Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از آنجا که همواره رقابت پذیری در بالابردن کیفیت محصولات و خدمات تاثیر مثبتی داشته است و با رفع دو قانون انحصاری در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها از سوی وزارت بهداشت، یعنی حذف حدنصاب جمعیتی و نیز امتیازی درنظر گرفته شدن رعایت حدفاصله از داروخانه دایر، این امکان رقابت برای داروخانه‌ها نیز فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به همین جهت پیرامون موضوع رقابت پذیری و کیفیت ارائه محصولات و خدمات با دکتر علی سعدوندی استاد و تحلیل‌گر اقتصادی به گفتگو پرداختیم که در ادامه آمده است.

دکتر علی سعدوندی استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به لزوم ایجاد نگاه تطبیقی به کشور‌های توسعه یافته در حوزه اصلاح نظام مجوز‌ها گفت: مشکلی که در بخش مجوز‌ها وجود دارد این است که در کشورمان نظام مجوزدهی بهینه نیست با نگاه تطبیقی به تجربه کشور در حوزه اصلاح مجوز‌ها ما در می‌یابیم که اولا در کشور‌های پیشرفته تعداد داروخانه‌ها با افزایش جمعیت کشور و درآمد سالانه کشور افزایش پیدا می‌کند، دوما اینکه شما در این کشور‌ها ملاحظه می‌کنید، به ازای هر دو الی سه خوار و بار فروشی یک داروخانه وجود دارد.

این کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی در مورد اهمیت رقابت پذیری در محصولات و کیفیت ارائه خدمات، تصریح کرد: با گسترش داروخانه در کشور و در نتیجه افزایش رقابت داروخانه‌ها معضل ارتقای کیفیت خدمات و محصولات هم حل خواهد شد؛ لذا این قانون خیلی مثبت و مبارک است و بعد از گذشت سه ماه از سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، اولین مورد مانع زدایی را شاهدیم و باید امیدوار بود که در عمل هم اجرا شده و نتایج مثبت آن در اقتصاد ایران تجلی پیدا کند و این رفع انحصار از بقیه مجوز‌ها و کسب وکار‌ها نیز بزودی رخ دهد.

وی با اشاره به اتلاف وقت و ازدحا‌می که بعضا برای بیماران ممکن است بسیار گران تمام شود، توضیح داد: برعکس بسیاری از کسب و کار‌ها که در انتظار مشتری هستند تا وارد مغازه یا بنگاه شود، در داروخانه‌ها این مشتری است که همواره وجود دارد و باید در صف انتظار بایستد تا بلکه بعد از صرف زمان و انرژی بتواند نیاز دارویی و بهداشتی خود را فراهم کند. در این بین بیمارانی هستند که بدون اینکه داروی خود را دریافت کنند بدلیل انتظار طولانی، از گرفتن آن منصرف شده و بازمی‌گردند و بعضا ممکن است موجب فوت برخی از آن‌ها شود.

این استاد اقتصاد در ادامه با بیان این نکته که هزینه زیادی متحمل دولت است تا کیفیت ارائه خدمات و محصولات دارویی را بالا ببرد، افزود: متاسفانه دولت در زمینه افزایش ارتقا خدمت‌رسانی به مردم هزینه‌های زیادی می‌دهد. اما اگر رقابت اتفاق بیافتد به خودی خود کیفیت ارائه خدمات و محصولات ارتقا خواهد یافت و همه می‌دانند مادا‌می‌که رقابت نیست، کسی برای بالابردن کیفیت خدمات هزینه نمی‌کند و تضمینی برای ارتقای کیفیت محصولات دارویی و بهداشتی نخواهد داد.   در کشور‌های توسعه یافته محیط و فضای داروخانه‌ها همواره تمیز است و این داروخانه برای تمیزی هرچه بیشتر خود و سبقت از رقبایش حاضر است هزینه کند تا مشتری بیشتری را جذب کند. در صورت عدم وجود رقابت تفاوتی در افزایش یا جذب مشتری ایجاد نمی‌شود پس اهمیتی هم ندارد که داروخانه تمیز باشد.

وی در ادامه افزود: باید برای هر محصولی در کشور، اقتصاد ایران به سمت ارتقای کیفی حرکت کند، در مورد داروخانه‌ها هم این کاملا مشخص است که کیفیت دارو‌های ما بدلیل وجود انحصار و دسترسی محدود به دارو افزایش پبدا نمی‌کند؛ لذا مجوز را نباید محدود کرد و اشباع بازار و حدکافی تعداد داروخانه‌ها را باید به خود بازار سپرد.

دکتر سعدوندی با اشاره به وجود داروخانه‌های زنجیره‌ای در برخی از کشور‌های توسعه یافته، در پایان تشریح کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما مغفول مانده این است که ما متاسفانه داروخانه‌های زنجیره‌ای نداریم، در کشور‌های پیشرفته داروخانه‌های شخصی و زنجیره‌ای وجود دارند و این داروخانه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و این رقابت سطح محصولات و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. دیگر اینکه بعضا دیده می‌شود که دو داروخانه با دو برند متفاوت کنارهم مشغول فعالیت هستند، همانند فعالیت دو بانک در کنار یکدیگر و این نه تنها سبب اخلال و کاهش درآمد درکسب وکار داروخانه‌ها نشده، بلکه بدلیل افزایش استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی که بدنبال دارد درآمدشان افزایش می‌یابد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا محسنی اژه ای هور العظیم پریسا جهانفکریان احمد متوسلیان داروخانه مجوز حذف انحصار مانع زدایی ها کرونای دلتا محسنی اژه ای هور العظیم پریسا جهانفکریان احمد متوسلیان کیفیت ارائه داروخانه ها مجوز ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

آفتاب‌‌نیوز :

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن هشدار نسبت به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور با بیان اینکه اگر شیوه‌های فعلی اصلاح نشوند، چالش‌های بزرگتری در راه هستند، گفت: «در نظام تصمیم‌گیری ما افرادی هستند که شخصاً آدم‌های محترمی هستند، اما صلاحیت تخصصی در زمینه اقتصاد توسعه ندارند. آن‌ها با مافیای رسانه‌ای شان از ضعف اندیشه‌ای افراد کارشناس استفاده می‌کنند و می‌گویند ما را با کشور‌های صنعتی مقایسه می‌کنند و می‌گویند آن‌ها هم اصلاحات پارامتریک و افزایش سن بازنشستگی هم دارند. ولی نمی‌گویند نرخ مشارکت نیروی کار در آن کشور‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.»

فرشاد مؤمنی گفت: «مرکز آمار گزارشی منتشر کرده و می‌گوید از کل جمعیت فقیر ایران ۸۹ درصد شان شاغلین سابق و لاحق هستند، این عدد تکان‌دهنده است! یعنی بیکار نیستند، ولی شغل‌هایی دارند که از نظر بازدهی درآمدی، قادر به تکافوی حداقل نیاز‌های اساسی‌شان نیست.»

اگر شما از کلام پیامبر می‌فهمید که فقر از هر دری که وارد می‌شود ایمان از آن در خارج می‌شود، ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید و ریشه‌های اصلی مساله را بفهمید!

بیش از ۵ سال است که می‌گوییم که گزارش‌های رسمی که منتشر شده حکایت از این دارد که به سوی یک روند قهقرایی به سمت فقر دائما رو به افزایش و عقب ماندگی دائما رو به افزایش حرکت می‌کنیم. شاخص‌های بهره وری کل عوامل تولید و روند‌ها و شاخص پیچیدگی اقتصادی و رابطه مبادله، از ناتوانی فزاینده سیستمی برای مواجهه خردورزانه و موثر با مساله فقر حکایت می‌کند.

منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها