Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:17:05 GMT

کتاب کد ۲۴ در کرمانشاه نقد و بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۶۴۳۸

کتاب کد ۲۴ در کرمانشاه نقد و بررسی شد

به گزارش ایرنا، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ابتدای این نشست که در محل سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و با حضور مدعوین در فضای مجازی برگزار شد، گفت: از نظر ما به عنوان مروجان کتابخوانی، اهمیت چنین برنامه هایی این است که به کتابخوانی حرفه ای کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رضاکریمی» افزود: این برنامه در قالب سینماکتاب اجرا شد که یکی از قالبهای جذاب برای ترویج کتابخوانی است. این قالب با پیوند بین دو شاخه فرهنگی از نقاط قوت هر یک به نفع دیگری بهره می برد.

وی بیان کرد: این یک برنامه اندیشه محور هم هست و با موضوع یکی از حساسیت برانگیزترین نویسندگان و آثار ادبیات ایران تلاش می کند تا به گفت و گوهای اقشار مختلف کمک کند.

او در ادامه افزود: کتاب کد۲۴ یک اثر مابین آثار ستایش گران هدایت با آثار منتقدین اوست که راه میانه را در پیش گرفته و از این نظر مورد تمجید افراد از طیف های فکری مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: احمدزاده در این اثر چند سند مهم درباره زمینه شکل گیری بوف کور بیان می کند که عبارتند از: سینمای اکسپرسیونیستی، عشق ناتمام به دختر فرانسوی، نمادهای هندی، کافکا و خیام.

کریمی همچنین گفت: هدایت کاملا غربی بود و کتاب کد۲۴ از جمله آثاری است که تقلید را توسط صادق هدایت مستند می کند و «صادق هدایت صادقانه می گوید، همه تقلید می کنند» اما تقلید او از فرهنگ غربی است. هدایت می گوید بین تقلید با سرقت و چاپیدن فرق هست که از این جهت می توان گفت جنس تقلید او شریک شدن در روح فرهنگ غربی است.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: سایه در نیست انگاری هدایت نشانه مهمی است که البته دیگر نویسندگان مدرن به این موضوع توجه نشان داده اند، سایه در فرهنگ اسلامی حقیقت نازله عالم بالاست و در فرهنگ مدرن نماد عرفان نیست انگار. بوف کور روایت معکوس این مصرع حافظ است که: سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد. اما سایه حافظ از جنس وجود است و سایه هدایت از جنس عدم.

کریمی؛ معاون کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه

در ادامه «محمد مهدی حاتمی» دکترای فلسفه غرب نیز گفت: در بیش از پنجاه سال ۳۰۸ اثر (اعم از کتاب و مقاله) درباره هدایت و ۳۶۲ اثر درباره آثار او اعم از داستانی و غیرداستانی نوشته شده‌است و این یعنی شخصیت هدایت به اندازه آثارش مورد توجه محققین بوده است ولی همه‌ این آثار فقط نگرش محتوایی دارند و فرم هنری داستان‌های هدایت را بررسی نکرده‌اند.

وی با اشاره به تمایزِ چهارگانه‌ی ارسطویی در تحلیل یک اثر، یعنی تمایز بینِ محتوا (ماده)، صورت، هدف و مولف (فاعل) گفت: آنچه در بوف کورِ هدایت را به لحاظ هنری در اوج داستان‌نویسی فارسی قرار داده‌ است فرم آثار اوست؛ نه محتوایی که بعضاً از دیگران وام گرفته‌ است؛ همچنانکه آنچه حافظ را در اوج غزل فارسی قرار داده‌ است؛ فرم اشعار اوست و گرنه حافظ هم اشعار دیگران را در شعر خودش وام گرفته است پس واگیری هدایت از دیگران لزوماً نقص آثار او نیست.

حاتمی افزود: تقلیل دادن مساله‌ فکری صادق هدایت به عشق نافرجام او به دختر فرانسوی، به لحاظ تحلیلی درست نیست مساله‌ و دغدغه‌ هدایت بزرگ‌تر بود، مساله‌ او یعنی علل عقب‌ ماندگی ایران مساله امروز ماست؛ هر چند می‌توانیم با پاسخ ‌های هدایت به این مسئله مخالف باشیم.

«منوچهر پروینی»  شاعر و دبیر محفل ادبی بیستون، به عنوان سخنران سوم این نشست نیز گفت: کتاب کد۲۴ بهترین نقدی است که در مورد صادق هدایت خواندم چرا که با استناد سخن گفته و قضاوت نکرده و نتیجه گیری را به خواننده وا می گذارد. 

بعد از سخنان اساتید و کارشناسان نویسنده اثر، دکتر حبیب احمدزاده، به صورت مجازی سخنرانی کرد.

وی گفت : در این کتاب از روش نقد تکوینی استفاده کردیم چون اغلب آثار در زمینۀ نقد بوف کور بر مبنای نظریۀ «مرگ مؤلف» استوار بوده‌اند و زندگی و آثار هدایت را دو جزء منفک از هم تشخیص داده اند، در حالی که خود هدایت هم در مورد کافکا معتقد است که: «برای این که بتوان در بارۀ آثار کافکا حکم قطعی کرد، ناچار باید زمان و سرزمینی را که در آن می‌زیسته، در آن‌جا پرورش یافته، را در نظر گرفت.

احمدزاده افزود: در این کتاب سعی کردم قاضی تحقیق باشم یعنی مستندات را برای قضاوت به قاضی اصلی تحویل بدهم و معتقدم منتقدین باید از حرفهای پراکنده و چهل تکه در مورد هدایت دست بردارند.

وی گفت: وقتی می خواستیم این اثر را بنویسم دو واکنش دیدم عده ای می گفتند «هدایت کی هست که شما در موردش بنویسید» و بعضی می گفتند «شما کی هستید که در مورد هدایت بنویسید»! هر دوی این دو گروه دولبه قیچی هستند که علیه حقیقت جویی عمل می کنند ولی ما نباید از تحقیق در این مورد بترسیم.

این نویسنده و محقق ادبیات همچنین گفت: من نگفته ام که هدایت به خاطر عشق ناتمامش خودکشی کرد بلکه نوشتم که شاید اگر در آن لحظات آخر کسی کنار او بود از خودکشی منصرف می شد.

همچنین چاپ دوم کتاب تحقیقی حبیب احمدزاده درباره «بوف کور» به فاصله کمی از اتمام چاپ اول آن در فروردین ماه سالجاری، در بازار نشر شده است.

برچسب‌ها صادق هدایت نقد کتاب اداره کل کتابخانه‌ های عمومی کرمانشاه کتاب کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادق هدایت نقد کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه صادق هدایت نقد کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه کتاب کرمانشاه صادق هدایت بوف کور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند

افشین یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به منظور بررسی میزان آمادگی این استان در حوادث غیرمترقبه سفری یک روزه به استان کرمانشاه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از این سفر بررسی مجموعه موضوعات و آخرین اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت بحران در کرمانشاه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: قرار است رئیس سازمان مدیریت بحران بازدیدی از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب داشته باشد و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات ساخت و ساز در منطقه قرار بگیرد.

یگانه افزود: بازدید از بافت فرسوده، بررسی آخرین اقدامات انجام شده و روند پیشرفت ساخت و ساز در این مناطق و بازدید از آبشوران به عنوان یک نقطه حادثه خیز در شهر کرمانشاه از دیگر برنامه‌های این سفر است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه با ریاست دکتر نامی و حضور مدیران استانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6088989

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند