Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@23:17:52 GMT

تولید نیروگاه های حرارتی ۱۶درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۷۴۳۳

تولید نیروگاه های حرارتی ۱۶درصد افزایش یافت

محسن طرزطلب در مراسم آغاز بهره‌برداری از معدن نیروگاه زغال‌سوز طبس با اشاره به اینکه حدود ۳۶ درصدی گاز تولیدی در کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سوخت بیشتری در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با آن نیز میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال قبل به همین میزان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با وجود افزایش ۱۶ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی که این میزان در ماه‌های ابتدایی امسال تا حدود ۲۵ درصد نیز افزایش یافته بود، ولی باز هم در این روزها شاهد بروز مشکلاتی در تامین برق مورد نیاز مشترکان هستیم که از این بابت به سهم خود از مردم کشور عذرخواهی می‌کنم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: اگر با همین روش به مصرف سوخت در کشور ادامه دهیم مطمئنا دچار مشکل خواهیم شد؛ بدین منظور دولت و شورای عالی انرژی مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که براساس آن باید در افق ۱۴۲۰ در مدیریت سوخت تجدیدنظر کرده و حتما سبد انرژی کشور را متنوع کنیم؛ به طوری که براساس این سند بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سوز در کشور احداث شود.

نیروگاه طبس سال ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود

طرزطلب با اشاره به اینکه نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی طبس سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با احداث این مجموعه و استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق سالانه حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز برای تولید انرژی صرفه‌جویی خواهد شد که این میزان صرفه‌جویی معادل ۲۶۰ میلیون یورو است.

وی اضافه کرد: کل هزینه احداث این نیروگاه حدود ۶۵۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون یورو است که تنها از محل مصرف زغال‌سنگ به جای گاز برای تولید برق، این امکان وجود دارد که بین ۳.۵ تا چهار سال تمامی سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه تنها از محل عدم مصرف سوخت گاز بازگشت داده شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه بهترین استاندارد و تکنولوژی‌های روز دنیا برای کاهش مصرف و آلایندگی در این نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: شرکت مپنا به عنوان پیمانکار اصلی تجهیزات نیروگاهی برای استفاده از توانمندی حداکثری دنیا در این بخش از مشاوران اروپایی برای طراحی نیروگاه استفاده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرف چهار سال آینده بایستی ۱۸ هزار میلیارد تومان در پروژه نیروگاه طبس سرمایه‌گذاری شود، گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته باید امسال حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شود که امیدواریم با کمک استان بتوانیم این منابع را تامین کرده و با حرکت جدی فعالیت احداث نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور را به پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه تا انتهای امسال بحث احداث پست و خط انتقال نیروگاه آغاز خواهد شد، اضافه کرد: تا پیش از راه‌اندازی نیروگاه منابعی از محل فروش زغال معدن نیروگاه طبس حاصل خواهد شد که درصددیم آن را برای توسعه آب و برق و رفع مشکلات موجود در این منطقه هزینه کنیم.

طرزطلب با اشاره به اعلام آمادگی صنایع بزرگ کشور برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی، گفت: بخش‌های صنعتی با توجه به اتفاقاتی که در قیمت برق و گاز در کشور رخ می‌دهد علاقه‌مند به احداث نیروگاه‌های هستند که گاز مصرف نمی‌کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: نیروگاه های حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۴درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز از افزایش ۱۰۴درصدی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت پتروشیمی شیراز، احمدرضا حیدرنیا در جمع هیئت‌مدیره این شرکت با اشاره به توسعه و پیشرفت پتروشیمی شیراز، به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر، بیان کرد: این شرکت با اتکا به برنامه‌ریزی‌های دقیق، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و تلاش بی‌وقفه کارکنان خود، توانسته گام‌های بلندی در مسیر تحقق اهداف بردارد.

وی با اشاره به رشد چشمگیر تولید شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲ افزود: پتروشیمی شیراز پارسال موفق به رشد ۱۰۴درصدی تولید محصولات نسبت به ظرفیت اسمی واحدها شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین افزایش تولید بیش از ۱۰۵ هزار تنی را نشان‌ از تعهد و تلاش این مجموعه برای افزایش سهم خود در بازار داخلی و خارجی برشمرد و یادآور شد: تولیدات ۱۰ سال اخیر این شرکت نشان می‌دهد پتروشیمی شیراز در یک روند صعودی مستمر قرار دارد و با وجود چالش‌های پیش‌ِ رو به‌طور مداوم در حال ارتقای میزان تولید است.

سهم ۲۵درصدی پتروشیمی شیراز از فروش اوره

حیدرنیا اعلام کرد: سهم تولید و فروش محصول اوره در بین شرکت‌های اوره‌ساز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌خوبی نشان‌دهنده رشد سهم پتروشیمی شیراز در این زمینه است و این روند نشان می‌دهد سهم تولید اوره پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲، در بین اوره‌سازهای کشور به ۲۵درصد و سهم فروش این شرکت نیز به ۲۵درصد رسیده است.

به گفته وی، این افزایش نشان‌دهنده رشد توان تولیدی و ارتقای کیفیت محصولات پتروشیمی شیراز است که به افزایش سهم این شرکت در بازار داخلی و خارجی منجر شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین با اشاره به پیشرفت قابل‌ توجه پروژه‌های توسعه‌ای افزون بر افزایش تولید، تصریح کرد: پروژه ساخت کارخانه تولیدی کیسه که از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده است، تا پایان سال ۱۴۰۲ به پیشرفت ۲۲درصدی رسید. این پروژه با هدف بومی‌سازی و استفاده از حداکثر توان تولید داخل در حال اجراست و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن، گامی دیگر همسو با تحقق اهداف خودکفایی کشور برداشته شود.

حیدرنیا به صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی توری‌های کاتالیست پلاتین - رودیوم در پتروشیمی شیراز اشاره کرد و این مهم را گامی مهم درجهت خودکفایی صنعت پتروشیمی کشور و تحقق ایران قوی برشمرد.

صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴میلیون یورویی

وی اضافه کرد: این دستاورد با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴ میلیون یورویی نشان‌دهنده عزم و اراده متخصصان ایرانی در مسیر خودکفایی و قطع وابستگی به منابع خارجی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به اهمیت این دستاورد در صنعت پتروشیمی کشور گفت: اسید نیتریک به‌عنوان ماده اولیه در تولید نیترات آمونیوم، محصولی راهبردی در صنایع مختلف است و بومی‌سازی کاتالیست توری‌های پلاتین - رودیوم، استمرار تولید این محصول را تضمین و کشور را از وابستگی به منابع خارجی بی‌نیاز می‌کند.

حیدرنیا به برنامه‌های آینده این شرکت نیز اشاره و با تأکید بر استمرار توسعه و پیشرفت شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۳ ادامه داد: افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات، توسعه بازارهای صادراتی و بومی‌سازی فناوری جزو مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • افزایش ۱۰۴درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • واحد‌های بخار نیروگاه طرشت وارد مدار تولید شد
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده