Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@23:30:22 GMT

سنگ چینی از اجاقی خُرد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۰۸۹۴

سنگ چینی از اجاقی خُرد

گروه فرهنگی: آموزش مجازی تا پیش از شیوع کرونا آن چنان که باید جدی گرفته نمی‌شد چرا که نه اراده‌ای برای پیوستن به این فرایند بود نه ضرورتی حس می‌شد. مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و مؤسسات آموزشی با جمعیت بعضاً به هم فشرده در راستای فعالیت‌های آموزشی انجام وظیفه می‌کردند.

 با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش‌های حضوری و لزوم حفظ فاصله اجتماعی، بستر مجازی، قابلیت‌های خود را آرام آرام در حوزه آموزش به رخ کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عبارتی استیصال و ناچاری عاملی شد که آموزش در این بستر در دستور کار دولت و مراکز آموزشی قرار گیرد. کرونا که خود ویروسی ناشناخته بود در واقع ناشناختگی قابلیت‌های آموزش مجازی را عیان کرد. سایت آموزگارا (www.amozegara.com) به‌عنوان محملی برای علاقه‌مندان شعر و ادبیات در چنین حال و احوالی شروع به فعالیت کرد. به همت دو شاعرمهندس و در ماه‌های نخستین شیوع کرونا و جبر به خانه‌نشینی‌ها و قرنطینه‌های ملال‌آور، بستری اینترنتی فراهم شد تا چراغ کم‌سو شده شعر و ادبیات را روشن نگه دارند. هم‌کلامی با استادان و چهره‌های دور از دسترس علاقه‌مندان در این پایگاه موهبتی است که می‌تواند مهم‌ترین مزیت آن محسوب شود. در جشنواره بین‌المللی شعر فجر از این پایگاه که بی‌هیچ چشمداشتی در گسترش و ارتقای ادبیات قدم برداشته است، تقدیر شد. با امید توسعه پایگاه‌های واقعی ادبیات و رسانه‌های آموزشی دغدغه‌مند که نگاهی غیرجغرافیایی به شعر دارند و خواهند کوشید که پدیده‌های ادبی نامکشوف را به جامعه هنر معرفی کنند؛ با سعید بیابانکی و محمد حسین نعمتی از شاعران این روزگار که در تأسیس و راه‌اندازی و مدیریت این سایت کوشیده‌اند گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام شده است که در آن به دورنمای آموزش‌های آنلاین، سرنوشت نشست‌های مجازی ادبی و دستاوردهای آن تا به امروز پرداخته‌ایم.
 از مهم‌ترین معضلات آموزش مجازی، اختلال در ارتباط مؤثر مدرس و هنرجو و به تبع آن تمرکزپریشی‌هایی است که می‌تواند کیفیت آموزش را تقلیل دهد. آیا سایت آموزگارا برای این وضعیت، پیش‌اندیشی و تدارکی داشته است؟
بیابانکی: در آموزش مجازی امکان بهره‌مندی از امکانات چند رسانه‌ای همزمان برای استاد فراهم است. از جمله نمایش تصویر، فیلم و پخش صدا و همه اینها تمرکز دانشجو را افزایش می‌دهد. مضافاً اینکه دسترسی به فایل‌های صوتی کلاس پس از پایان جلسات در پروفایل شخصی دانشجو بارگذاری می‌شود و اتفاقاً دانشجو با مرور چند باره صدای استاد می‌تواند این اختلال نسبی در ارتباط مؤثر را جبران کند. در طول کلاس امکان ارتباط دو سویه سؤال و جواب از سوی استاد و دانشجو به‌صورت متنی، صوتی و تصویری فراهم بوده و نسبت به کلاس حضوری فضای مدرن تری طراحی شده است.
 در حوزه تولید محتوا نگاه برنامه‌ریزان سایت آموزگارا بر چه اساسی استواراست و چقدر به نیاز جامعه ادبی و کاستی‌های آموزشی ارجاع داده شده است؟
نعمتی: ما جامعه مخاطبان را علاقه‌مندان و دوستداران ادبیات تعریف کرده‌ایم و نه الزاماً شاعران و نویسندگان. به‌همین منظور دوره‌های آموزشی عمومی‌تر را مد نظر قرار داده‌ایم. مثلاً حافظ خوانی، گلستان سعدی، شرح مثنوی، آشنایی با مفاهیم فلسفه، لذت نوشتن و دوره‌های مشابه. در واقع آموزگارا توانسته بسیاری ازعلاقه‌مندان به ادبیات و شعر را با خود همراه کند. در میان دانش‌پذیران دوره‌های ما از دانش‌آموز و دانشجو و استاد دانشگاه تا زن خانه دار و بازنشسته و کارمند و راننده از سراسر کشور حضور دارند.
 انتخاب مدرسان آموزش مجازی طبیعتاً بر اساس توانش‌های متمایزی صورت می‌گیرد که در انتقال درست دانش و اثربخشی آموزشی تبحر داشته باشند. چه ملاک و معیاری برای این انتخاب پیش روی داشته‌اید؟
بیابانکی: اتفاقاً ما معتقدیم آموزش مجازی برای استاد نسبت به آموزش حضوری دشوارتر است، به این دلیل که استاد علاوه بر تسلط به مبحث آموزشی باید با فضای مجازی و اصطلاحات و امکانات آن آشنا باشد. ما استادان را از میان عزیزانی انتخاب می‌کنیم که اولاً در فضای مجازی فعال باشند ثانیاً این رسانه و امکاناتش را بخوبی بشناسند و ثالثاً برای مخاطب نیز شناخته شده باشند و به موضوعی که قرار است ارائه کنند کاملاً مسلط باشند. ملاحظه می‌کنید که دشوارترین بخش کار ما انتخاب استاد و موضوع است.
 قاعدتاً گام‌های نخستین استقرار هر رویکردی به کندی صورت می‌گیرد و اختلالاتی در طول مسیر پیش روی دست‌اندرکاران خواهد بود. مهم‌ترین مشکلات توسعه و تسری این نوع آموزش‌ها را چه می‌دانید؟
نعمتی: طبیعتاً اختلال و کندی سرعت اینترنت در کشور از مشکلات اصلی ماست. ما از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی هم دانشجو داریم. ولی مشکل بزرگ‌تر آشنا نبودن عده‌ای ازدوستداران با فضای مجازی است. بخصوص پدران و مادران علاقه‌مند که عمری از آنها گذشته است، که این معضل را ما با تیم پشتیبان با حوصله و مجرب توانسته‌ایم حل کنیم. مشکل دیگر تازه بودن این فضاست که نیاز به معرفی بیشتر دارد. ولی خوشبختانه ما در این زمان کوتاه توانسته‌ایم جامعه خوبی از دوستداران ادبیات را در کشور شناسایی و همراه کنیم. به نظرم همراهی رسانه ملی می‌تواند به گسترش این فضا کمک کند.
 در کوتاه‌مدت اخیر و بنا به برنامه‌های تدارک دیده شده، میزان اثرگذاری واقعی سایت آموزگارا را اگر بخواهید عنوان کنید چه مواردی را برخواهید شمرد؟
بیابانکی: به‌نظرم کشف و همراهی و تربیت یک جامعه چندهزار نفری از مخاطبان علاقه‌مند بزرگترین سرمایه ماست. پرداختن به مفاهیمی که کمتر در رسانه‌های رسمی مورد دقت قرار می‌گیرد، می‌توان از موفقیت‌های دیگر ما برشمرد. ما رویدادهای شبانه داشته‌ایم با عنوان: شب مولانا، شب خیام، شب فروغ، شب سپندارمذگان و شب تیرگان که معمولاً کمتر به آنها پرداخته می‌شود. به‌نظرم آشتی مردم از طیف‌های مختلف با ادبیات کار اصلی ما بوده است. کاری که دانشگاه از سویی و رسانه از سویی دیگر موفق به انجام آن نشده‌اند. همین که یک جامعه چند هزار نفری ما را دنبال می‌کنند و در بیشتر دوره‌ها به فراخور علاقه‌شان شرکت می‌کنند، وقت می‌گذارند و مشارکت می‌کنند یعنی آموزگارا اثرگذار بوده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آموزش مجازی علاقه مندان دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۰۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جذب می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد رحمتی امروز سه‌شنبه در هجدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه که در تالار امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه دانشگاه با ۱۲ دانشکده، ۱۲ مرکز آموزشی و درمانی و هزار و ۵۴۰ عضو هیات علمی در قالب ۹۶ گروه آموزشی که شامل ۲۴ گروه بالینی و ۷۲ گروه علوم پایه است، به ۱۲ هزار دانشجو خدمت آموزشی ارایه می‌دهد، اظهار کرد: این آمار دانشگاه را به دومین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی در سطح کشور تبدیل کرده است.

نیروی انسانی؛ مهمترین قوه بالنده هر سازمان

وی با اشاره به روند تغییر تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه، عنوان کرد: مهمترین قوه بالنده هر سازمان، نیروی انسانی است. تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از هزار و ۴۴۲ عضو در سال ۹۸ به ۱۵۴۰ عضو در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی افزود: طی فراخوان نوزدهم و بیستم جذب اعضای هیئت علمی نیز ۲۰۰ نفر دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.

به گفته دکتر رحمتی، در دانشگاه‌های تیپ یک و پیشرو یا به بیان دیگر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، هرم متناسب مرتبه اعضای هیئت علمی هرمی است که مربی کمترین آمار و استاد بیشترین آمار را به خود اختصاص دهد.

وی در همین راستا افزود: تعداد مربی‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۴۰۲، ۱۹ نفر، استادیار ۷۰۱ نفر، دانشیار ۴۵۸ نفر و استاد ۳۶۲ نفر است که این رقم نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۳۰ نفری داشته است.

معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: تعداد فراگیران دانشگاه در سال ۹۸، ۹ هزار و ۳۸۵ نفر بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۹۲ نفر رسیده است.

وی رشد تعداد فراگیران را شمشیر دولبه‌ای دانست که در کنار فراهم کردن امکان ادامه تحصیل داوطلبان بیشتر، به دلیل توسعه نامتناسب زیرساخت‌ها، می‌تواند کیفیت آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رحمتی با بیان اینکه ۵۶ درصد از دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع under graduate و ۴۴ درصد مشغول به تحصیل در مقطع post graduate هستند، بر ضرورت افزایش دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی (post graduate ) تاکید کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علاوه بر توضیح در خصوص برنامه چهارساله معاونت آموزشی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، گفت: در کنار برنامه‌هایی از جمله نیل به مرجعیت علمی، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات آموزشی، توسعه کمی و کیفی آموزش مجازی و آموزش ترکیبی، استقرار نظام جامع مدیریت کیفیت گروه‌های آموزشی و توسعه برنامه‌های توان‌افزایی آموزشی مبتنی بر صلاحیت اساتید و ‌فراگیران، برنامه‌ طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی با مشارکت انجمن‌ها و مراکز آموزشی خارج از دانشگاه به عنوان برنامه دوازدهم و همسو با شعار امسال مقام معظم رهبری تعریف شده است.

رحمتی با اشاره به اهم اقدامات و دستاوردهای معاونت آموزشی، تصریح کرد: در راستای هوشمندسازی آموزش علوم پزشکی، انستیتو ملی آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی و نرم‌افزارهای آموزشی در حوزه‌های مختلف دانشگاهی طراحی شد.

وی افزود: همچنین استقرار لاگ‌بوک‌های الکترونیک در تمام رشته‌های تخصصی و برنامه‌ریزی برای استقرار لاگ‌بوک‌های الکترونیک ویژه دانشجویان ارشد و PhD در مسیر استقرار سیستم‌ یکپارچه مدیریت اطلاعات آموزشی رقم خورد.

رحمتی اظهار کرد: تصویب برنامه راهبردی حوزه‌های تمایز دانشگاه در مرکز ملی تحقیقات راهبری علوم پزشکی و عقد تفاهم‌نامه با مرکز ملی تحقیقات راهبری جهت حمایت از فعالیت در ۱۴ حوزه اعم از بیماری‌های عفونی، چشم پزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی، اندودانتیکس، اختلالات تولید مثل، پیوند کلیه، علوم تغذیه، چاقی و سندرم متابولیک و بیماری‌های تیروئید در راستای نیل به مرجعیت علمی کلید خورد.

معاون آموزشی دانشگاه، استقرار کامل برنامه‌ منتورینگ فراگیران دانشگاه، تداوم اجرای طرح ارتقای کیفیت کروه‌های آموزشی با ارزیابی بیش از ۸۰ گروه آموزشی در قالب این طرح و همگرایی علوم و همکاری‌های بین‌دانشگاهی و عقد تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه شهید بهشتی را از دیگر دستاوردهای دانشگاه دانست.

وی از برگزاری هزار و ۲۰۱ آزمون الکترونیک با حضور ۶۷ هزار و ۳۱۰ شرکت کننده، خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و ۱۷۸ آزمون درون دانشگاهی با حضور ۵۶ هزار و ۳۸۳ داوطلب و ۲۳ آزمون کشوری با حضور ۱۰ هزار و ۹۲۷ داوطلب برگزار شد.

رحمتی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کسب رتبه اول کشوری مدیریت و راهبری آموزشی در شانزدهمین دوره و رتبه اول کشوری ارزشیابی در هفدهمین دوره از جشنواره آموزشی شهید مطهری در بخش فرآیندهای آموزشی خوش درخشید.

معاون آموزشی دانشگاه در پایان تصریح کرد: کسب ۳ مدال طلا، ۴ مدال نقره، ۳ مدال برنز و ۷ دیپلم افتخار در پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان توسط فراگیران دانشگاه، کسب رتبه‌های برتر در هشتمین جشنواره ملی ایثار و کسب رتبه‌های برتر در بخش پایان‌نامه‌های آموزشی در بیست‌وپنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی از جمله افتخارات حوزه آموزشی دانشگاه است.

کد خبر 6100184

دیگر خبرها

  • چهلمین یادواره نکوداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری
  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • کتب ترکی بیشتر معرفی شود/ به آثار نیما یوشیج و زرین کوب علاقه‌مندم
  • ۲۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جذب می شوند
  • نقش تربیتی در محیط‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد
  • بهترین پلتفرم کلاس خصوصی زبان در سال گذشته
  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • آغاز فروش غیرحضوری نمایشگاه کتاب + آدرس سایت و جزئیات
  • ارائه دروس مهارتی و اشتغال پذیری به دانشجویان از مهر ۱۴۰۳
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت