Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@16:11:48 GMT

پای سلبریتی‌ها در کفش اهل قلم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۲۴۳۸

یک نویسنده کتاب گفت: به تازگی موجی شکل گرفته و سلبریتی‌هایی که قدرت و قلم نگارش درستی ندارند متاسفانه پا به عرصه قلم گذاشته اند و با ارائه برخی کتاب‌ها خود را به اهالی قلم و فرهنگ نزدیک می‌دانند.

راضیه تجار در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مسائل و مشکلات پیش روی نویسندگان در شرایط کرونایی گفت: در دو سال اخیر بزرگترین مشکل نویسندگان افزایش و گسترش بیماری کرونا بوده است، زیرا این بیماری سبب شده بسیاری از محافل نویسندگی تشکیل نشود و در عین حال تحقیقات و پژوهش‌هایی که برای شکل دهی یک محتوا با اصل لازم، امکانش فراهم نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاثیر بیماری کرونا بر روحیه جامعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: روحیه بسیاری از خانواده‌ها و خصوصاً نویسندگان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته از دست دادن برخی از عزیزان و در عین حال خانه نشینی چالش‌هایی را برای مردم فراهم کرده است اگرچه خانه نشینی فراغت فراهم کرده تا علاوه بر مطالعه به مطالعه کتاب نیز بپردازند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

تجار اشاره‌ای به چاپ کتاب‌های نوشته شده خود داشت و ابراز کرد: افزایش قیمت کاغذ و بسیاری از مسائلی که ناشران مطرح می‌کنند سبب شده کتاب‌های بسیاری پشت صف چاپ و انتشار قرار بگیرند ناشران معتقدند که بخاطر شرایط فعلی و افزایش قیمت کاغذ برای چاپ کتاب متضرر می‌شوند لذا چاپ کتاب به کندی انجام می‌شود، شواهد نشان می‌دهد، آنان به دنبال دریافت کاغذ دولتی برای ادامه فعالیت هایشان هستند.

***قرار داد‌های کاسبکارانه

نویسنده کتاب «بانوی پرواز» اشاره‌ای به قرارداد‌های ناشران داشت و افزود: متاسفانه برخی از قرارداد‌هایی که توسط برخی از ناشران شکل می‌گیرد بسیار نادرست و در عین حال کاسبکارانه تنظیم می‌شود،  برخی ناشران به سود و زیان خود بیشتر فکر می‌کنند تا به انتشار و افکار و اندیشه‌های ارزشمند در حالی که یک نویسنده بیشتر به توسعه و گسترش افکار و عقاید می‌اندیشد، البته قرارداد‌هایی که با افراد نوقلم منعقد می‌شود بسیار فاجعه‌بار است آنان مجبور هستند برای چاپ آثار ابتدایی خود حتی دست به جیب شوند و از خود مایه بگذارند تا کتاب‌های ابتدایی آن‌ها چاپ شود این در حالی است که با توجه به پتانسیل‌های نویسندگان جوان می‌توان آینده فرهنگ را متحول و در مسیر توسعه هدایت کرد، از سوی دیگر برخی از این ناشران نیز با بی انصافی نسبت به نویسندگان عمل می‌کنند آنان کتاب‌های نویسندگان را چاپ کرده و بدون اینکه به آنان اطلاع دهند کتاب‌ها را وارد چرخه نشر می‌کنند، این نوع از کتاب‌ها عموما با تیراژ‌های کم در بازار بخش می‌شود در عین حال برخی کتاب‌ها که به چاپ چندم می‌رسند در حالی که نویسنده آن اصلا از این موضوع خبر ندارد و این بسیار تاسف آور است.

***دفاع از حقوق نویسندگان

وی پیرامون تصمیمات مسئولان فرهنگی اظهار کرد: دولت موظف است تا حمایت از ان جی او های فعال در حوزه ادبیات را بر عهده بگیرد تا آنان نیز منصفانه به دفاع از حقوق نویسندگان پرداخته و به عنوان اهرمی حمایتگرانه به فعالیت بپردازند.

تجار پیرامون قشر فرهنگی نویسندگان ابراز کرد: نویسندگان عموماً افرادی آرام و بی سر و صدا هستند اگرچه دلخوری هایشان را عموماً در شخصیت‌های داستان هایشان به نمایش گذاشته و حرف دل خود را بیان می‌کنند، اما متاسفانه، چون جامعه مسئولان ما به مطالعه اعتقادی ندارند کمتر به مطالعه می‌پردازند پس طبیعی است که اطلاعی از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات نویسندگان نداشته باشند. اهالی قلم نیازمندساختار‌های حمایتی هستند.

***پای سلبریتی‌ها در کفش نویسندگان

نویسنده کتاب «اسم تو مصطفی است» پیرامون حضور برخی سلبریتی‌ها به عنوان نویسنده ابراز کرد: برخی از سلبریتی‌ها توانایی نگارش کتاب و محتوا را به خوبی دارند و این ارزشمند است استعداد‌های آنان در این زمینه سبب می‌شود که بتوانند کتاب‌های خوبی را در کنار توانمندی هنریشان به جامعه ارائه کنند، اما تعداد این افراد بسیار کم و انگشت‌شمار است، اما موجی که به تازگی شکل گرفته که سلبریتی‌هایی که قدرت و قلم نگارش درستی ندارند متاسفانه پا به عرصه قلم گذاشته اند و با ارائه برخی کتاب‌ها خود را به اهالی قلم و فرهنگ نزدیک می‌دانند.

این نویسنده پیشسکونت کتاب تاکید کرد: باید توجه داشت که یکی از ویژگی‌ها و نشانه‌های نویسندگی این است که نویسندگان افرادی با شخصیتی آرام و به دور از هرگونه حاشیه هستند لذا برخی بازیگران سلبریتی می‌خواهند با ورود به عرصه ادبیات قصد دارند در ابعاد دیگر خود را مطرح کنند، برای مقایسه یک نویسنده با یک سلبریتی عموما با اتکا به ویژگی‌های روحیه‌ای سلبریتی‌ها و علاقه فراوان آن‌ها به دیده شدن تفاوت‌ها بسیاری وجود دارد؛ یک نویسنده که اهل فرهنگ و دانش بوده روحیه‌ای کاملاً متفاوت دارد.

*** کار را به کاردان بسپرید

تجار پیرامون علل گرایش برخی سلبریتی‌ها برای نشر کتاب خاطرنشان کرد: اشتباه از زمانی رخ داد که برای معرفی و تبلیغ برخی کتاب‌ها جهت دیده شدن از بازیگران استفاده شد این امر سبب شده تا سال‌های بعد برخی سلبریتی‌ها به فکر نگارش کتاب بیفتند اگرچه برخی از همین سلبریتی‌ها افرادی هستند که چندان به مطالعه گرایش ندارند پس آثار خاصی نیز نمی‌توانند ارائه کنند، اما باید توجه داشت که کار را باید به کاردان و اهلش سپرده تا بتوان کتاب یا کالایی ارزنده و ارزشمند تولید کرد و آن را در اختیار عموم قرار داد؛ تجربه نشان داده که هر کس در مسیری غیر از تجربه و تخصص خود حرکت نکند با شکست مواجه خواهد شد و این امر پیرامون برخی سلبریتی‌ها نیز وجود دارد کتاب‌هایی که توسط این افراد منتشر می‌شود فقط برای مدتی کوتاه دیده می‌شود و چهره کاذب به دست می‌آورند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر برخی سلبریتی ها برخی کتاب ها یک نویسنده عین حال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را با نامداران و قهرمانانش باید شناخت و شناساند. یکی از برترین پهلوانان این حوزه که تاریخ به خود دیده «سیدحسن رزاز» است. در این گزارش کمی به شخصیت و مرام او می‌پردازیم.

نامی که ما را به کاوش وا داشت

اردیبهشت ۱۴۰۱، وقتی برترین‌های یک‌صد سال ورزش ایران در جشنواره‌ای با همین نام معرفی و تقدیر شدند، شاید بسیاری از ما که اطلاعات چندانی از ورزش‌های باستانی و پهلوانان آن نداریم، انتظار داشتیم نام «غلامرضا تختی» را به‌عنوان «برترین پهلوان قرن» ببینیم.

اما «سیدحسن رزاز» این جایگاه را از آن خود کرده بود. کسی که «جهان‌پهلوان تختی» درباره‌اش گفته بود «من هرچه دارم از آقا سیدحسن رزاز دارم.» این مرد کیست که جهان‌پهلوان شهیر ما خود را وام‌دار او می‌داند؟

نام و نشانش را که پرس‌وجو کنید، از زورخانه‌ای‌ها و باستانی‌کاران سرشناس تقریباً کسی نیست که او را یک اسطورهٔ اخلاقی و «جهان‌پهلوان» نداند.

اما گویی غبار زمان آن‌چنان بر چهرهٔ این شخصیت مهم مردمی نشسته که رهبر انقلاب هم به شناخت و معرفی او توصیه کرده‌اند «سیدحسن رزاز و... که پهلوان‌های جوان ما حتماً شرح حال اینها را در کتاب‌ها و مجلات خوانده‌اند، اینها چهره‌های معروف ورزش باستانی هستند که در طول تاریخ گذشته حضور داشتند. ببینید و معلوم کنید که اینها که بودند و چه‌کار کردند. اینها مردان متدینی بودند.»

پهلوان قهرمان، روحانی مردمی، مبارز سیاسی

«سیدحسن شجاعت» که به خاطر شغل پدرش (برنج‌فروشی) به «رزاز» معروف است، سال ۱۲۵۷ در تهران به دنیا آمد. او بخشی از دوران قاجار و پهلوی را دید و نهایتاً در سال ۱۳۲۰ مسموم شد و با مرگی مشکوک چشم از دنیا رفت. او نه فقط پهلوان و کشتی‌گیری ماهر، بلکه قهرمان دل‌ها و مصلح محله، و خانه‌اش خانهٔ امید مردم بوده است.

«اردشیر آل‌عوض» تاریخ‌پژوه و محقق فرهنگ عامه می‌گوید «او در جوانی برای ادامهٔ تحصیل به حوزهٔ علمیهٔ نجف می‌رود و بعد از کسب علم در محضر بزرگان حوزه و با پیشنهاد آخوند خراسانی به تهران مهاجرت می‌کند. نظر آخوند خراسانی این بود که مقبولیت سیدحسن رزاز بین مردم به‌کار مشروطه‌خواهان می‌آید... او در جریان سفر به تهران حامل پیام مهمی برای مشروطه‌خواهان بوده و از آنجا که آخوند خراسانی مدافع انقلاب مشروطه بود احتمالاً در تأیید فعالیت مشروطه‌خواهان در تهران نامه‌ای نوشته بوده که باید به دست آنها می‌رسید.»

پس می‌توان علاوه بر پهلوان و روحانی، مبارز سیاسی را هم بر ویژگی‌های سیدحسن رزاز افزود.

پهلوان ایرانی که نامش جهانی شد

«علی جعفرنژاد» یک جهانگرد ایرانی و کسی است که سال ۱۳۹۵ خانهٔ پهلوان رزاز در محلهٔ عودلاجان را خریده و با کمک مهندسان سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت کرده است. او وقتی متوجه می‌شود خانه‌ای که خریده متعلق به «سیدحسن رزاز» بوده، شروع به تحقیق دربارهٔ او می‌کند. در جریان مطالعه متوجه می‌شود پهلوان شهرت جهانی داشته است.

این شهرت به ماجرای مبارزهٔ او با یک کشتی‌گیر هندی به نام «کاهوتا» برمی‌گردد که در جهان بی‌رقیب بوده است. وقتی وارد ایران می‌شود و رسماً حریف می‌طلبد، سیدحسن رزاز برای مبارزه معرفی می‌شود. سیدحسن، کاهوتا را خاک می‌کند، ولی او نمی‌پذیرد تا اینکه سیدحسن دوباره او را شکست می‌دهد.

با این شکست، کشتی‌گیر هندی تمام مدال‌هایی را که در رقابت با پهلوان‌های سرشناس جهان گرفته بود به سیدحسن رزاز تقدیم می‌کند و می‌گوید «از امروز تو جهان‌پهلوان هستی.»، اما سیدحسن قبول نمی‌کند. این خبر در دنیا می‌پیچد و هنوز در روسیه، هند، عراق، آلمان، سوئد، عربستان و... سیدحسن رزاز را به‌عنوان پیشکسوت کشتی می‌شناسند.

پهلوان رزاز در مسابقات خارجی بسیاری شرکت داشته و معمولاً جوایز و درآمد‌های حاصل از حضور در این مسابقات را در امور خیریه صرف می‌کرده است. آل‌عوض با بیان این نکته می‌گوید «در جریان انقلاب مشروطه، پهلوان رزاز به دلیل هم‌صدایی با مردم، حدود ۴ ماه دستگیر و در باغ‌شاه حبس و مجازات شد. هرچند به دلیل منش پهلوانی و شجاعت و نیکوکاری‌اش آن‌قدر میان مردم محبوب شده بود که محمدعلی‌شاه به دلیل اعتراضات و فشار افکار عمومی مجبور شد این پهلوان نامی را از زندان آزاد کند.»

یکی از فیلم‌های برگزیدهٔ جشنوارهٔ عمار ۱۴۰۲ مستندی دربارهٔ پهلوان رزاز با نام «آخرین زنگی زمانه» است. «سیدجمال عودسیمین» تهیه‌کنندهٔ این مستند که از طریق یک کتاب با سیدحسن رزاز آشنا شده می‌گوید «وقتی آن کتاب را خواندیم، با این نکته مواجه شدیم که چقدر سلبریتی‌های جامعهٔ ایرانی در گذشته متفاوت از امروز بوده‌اند. این سوژه برایمان مسأله شد که چقدر افرادی که آن زمان‌ها به شهرت می‌رسیدند و معروف می‌شدند، با چهره‌های امروز متفاوت بوده‌اند. سیدحسن رزاز در واقع سلبریتی زمان خود بود.»

مرگ مشکوک یک قهرمان مردمی

«مهرداد خاکی» کارگردان این مستند دربارهٔ وفات این قهرمان پهلوان می‌گوید «اصل ماجرای مرگ سیدحسن هنوز هم مبهم است و معلوم نیست به دست چه کسی به قتل رسیده. اما اینکه او به واسطهٔ سم، مسموم شده واقعیت دارد. عده‌ای می‌گویند رضاشاه او را به قتل رسانده و عده‌ای دیگر برخی جریانات سیاسی آن روز را به این ماجرا مربوط می‌دانند. فارغ از اینکه عامل این کار چه کسی بوده، ما شاهد فروریختن یک کوه بودیم.»

خانهٔ زیبای این پهلوان نامدار در محلهٔ عودلاجان اکنون به یک هاستل برای گردشگران خارجی تبدیل شده و گردشگران ایرانی هم می‌توانند از آن دیدن کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • میدان شهرت در ایران
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • (ویدئو) لحظه ترور سلبریتی مشهور عراقی
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز