Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید طبق برنامه ششم توسعه ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید در حوزه برق ایجاد می‌کردیم که این ظرفیت امروز حداکثر به ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات رسیده و حتی بخش زیادی از آن مربوط به گذشته بوده و در این ایام محقق شده است. مالک شریعتی در گفت‌وگو با میزان، با بیان این که مشکل صنعت برق به یک الی دو مورد منتهی نمی‌شود، گفت: مشکل اصلی صنعت برق معطوف به تولید برق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در بخش تولید با توجه به افزایش نیاز سالیانه مصرف برق، باید طبق برنامه ششم توسعه ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد می‌کردیم که این ظرفیت امروز حداکثر به ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات رسیده و حتی بخش زیادی از آن مربوط به گذشته بوده و در این ایام محقق شده است.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین طبق برنامه ششم توسعه باید بالغ بر ۴ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر ایجاد می‌شد که در این بخش هم مجموعاً به هزار مگاوات دست پیدا کرده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین ما در موضوع نیروگاه سیکل ترکیبی هم همین شرایط را داریم، یعنی بخشی از نیروگاه‌های ما با تغییر فناوری باید به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شدند که این مسئله رخ نداد لذا ۸ هزار مگاوات هم در این بخش افزایش ظرفیت وجود داشت که این مسئله هم اتفاق نیفتاد.   وزرات نیرو تنبلی و بدقولی می‌کند
شریعتی در ادامه با اشاره به چرایی عدم انگیزه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در حوزه برق بیان داشت: تنبلی و بدقولی مجموعه وزارت نیرو پیرو فعالیت پیمانکاران باعث شده سرمایه گذاری زیادی در این بخش شکل نگرفته و استقبال خوبی از آن صورت نگیرد.   این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در بخش خرید تضمینی و تغییرات ناگهانی در بخش انرژی‌های حرارتی و تجدیدپذیر اتفاقاتی رخ داده که ماحصل آن عدم ایجاد ظرفیت لازم در این بخش شده است.   روایتِ حمایت برقی دولت از صنایع سودآور!
مصرف برق در صنایع بزرگ و طبق برنامه نه تنها کاهش پیدا نکرده که افزایش هم داشته است شریعتی با اشاره به افزایش شدت انرژی و عدم بهره‌وری برق در کشور بیان داشت: از این رو  مصرف برق در صنایع بزرگ و طبق برنامه نه تنها کاهش پیدا نکرده که افزایش هم داشته است. همچنین در این شرایط صنایعی هم وجود داشتند که یارانه پنهانی در حوزه انرژی دریافت می‌کردند که دولت با آن‌ها برخورد لازم را نداشته است.   وی افزود: همچنین وقتی ما در بودجه ۱۴۰۰ تعرفه برق صنایع بزرگ را افزایش می‌دادیم یادم هست که دولت با این مسئله مخالفت کرد این در حالی است که این صنایع بزرگ محصولاتشان را به قیمت جهانی عرضه می‌کنند و اما تعرفه برقشان واقعی نیست همچنین این صنایع، صنایع سودآوری همچون صنعت فولاد، آلومینیوم، مس بودند که سود‌های کلانی کسب کردند و  عمده این سود‌ها ناشی از یارانه پنهان در حوزه انرژی و افزایش ناگهانی قیمت ارز بوده است.   گپ عرضه وتقاضا
گپ بسیار بزرگی بین عرضه و تقاضای برق داریم نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس اظهار داشت: بنابراین مجموعه این موارد و عدم انجام تکالیف در حوزه بهره وری انرژی و کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف مجموعه‌ای از عملکرد‌های فعلی است که دست به دست هم داده تا این شرایط را ایجاد کند و ما امروز گپ بسیار بزرگی بین عرضه و تقاضا در حوزه برق داشته باشیم.

وی بیان داشت: از طرفی دیگر ناهماهنگی درون دولت بین مجموعه وزارت نفت و نیرو در تامین سوخت، چه گاز طبیعی و چه سوخت رایج برای نیروگاه‌ها در زمان مناسب، باعث شد تا سال گذشته اورهال و تعمیرات اساسی نیروگاه‌هایی که باید زمستان انجام می‌شد انجام نشود و همچنین خاموشی که در زمستان داشتیم باعث شد نیروگاه‌هایی که باید به تعمیرگاه می‌رفتند در مدار قرار بگیرند و عملاً تعمیراتشان به سال ۱۴۰۰ موکول شود.
باید سبد تامین منابع انرژی مان را متنوع کنیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه مسئولین به فعالیت در زمینه برق هسته‌ای تاکید کرد: این مسئله یک ضرورت بوده که همه کارشناسان به آن اذعان و مقام معظم رهبری هم درباره آن تاکیداتی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: بر این اساس و طبق پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها باید فاز دو  و سه نیروگاه بوشهر هم وارد مدار می‌شد که متاسفانه اقدامی در این راستا انجام نشد.

باید سبد تامین منابع انرژی مان را متنوع کنیم و به یک مدل بهینه در حوزه برق دست پیدا کنیم شریعتی تصریح کرد: ما باید سبد تامین منابع انرژی مان را متنوع کنیم و به یک مدل بهینه در حوزه برق دست پیدا کنیم این که امروز فقط بخواهیم بر اساس یک الگو جلو برویم در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.   بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: حجم برق مصرفی رمز ارز‌ها معادل مصرف ۲ میلیون نفر است   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی هزار مگاوات حوزه برق برنامه ششم طبق برنامه صنایع بزرگ نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی ضمن تبریک روز کارگر گفت: خداراشاکرم که امروز این اتفاق خوب رقم خورده است. به لطف پروردگار و توسل به ائمه اطهار و اقدامات جهادی کارکنان وزارت نفت پروژه‌های بسیاری به بهره برداری رسید که از توان آنها رشد تولید و صادرات را بدست آوردیم.

وی تاکید کرد: هر دو دستگاه که متولی ارائه آمار رشد اقتصادی بودند هر سه ماه آمار رشد اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد را گزارش دادند و فصلی داشتیم که رشد صنعت نفت و گاز به بیش از ۲۵ درصد در این امار رسید. این شرایط تا جایی پیش رفت که حدود نینی از رشد اقتصادی ۶ درصدی سال گذشته کشور مربوط به بخش صنعت نفت و گاز بود.

اوجی گفت: محدودیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع بالادستی برداشته شد و هلدینگ‌ها نیز به خصوص در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل توانایی خود را نشان داده اند. تجارب من در بخش خصوصی مرا به این درک رساند که باید سد مقابل ورود بخش خصوصی به صنایع بالادستی شکسته شود. امروز این فضا باز است و وزارت نفت از هر شرکتی برای توسعه کشور و جهش تولید استقبال می‌کند. امسال بیش از ۵۰ پروژه با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد دلار را شروع می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت برای تحقق شعار سال برنامه دارد و به امید خدا بیش از ۷۰ پروژه به بهره برداری میرسد. تولید نفت ما امسال جهش خواهد داشت و همچنین توان پالایش نفت ما نیز شاهد افزایش خوبی خواهد بود. با جلوگیری از خام فروشی درآمد و ارزش افزوده مال ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در بحث پتروشیمی‌ها سال گذشته ما به پتروشیمی‌ها ۸ درصد گاز بیشتری دادیم و رکورد تولید ۷۵ میلیون تنی توسط پتروشیمی رقم خورد و امیدواریم که امسال این رکورد نیز شکسته شود.  

اوجی تاکید کرد: ناترازی انرژی ناشی از بی توجهی به امر سرمایه گذاری در تولید بوده و صرفه جویی بوده است. به تمام نیروگاه‌ها و صنایعی که در بهینه سازی مصرف انرژی کوشا نیستند اخطار می‌دهیم. نمی‌شود که تولید به دنبال مصرف بدود؛ این نفت و گاز سرمایه مردم است؛ به همین جهت ما باید در بهینه سازی مصرف کوشا باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان