Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@13:11:26 GMT

تأکید بر حفظ دریچه احیای برجام

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۰۶۷۸

تأکید بر حفظ دریچه احیای برجام

وال استریت ژورنال: دولت جو بایدن به‌دنبال تغییر سیاست‌های تحریم اقتصادی از جمله در قبال ایران است گروه سیاسی/ رؤسای جمهوری فرانسه و چین همراه با صدراعظم آلمان دو روز پیش در جریان یک گفت‌وگوی سه جانبه بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به‌منظور دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد فرانسوی گفت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و شی‌ جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در این کنفرانس ویدیویی یک ساعته اتفاق نظر داشتند که هنوز دریچه‌ای از فرصت برای احیای برجام گشوده است.

این مقام کاخ الیزه افزود، سران سه کشور در دیدار مجازی خود تأکید کردند که باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد. به گفته این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، هدف سران از این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات است. همزمان با رایزنی سران سه کشور «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان پیش‌بینی کرده است که توافق بر سر برجام طی هفته‌های آینده حاصل خواهد شد.
وزیر امور خارجه آلمان گفت، از دستیابی به توافق برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در هفته‌های آینده اطمینان دارد. به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس پس از حضور در یک گردهمایی در مادرید به خبرنگاران گفت: ما فکر می‌کنیم مذاکرات می‌تواند به اهداف خود برسد. وزیر امور خارجه آلمان در مورد ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، که از ماه آوریل در وین پایتخت اتریش آغاز شده است، گفت: فکر می‌کنم ما در هفته‌های آینده به آن نقطه (اهداف مذاکرات) خواهیم رسید.
همچنین به گزارش الجزیره یک مقام ارشد اروپایی گذشت زمان بدون حصول نتیجه را به زیان مذاکرات دانست و گفت که نمی‌شود تا ابد درمورد احیای برجام مذاکره کرد. موضوع هسته‌ای ایران با مشکلاتی مواجه شده است اما رسیدن به توافق در مذاکرات ممکن است. او افزود: ایران خواهان ارائه ضمانت‌هایی شده است. در واقع دادن این ضمانت‌ها سخت و غیر ممکن است. حمایت رهبران فرانسه، آلمان و چین از دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین در حالی است که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم این گفت‌وگوها تعیین نشده است. مقام‌های کشورمان ازسرگیری و به نتیجه رسیدن این مذاکرات را منوط به اتخاذ تصمیم سخت از سوی امریکا دانسته‌اند.
در همین حال روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال خبر داده که دولت جو بایدن به‌دنبال تغییر سیاست‌های تحریم اقتصادی این کشور، از جمله در قبال ایران است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان سال‌جاری نتیجه کار خود را اعلام کند.
وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه دولت امریکا بازبینی سیاست‌های تحریمی خود را تقریباً به پایان رسانده و انتظار می‌رود تا پایان تابستان سال‌جاری آن را منتشر کند، افزوده: هدف دولت امریکا افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.
این بازبینی به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است.
در همین چارچوب «برایان نلسون» و «الیزابت روزنبرگ» دو مقام امریکایی هستند که در صورت تأیید کنگره از نزدیک بر اجرای تحریم‌ها از جمله علیه ایران نظارت خواهند داشت.
روسیه: هیچ کس نمی‌تواند موضوعی را به ایران تحمیل کند
نماینده ویژه روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم تصریح کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند برخلاف میل ایران موضوعی را برای گفت‌وگو به جمهوری اسلامی تحمیل کند.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: «مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بندهای غروب برجام از نظر فرضی می‌توانند در صورت حصول اجماع، تمدید شوند. پس کسی نمی‌تواند گفت‌وگوها را برخلاف میل ایران به این کشور تحمیل کند. درهرصورت، بندهای غروب بخشی‌ از مذاکرات وین بر سر احیای برجام اصلی نیستند.»
گفتنی است، بندهای به‌اصطلاح «غروب» در برجام، بندهایی در توافق هسته‌ای هستند که محدودیت‌های خاصی را علیه ایران اعمال می‌کنند. این بندها در سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شوند و تهران می‌تواند پس از آن، بخش دیگری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.
نماینده روسیه همچنین در توئیتی دیگرنوشت: برای شفافیت می‌گویم که روسیه از گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر سرامنیت در خلیج فارس حمایت می‌کند اما این مسأله‌ای جداگانه است که نباید با مسائل هسته‌ای و گفت‌وگوهای برجامی قاطی شود. باید به مسأله امنیت در منطقه جداگانه رسیدگی شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: احیای برجام هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند

یک منبع صهیونیستی اعلام کرد که توافق تبادل اسرا و آتش‌بس به موفقیت نزدیک شده بود اما نتانیاهو با لجاجت و اصرار برای حمله به رفح، مذاکرات را به شکست کشاند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که شب گذشته رسانه‌های عبری درباره احتمال شکست مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا خبر دادند امروز دوشنبه یک منبع صهیونیستی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که دلیل شکست معامله تبادل اسرا و آتش بس در نوار غزه مانع تراشی‌های نتانیاهو و لجاجت و اصرار وی برای حمله ارتش اسرائیل به رفح است.

این منبع تاکید کرد که معامله تبادل اسرا و آتش بس در نوار غزه به موفقیت نزدیک شده بود اما آنچه که موفقیت این توافق را از بین برد لجاجت نتانیاهو و اصرار او درباره عملیات ارتش اسرائیل در رفح بود و همین مسئله موجب شد تا حماس مواضع خود را با هدف جلوگیری از ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه تشدید کند.

همچنین یک منبع برجسته وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد که نتانیاهو و سران رژیم اشغالگر مذاکرات را به شکست می‌کشانند. نتانیاهو به عربده‌کشی‌های خود ادامه می‌دهد و هیچ تمایلی به بازگشت اسرای اسرائیلی ندارد و در تلاش برای ادامه جنگ نسل کشی علیه مردم فلسطین است.

همچنین رسانه‌های عبری به نقل از محافل صهیونیستی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو همچنان بیانیه‌هایی ضد توافق با حماس صادر می‌کند.

روزنامه جروزالم پست در این زمینه اعلام کرد که محافل و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو مانع توافق می‌شود و این محافل تصمیم گرفته‌اند که بازی نتانیاهو در زمینه ایجاد مانع در معامله تبادل اسرا را فاش کنند. اظهارات نتانیاهو در پوشش یک مقام ناشناس بیانگر دیدگاه کابینه نیست، در واقع مقامی که نامش فاش نشده است و از او به‌عنوان منبع ناشناس یاد می‌شد و حتی در صورت هرگونه توافقی تهدید به ورود به رفح کرده است خود نتانیاهو می‌باشد.

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد که هدف نتانیاهو فریب افکار عمومی است تا این‌گونه وانمود کند که بر سر مسئله تشدید نظامی و به شکست رسیدن توافق اتفاق نظر میان اسرائیلی‌ها وجود دارد.

بعد از تشدید تحرکات صهیونیست‌ها برای حمله به رفح و اخباری که درباره دستور ارتش رژیم اشغالگر برای تخلیه شرق این منطقه منتشر شده است یک منبع وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد: در سایه حوادث اخیر که در آن نیروهای اشغالگر تهدید به حمله کامل یا جزئی به رفح می‌کنند ممکن است جنبش حماس برای توقف مذاکرات جاری ( مذاکراتی که درباره آتش بس و تبادل اسرا در قاهره برگزار می‌شود) اقدام کند.

این واکنش حماس بعد از آن بود که امروز ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه از ساکنان شرق منطقه رفح خواست فورا منطقه را تخلیه و به منطقه المواسی در نزدیکی مصر بروند.

هشدار حماس به صهیونیست‌ها درباره حمله به رفحدستور ارتش اسرائیل برای تخلیه شرق رفحرسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود
  • منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • الجزیره از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!