Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@23:17:45 GMT

چگونه عصبانیت را کنترل کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۹۲۲۰

عصبانیت یک حس کاملا طبیعی و معمولا سالم است. اما وقتی از کنترل خارج و تبدیل به احساس مخرب شود، مشکلاتی را در زندگی اجتماعی به همراه می‌آورد. ناطقان: روانشناس و استاد دانشگاه گفت: گاهی در زندگی به دلایل متفاوت افراد، خشمگین، عصبانی و پرخاشگر می‌شوند. این گونه رفتار‌ها منجر به آشفتگی فرد می‌شود و ممکن است رفتار‌های متفاوتی از او مانند گریه کردن، داد زدن و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. سر زند. این رفتار اگر به جا و به موقع باشد، در حد کم به عنوان اختلال محسوب نمی‌شود و کاملا طبیعی است.

حسین ابراهیمی مقدم درباره بی تفاوت بودن عصبانیت گفت: وقتی عاملی باعث عصبایت فرد شود و او نسبت به آن مسئله بی تفاوت باشد، حتما باید در مورد آن فرد فکر کرد.

این روانشناس بیان کرد: در قدم اول اگر فردی را دیدید که در زندگی خشمگین و عصبانی شده است فورا برچسب بیماری روانی به او نزنید. بعضی از افراد واقعا مشکل دارند و سر هر مسئله کوچکی عصبانی می‌شوند و خودشان را کنترل نمی‌کنند. با مراجعه کردن به روانشناس می‌توان عوامل این رفتار را شناسایی و مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: بین پرخاشگری و عصبانیت تفاوتی وجود دارد. به عبارتی دیگر پرخاشگری به این معنا است که فرد قصد، عمد، هدف و نیتی برای آسیب رساندن داشته باشد. پرخاشگری می‌تواند کلامی و یا حتی بدنی باشد و فکر و برنامه ریزی برای آسیب زدن به فرد را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در خشم، نیت وجود ندارد. به این معنا که فرد به دنبال این نیست که به طرف مقابل آسیب برساند. ممکن است که آسیبی هم دیده شود، ولی فرد احساس پشیمانی و ناراحتی می‌کند و احساس گناه دارد. هنگامی که از خشم و عصبانیت صحبت می‌شود، فرد در حالت هیجانی بسیار خاصی قرار می‌گیرد و شاید کاری را انجام دهد که واقعا پشیمانی به بار بیاورد.

ابراهیمی مقدم افزود: اگر فردی از کسی عصبانی باشد باید مشکل خود را با او حل کند. هنگامی که فرد عصبانی شده است، به خود حق می‌دهد. در حالیکه اگر خود را جای طرف مقابل بگذارد متوجه می‌شود که حق با او است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رانندگی ممکن است ماشینی به یکباره از کنار ماشین من به سرعت بگذرد. شاید خیلی عصبانی شوم و تعادلم را از دست بدهم و تصادف کنم. لحظه‌ای خودم را جای طرف مقابل بگذارم که شاید بیماری داشته و خودش را به بیمارستان باید می‌رساند و ثانیه‌ها برای او مهم بوده است. درست است که کار اشتباهی انجام داده و نباید توجیه کرد، اما این کار باعث فروکش کردن عصبانیت می‌شود.

این روانشناس راهکار‌های زیر را برای کنترل خشم دانست وگفت:
۱- فرد آن محل و عواملی که باعث خشم و عصبانیت شده است را ترک کند.
۲- فرد فکر و ذهن خود را در جایی که احساس آرامش می‌کند، ببرد.
۳- فرد هنگام عصبانیت تمام رفتار‌ها و عواملی که باعث خشم او شده است را در کاغذ یادداشت کند.
۴- اگر فردی عصبانی بود بهتر است، کاری را انجام ندهد که باعث تحریک شدن او شود.
۵- مسائلی که باعث خوب شدن حال فرد می‌شود را یادآوری کنیم.
۶- فرد در هنگام عصبانیت بهتر است در همان لحظه صحبت نکند. منبع: فارس برچسب ها: عصبانیت ، کنترل ، احساس

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عصبانیت کنترل احساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند

خارش پوست یکی از علائمی است که ممکن است در بسیاری از بیماری‌های مختلف بروز کند.

به گزارش ایسنا، خارش یکی از علائم شایع عارضه‌های پوستی است.

در این مطلب به نقل از بی بی سی، به چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد، می‌پردازیم:

۱. برآورد تقریبی نشان می‌دهد که ما حدود ۹۷ بار در روز خودمان را می‌خارانیم.

۲. احساس خارش بر اثر تماس با حشرات و گیاهان به دلیل سمومی است که بر پوست ما به‌جا می‌گذارند. مواد سمی باعث آزاد شدن هیستامین‌ها در بدن می‌شوند که نوعی واکنش ایمنی بدن است. در این واکنش بافت‌های عصبی پیام‌های احساس خارش را به مغز ما می‌فرستند.

۳. احساس خارش، شبکه عصبی ویژه خود را دارد. تاکنون تصور می‌شد احساس خارش و درد، مسیرهای دریافت یکسانی دارند اما در سال ۱۹۹۷ مشخص شد احساس خارش، بافت‌های عصبی ویژه‌ خود را دارد.

۴. پیام‌های خارش بسیار به کندی منتقل می‌شوند. بافت‌های عصبی سرعت‌های گوناگونی دارند. پیام‌های لمس با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر ‌در ‌ثانیه انتقال پیدا می‌کنند. «درد ناگهانی» (برای مثال وقتی به‌طور اتفاقی دست روی شعله گاز قرار می‌گیرد)‌ با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت منتقل می‌شود. احساس خارش با سرعتی حدود سه کیلومتر در ساعت انتقال پیدا می‌کند که کمی آهسته‌تر از سرعت راه‌ رفتن انسان است.

۵. احساس خارش مانند خمیازه کشیدن مسری است. دانشمندان با نمایش فیلم موش‌هایی که خود را می‌خارانند به گروه دیگری از موش‌ها به این موضوع پی‌بردند. پس از نمایش فیلم، موش‌های تماشاگر هم شروع به خاراندن خود کردند.

۶. احساس مسری خارش بخش کوچکی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک (بخش قدامی هیپوتالاموس) را فعال می‌کند. عصب‌شناسان هنوز به‌ طور دقیق عملکرد این بخش از مغز را در چگونگی مشاهده و تکرار عمل خاراندن درنیافته‌اند.

۷. خاراندن بهترین راه برای خلاص شدن از مهاجمان خارش‌آور است. خاراندن، به دور کردن حشرات موذی یا دفع اثر گیاهان سمی کمک می‌کند. همچنین باعث گشادی رگ‌های خونی و در نتیجه جریان بیشتر گلبول‌های سفید و پلاسمای خون برای از بین بردن اثرات سمی می‌شود. به همین دلیل است که با خاراندن، پوست سرخ و لکه‌لکه می‌شود.

۸. خاراندن احساس خوشایندی است چون باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود.

۹. خوشایندترین نقطه برای خاراندن در بدن مچ پاست. پژوهش‌ها این موضوع را نشان داده است.

۱۰. هرچه بیشتر خود را بخارانید احساس خارش بیشتر می‌شود. خاراندن پوست باعث آزاد شدن هیستامین بیشتر می‌شود و پیام‌های خارش بیشتری به مغز فرستاده می‌شود. اگر این کار را ادامه دهید باعث آسیب دیدن پوست و ایجاد زخم و عفونت می‌شوید.

۱۱. در بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس (صدفک) یا اگزما (درماتیت) چرخه خارش آزاردهنده می‌شود. در چنین مواردی آنتی‌هیستامین‌ تجویز می‌شود تا اثرات هیستامین را خنثی کند و احساس خارش را کاهش دهد.

۱۲. پژوهش‌ نشان داده است که خارش مداوم و مزمن به اندازه درد مزمن ناتوان‌کننده است. خارش مزمن از اثرات جانبی بیماری‌های گوناگونی مانند بیماری‌های کبدی و لنفوم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم
  • بوفالوی عصبانی شیر را به هوا پرتاب کرد (فیلم)
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • فیلم عصبانیت یک شهروند از مسئولان؛ خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؟
  • سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است
  • خشم شدید نایب رییس بارسلونا؛ قوانین برای رئال مادرید فرق دارند!
  • ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟