Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@14:16:41 GMT

توکیو: ما و آمریکا باید از تایوان حفاظت کنیم

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۶۲۴۲

توکیو: ما و آمریکا باید از تایوان حفاظت کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم هشدارهای چین به کشورهای خارجی درباره حمایت از تمایلات جدایی‌طلبانه تایوان، یک مقام ارشد دولت ژاپن اعلام کرد که توکیو و واشنگتن باید از تایوان حفاظت کنند.

«تارو آسو» معاون نخست‌وزیر ژاپن در جریان سخنرانی روز دوشنبه (دیروز) در توکیو، بدون نام بردن از چین تاکید کرد، ژاپن و تایوان باید در کنار هم از تایوان در برابر حمله احتمالی چین حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اسپوتنیک، پکن تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و بارها تهدید کرده که در صورت هر گونه اقدام سیاستمداران «جدایی طلب» این منطقه با حمایت کشورهای خارجی در اعلام جدایی از چین، با آنها مقابله خواهد کرد.

«تارو آسو» معاون نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته در توکیو مدعی شد، در صورت تهاجم احتمالی چین به تایوان که می‌تواند تهدیدی موجودیتی باشد، ژاپن از حق توسل به دفاع دسته جمعی برخوردار خواهد شد.

این مقام ارشد توکیو البته تاکید کرد که مطلوب‌ترین گزینه این است که طرف‌ها (چین و تایوان) از طریق مذاکرات مستقیم به یک راه حل مسالمت آمیز دست یابند.

معاون «یوشی‌هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن افزود: «ما باید درباره وضعیت‌های مختلف فکر کنیم از قبیل اینکه ممکن است قادر نباشیم از تنگه تایوان عبور و مرور کنیم. گفتن این موضوع که کدام یک تهدید موجودیتی است، دشوار است».

اظهارات تارو آسو در حالی مطرح شده که اخیرا روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» خبر داد، آمریکا و ژاپن در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک برای یک سناریوی احتمالی درگیری با چین بر سر تایوان هستند.

در گزارش این رسانه به نقل از منابع ارتشی که نخواستند نامشان فاش شود، آمده بود که مقام‌های نظامی آمریکا و ژاپن در یک سال آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طرزی جدی شروع به برنامه‌ریزی برای یک درگیری احتمالی با چین کردند.

به گفته منابع استنادی این روزنامه غربی، واشنگتن و توکیو همچنین به برگزاری مجموعه رزمایش‌های مشترک فوق محرمانه در دریای چین جنوبی و چین شرقی مبادرت کردند.

بنا بر برخی گزارش‌های رسانه‌‌ای، شدت گرفتن تعداد پروازهای جنگنده‌های ارتش چین بر فراز منطقه شناسایی تایوان و گشت زنی ناوهای چینی در آب‌های مورد مناقشه با ژاپن باعث نگرانی واشنگتن و توکیو شده است.

پیش از انتشار گزارش فایننشال تایمز، «یاسوهیده ناکایاما» معاون وزیر دفاع ژاپن در اظهاراتی که خشم مقام‌های پکن را برانگیخت، چین را «یک تهدید فزاینده» خواند و گفت که حفاظت از تایوان به عنوان یک مکشور دموکراتیک» امری ضروری است.

مقام‌های مختلف چین صحبت‌های یاسوهیده ناکایاما معاون وزیر دفاع ژاپن را محکوم کردند و آن را غیرمسئولانه و خطرناک خواندند.

به دنبال شدت گرفتن هشدارهای پکن درباره سخنان این مقام ارشد توکیو، «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که تغییری در موضع کشورش در قبال اصل «چین واحد» ایجاد نشده است.

آمریکا، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها رسما خودشان را به اصل «چین واحد» ملزم اعلام کرده‌اند؛ اصلی که طبق آن تایوان به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

واشنگتن به رغم سیاست اعلامی خود درباره التزام و تعهد به اصل چین واحد، روابط غیر رسمی خود را با تایوان ادامه داده است. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۷۹ رسما روابط خود با تایوان را قطع کرده و جمهوری خلق چین را به رسمیت شناختند.

به رغم سیاست اعلامی آمریکا در قبال تایوان، همکاری‌های واشنگتن با این منطقه به ویژه در زمینه فروش انواع تسلیحات ادامه داشته است؛ موضوعی که پکن بارها آن را مداخله در امور داخلی خود و ناقض اصل «چین واحد» خوانده است.

صحبت‌های معاون نخست‌وزیر ژاپن در شرایطی مطرح شده که «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان در مصاحبه چهارم تیر ماه مدعی شد که تهدیدات روزافزون چین نشان می‌دهد که ما باید برای یک درگیری نظامی احتمالی آماده باشیم (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ژاپن تایوان نخست وزیر ژاپن چین واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی‌های جدی مقامات اسرائیلی از این تصمیم آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی که نام‌های آنها را ذکر نکرده است مدعی شد که آمریکا ارسال مهمات و تسلیحات را برای نخستین بار از روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به اسرائیل به حالت تعلیق در آورده است.

آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داده که توقف ارسال مهمات، نگرانی‌های جدی داخل کابینه اسرائیل ایجاد کرده است.

کد خبر 849520 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • نگرانی‌های جدی مقامات اسرائیلی از این تصمیم آمریکا
  • معلم انسانی‌ترین و گرمترین عنصر نظام آموزشی است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • حضور فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!