داد و این جنگ برای آن بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. واشنگتن از گفتن اینکه آمریکا افغاتستان را همانند ویتنام به عنوان نیروی شکست‌خورده ترک می‌کند، ‌ طفره می‌رود.
این روزنامه نوشت: مجهزترین ارتش جهان در درگیری با یک دشمن که از نظر نظامی ضعیف است، شکست خورد. درست مانند انگلیسی‌ها در قرن نوزدهم و شوروی‌ها در قرن ۲۰ که سعی کردند مناطق بی‌حاصل را به دلیل اهمیت استراتژیک (منطقه بین آسیانه میانه تا اقیانوس هند) را تحت کنترل خود قرار دهند. 
پلیتیکا افزود: بخش عمده از مجموع ۷ هزار نیروهای ائتلاف ناتو نیز یکی از ناخوشایندترین میادین جنگی در جهان را ترک کردند. بریتانیایی‌ها، آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها اعلام داشتند که ماموریت آنها تمام شده است. 
این روزنامه نوشت: پایگاه «بگرام» که به سمبل قدرت نظامی آمریکا تبدیل گردید، تحت کنترل نیروهای دولتی کابل قرار خواهد گرفت، نماینده ارتش افغانستان اطمینان داد که این پایگاه که در جاده‌ای استراتژیک در ۴۰ کیلومتری کابل واقع شده، مورد حفاظت قرار گرفته و از آن برای مبارزه بر علیه تروریسم استفاده خواهد شد.
بنا به این گزارش: طالبان پس از توافق با آمریکایی‌ها در فوریه گذشته و تعهد آنها مبنی بر متوقف ساختن همکاری با گروه های مختلف جهادی، حملات خود به نیروهای ائتلاف بین‌المللی را قطع کردند. با این حال، آنها هرگز حملات بر علیه نیروهای دولتی را متوقف نکردند. 
روزنامه پلیتیکا در ادامه این گزارش نوشت: خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان با این توجیه بود که اعمال فشار بر دولت کابل و همچنین طالبان به منظور عقد یک صلح پایدار افزایش خواهد یافت.
«آیا آمریکایی‌ها می‌توانند بر طالبان اعمال فشار کنند؟ آنها حتی با کمک بمب‌افکن‌های استراتژیک ب-۵۲، بالگردها و یا پهبادهای خود موفق به چنین کاری نشدند و کسی نبایستی به فکر چنین اعمال فشاری باشد. 
این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: آمریکایی‌ها موفق به تحقق ماموریت خود نشدند. آنها «اسامه بن لادن» را کشتند اما بن‌لادنیسم همچنان زنده است. مساله مشکل‌زا این است که در واشنگتن برای توجیه خروج نیروهای آمریکایی و پایان دادن به «جنگ ابدی» ادعا می‌شود که تروریسم شکست خورده است./ ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روزنامه پلیتیکا رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم

نتیجه ۲۰ سال اشغال‌گری آمریکادر افغانستان این بود که به مرگ بیش از ۷۰ هزار نظامی افغانستانی و ۴۶ هزارغیرنظامی این کشور منجر شد. همچنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • یورش پلیس آمریکا برای سرکوب و بازداشت دانشجویان دانشگاه لس‌ آنجلس
  • بازخوانی یک جنایت
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • جوان ۲۹ ساله بر اثر سقوط از آبشار لوه گلستان جان باخت
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • مادورو سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی را محکوم کرد
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟