Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حمید رمضانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این که بیش از 90 درصد  نگهداری دام در سطح این استان به صورت سنتی و عشایری ( گردشی) انجام می شود، همین تردد قشلاقی و ییلاقی نیز می تواند احتمال بیماری مشترک بین انسان و دام را افزایش دهد.
وی توضیح داد:خشکسالی  با تاثیر گذاری بر کمیت و کیفیت منابع آبی و علوفه، استرس های زیادی به دام وارد می کند و در چنین شرایطی با کاهش سطح ایمنی دام، ضمن بالا رفتن احتمال بیماری زایی ، سقط جنین نیز در دامها افزایش خواهد یافت و این روند خسارت های زیادی را به دامداران وارد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که خسارت خشکسالی به دام عشایری به دلیل نوع زندگی در گردش بیشتر است، خاطرنشان کرد : دام عشایر در فصل کوچ، در مسیر قشلاق تا ییلاق از منابع مختلف آب استفاده می کند که کیفیت و کمیت آن متفاوت است از این رو بیش از سایر دام ها در معرض ابتلا به بیماری است و سلامت آن بیش از سایر دام ها در معرض تهدید است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از تب مالت ( بروسلوز)، شاربن ( سیاه زخم) ، هاری، سالک، تب کریمه کنگو به عنوان مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام نام برد و اظهارداشت : گفت: برای پیشگیری از مخاطرات بهداشتی، بهار امسال بیش از یک میلیون راس دام استان در برابر بیماری های مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.
براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری کاهش حدود 50 درصدی بارندگی موجب رشد خشکسالی در حدود 82 درصد از مساحت این استان شد به طوری که اکثر مناطق این خطه شمالشرق کشور با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه شدند.
پیشنهاد تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال  برای کاهش اثر خشکسالی 
رمضانی با اشاره به ارایه راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش اثرات خشکسالی بر دام و بیماری مشترک بین انسان و دام گفت : برای اجرای اقدامات مربوط به کاهش اثرات خشکسالی در حوزه دامپزشکی ، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز به مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان پیشنشهاد شد.

وی تامین این بودجه را برای اجرای طرح افزایش سطح ایمنی در دام، خرید سموم، تامین داروی ضد انگل، خرید واکسن و مبارزه با بیماری های با منشاء باکتری و ویروس ضروری دانست و اظهارداشت : علاوه بر آن دامپزشکی طرح هایی چون تامین مواد محرک رشد آبزیان و نیز حمایت از زنبورداران برای تغذیه زنبورها و مبارزه با کنه را هم برای پیشگیری اثرات خشکسالی بر دام و جلوگیری از افزایش بیماری مشترک بین انسان و دام  در دستور کار دارد.
 مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی کنترل بیماری در مناطق حاشیه زیستگاه های حیات وحش را مهمترین برنامه پیشگیرانه برای کاهش بیماری انسان و دام دانست و اظهارداشت : امسال با توجه به خشکسالی، واکسیناسیون علیه بیماری ها بیشتر شد به طوری که تاکنون  ۸۵ درصد از حجم پیش بینی شده استان برای واکسیناسیون دام علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

رمضانی افزود : در مجموع کنترل بیماری ها و اجرای اقدامات پیشگیرانه در مناطق حساس مثل مناطق نزدیک زیستگاه های حیات وحش، مناطق با تراکم بالای جمعیت دامی به خصوص میادین عرضه دام باید افزایش یابد.
وی در مورد افزایش رشد کشتار دام مولد افزود :  به طور طبیعی با توسعه روند خشکسالی عرضه دام  برای فروش به خصوص کشتارگاهها و فروش تضمینی برای تامین نهاده های دامی افزایش می یابد، ولی تلاش می شود تا از ورود دام مولد و دارای بازدهی جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی صریح کرد: برای کشتار دام ماده و مواد ، نیاز به گواهی کارشناسان دامپزشکی است  و کشتارگاه ها،  ما دامپزشکان نیز برای کشتار دام های ماده ای مجوز می دهند که بازدهی و سوددهی ندارد و این برنامه نیز با حساسیت بیشتر و نظارت دامپزشکی انجام می شود.

خراسان شمالی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی دارد که بیش از 90 درصد از این دامها به صورت سنتی پرورش داده می شوند.

برچسب‌ها بجنورد سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور خراسان شمالی سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور بجنورد سازمان دامپزشکی کشور دام و طيور خراسان شمالی سازمان دامپزشکی کشور بیماری مشترک بین انسان و دام مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی به صورت مستمر، از کارخانجات شیر، مراکز جمع آوری شیر و گاوداری‌ها بازرسی و نظارت داشته و نمونه‌های اخذ شده از این مراکز برای انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه مرجع استان ارجاع داده می‌شود.


محمود زین الدینی گفت: فسادپذیری سریع شیر رعایت اصول بهداشتی در تمام مراحل زنجیره تولید تا عرضه شیر ضروری و قابل اهمیت است.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ذاتی سازمان دامپزشکی کشور تضمین امنیت غذایی مردم جامعه است که پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام در زمره این وظایف است.
وی تصریح کرد: مصرف شیر غیر پاستوریزه زنگ خطری برای سلامت عمومی جامعه است و احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد.


زین الدینی افزود: بیماری تب مالت به دلیل بروز سقط در دام سبب کاهش جمعیت دامی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران و جامعه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت استفاده از شیر خام می‌باشد گفت: بهتر است شیر بصورت بسته بندی شده و پاستوریزه مصرف شود و در غیر اینصورت شیر خام را بایستی حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده شود.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین سلامت شیر بیان کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از متولیان بهداشت و سلامت جامعه در راستای تامین بهداشت شیر اقداماتی از جمله کنترل گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماری‌های عفونی دام و مشترک بین انسان و دام، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی برای آشنایی روستاییان و دامداران و کنترل گاوداری‌های سنتی را از طریق واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است