Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید مخیری در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور شروع پیک پنجم کرونا را داریم اظهار داشت: پیک چهارم و پنجم کرونا در برخی از استان‌های همجوار لرستان مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان به همدیگر متصل شد، الان وضعیت دو شهرستان خرم آباد و پلدختر قرمز است.

تا کنون نوع «دلتا» کرونا را در لرستان نداشته‌ایم

وی با بیان اینکه وضعیت شهرستان‌های رومشکان و چگنی زرد است افزود: همچنین هشت شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی هستند و اگر پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و… رعایت نشود و وارد پیک پنجم بیماری شویم، محدودیت‌ها بیشتر اعمال می‌شود و قطعاً مردم بیشتر ضرر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان داشت: آنچه که باعث به وجود آمدن پیک جدید بیماری در جامعه می‌شود، رفتار مردم است، همچنین با زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و… موج بیماری کنترل می‌شود.

مخیری با تاکید بر اینکه پیک پنجم متأسفانه در کشورهای دنیا با نوع «دلتا» شروع شده است تصریح کرد: خوشبختانه در لرستان تا الان بیماری از نوع «دلتا» را نداشته است.

قدرت سرایت «دلتا» ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی

وی با بیان اینکه در بعضی از رفرنس‌های علمی مطرح شده که قدرت سرایت این نوع از بیماری کرونا ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی است ادامه داد: علائم آن با آبریزش بینی و درگیری دستگاه تنفسی شروع می‌شود، در صورتی که نوع هندی بیشتر علائم گوارشی داشت.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: افراد چاق، بیماران دیابتی، سالمندان و… به ترتیب بیشترین آمار ابتلاء و مرگ و میر کرونا را داشته‌اند.

مخیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نوع «دلتا» گسترش جهانی و سرعت بالا دارد گفت: از زمان ابتلاء به این نوع تا بستری شدن، افراد زودتر در مراکز درمانی بستری می‌شوند، یک دوز واکسن تأثیر زیادی روی آن ندارد و حتماً باید دو دوز واکسن مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر موج پنجم در کل کشور به صدا درآمده و هر لحظه امکان قرمز شدن همه شهرهای کشور و استان لرستان وجود دارد عنوان کرد: اینکه مردم عادی انگاری می‌کنند، دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مراسم عروسی، عزا و تجمعات را برگزار می‌کنند، شروع پیک پنجم است، امیدواریم وارد پیک پنجم نشویم.

شیوع بیشتر «دلتا» در بین جوانان

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مردم با داشتن اولین علامت کرونا به مراکز ۱۶ ساعته ما مراجعه کنند بیان داشت: هر چه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند ما سریع‌تر از پیک بیماری می‌گذریم.

مخیری تصریح کرد: الان وضعیت به نحوی شده که ضرر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوجه مردم می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات بالای ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی در بین مردم عنوان کرد: ماسک یکی از ضروری‌ترین راههای پیشگیری از ابتلاء به کرونا است، کرونا تنها برای سالمندان نیست، در نوع «دلتا» جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند.

کد خبر 5252298

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی لرستان دلتای هندی خرم آباد پلدختر ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه قطعی برق ایلام انتخابات 1400 اردبیل خشکسالی عکس استانها واکسن کرونا پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!

قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد