Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@11:00:24 GMT

قدرت‌نمایی ابوظبی مقابل ریاض

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۲۹۲۶

قدرت‌نمایی ابوظبی مقابل ریاض

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  «34سال است در نشست‌‎های اوپک شرکت می‌کنم اما تا‌کنون درخواستی مانند آنچه امارات مطرح کرده ندیده‌ام! اگر این کشور ملاحظاتی نسبت به توافق مجموعه اوپک پلاس داشته چرا تا‌کنون سکوت کرده است؟». بخشی از مصاحبه روز گذشته عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی با شبکه تلویزیونی الشرق بود؛ مصاحبه‌ای که در آن انتقاداتی بی‌سابقه از زبان یک مقام عالی رتبه سعودی علیه مهم‌ترین متحد عربی این کشور، یعنی امارات مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکست مذاکرات کشورهای عضو سازمان اوپک به انضمام روسیه (موسوم به اوپک پلاس) را می‌توان تازه‌ترین پرده از تنش‌های روز افزون ریاض و ابوظبی به شمار آورد. طی 48ساعت گذشته بسیاری از شخصیت‌ها و همچنین رسانه‌های بزرگ عربستان انتقادات بی‌سابقه‌ای را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای و اقتصادی امارات عنوان کرده‌اند؛ سیاست‌هایی که این شیخ نشین عربی را از یکی از حامیان عربستان به رقیب این کشور تبدیل کرده است.  

کارشکنی امارات برای سهم‌خواهی

عربستان و روسیه در سال2020 با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا و کاهش چشمگیر مصرف نفت، با توافقی که به تأیید اعضای سازمان اوپک رسید به‌تدریج عرضه 9میلیون و 700هزار بشکه نفت در بازارها را متوقف کردند. هدف از این توافق، صیانت از ارزش انرژی کشورهای تولید‌کننده و همچنین جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت عنوان شده بود. این در حالی است که اکنون کشورهای صنعتی و مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد دوره اوج بحران را پشت سر گذاشته و برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا آماده می‌شوند.

بر این اساس، قیمت نفت ظرف ماه‌های گذشته با رشد قابل توجه به بیش از 70دلار رسیده است. حالا و در شرایطی که بازارهای جهانی متقاضی عرضه بیشتر نفت شده است، کشورهای عربستان و روسیه تلاش می‌کنند با کنترل روند افزایش تولید، مانع از شکست قیمت‌ها شوند. باید توجه داشت که صعود چشمگیر قیمت نفت کمک اساسی به اقتصاد این کشورها داشته و بخش مهمی از کسری بودجه‌ آنها در سال‌جاری را جبران کرده است. بر این اساس ریاض و مسکو طرحی را به‌منظور تمدید توافق سال2020 و درنظر گرفتن محدودیت‌هایی برای افزایش تولید تا سقف 400هزار بشکه در‌ماه آماده کرده بودند.

به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، این چشم‌انداز ضمن صیانت از قیمت‌های فعلی می‌تواند روند افزایش قیمت هر بشکه نفت خام را با شیبی متعادل ظرف یک سال آینده حفظ کند. اما تمام این برنامه‌ها و توافق‌ها در جریان مذاکرات اوپک پلاس با یک مخالف قدرتمند روبه‌رو شد. دولت امارات معتقد است سهم درنظر گرفته شده برای این کشور در توافق سال2020 عادلانه نیست و اگر کشورهای عربستان و روسیه به‌دنبال تمدید این توافق هستند باید ابتدا سهم امارات از تولید روزانه نفت را افزایش دهند.

به گزارش شبکه الشرق، سهم مورد نظر دولت امارات بین 3میلیون و 800هزار تا 4میلیون بشکه در روز است. به این ترتیب درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد مذاکرات کشورهای اوپک پلاس برای تمدید توافق در همان روز پنجشنبه هفته گذشته به نتیجه برسد، مخالفت قاطع امارات باعث شد تمام رایزنی‌ها بی‌نتیجه مانده و مذاکرات نهایی تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.

عبدالعزیز، وزیر انرژی سعودی پس از پایان نخستین دور از مذاکرات اوپک در نشست خبری گفت: به استثتنای یک کشور، تمامی اعضا با توافق مسکو و ریاض برای مدیریت عرضه نفت به بازارها موافق هستند. امیدوار هستیم اختلافات داخلی با تکیه به منطق و عقلانیت تا روز دوشنبه خاتمه یابد. اما گذشت زمان نشان داد مواضع ابوظبی در مخالفت با عربستان و روسیه، بسیار جدی‌تر از آن است که با اظهار امیدواری و یا رایزنی‌های فشرده و چند روزه تغییر کند.

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به این تحولات به نقل از یک تحلیلگر در مرکز پژوهش‌های نفتی «آر‌بی‌سی» می‌نویسد: اختلافات بی‌سابقه میان امارات و با عربستان با 2سناریوی احتمالی روبه‌رو است

در حالت اول ممکن است تداوم سیاست‌های فعلی امارات منجر به خروج نهایی این کشور از سازمان اوپک شود. به‌نظر می‌رسد این گزینه چندان با چشم‌انداز ابوظبی برای تعامل با بازارهای نفت ناهمسو نباشد. چراکه این کشور آینده قابل توجهی برای بازارهای نفتی، به استثنای 10سال آینده قائل نبوده و تلاش می‌کند بخش مهمی از ذخایر انرژی خود را در این مدت به فروش برساند. بر این اساس امارات سهم تعیین شده برای خود در توافق اوپک پلاس را عادلانه نمی‌داند.

اما در حالت دوم، ممکن است کارشکنی‌های مداوم اماراتی‌ها برای سهم‌خواهی بیشتر از عربستان، دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت را نیز به پیروی از این رفتار مقابل ریاض تشویق کند. در این صورت فروپاشی سازمان اوپک به‌عنوان نهادی منسجم و تأثیرگذار در بازارهای جهانی نفت دور از انتظار نخواهد بود.

پربیننده ترین مذاکرات وین چرا به نتیجه نمی رسد؟ برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته طالبان: در پی تصرف نظامی کابل نیستیم پیشروی طالبان؛ آینده افغانستان چه خواهد شد؟ وزیر خارجه آلمان: طی هفته‌ های آتی بر سر برجام به توافق می رسیم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ابوظبی عربستان و روسیه سازمان اوپک اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد

ایتنا - ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، صاحب پمپ بنزین‌های روباتیک شد تا از این پس نیروی انسانی در سوختگیری دخالتی نداشته باشند.
شرکت ملی نفت ابوظبی یک بازوی روباتیک طراحی کرده که باک خودرو را در پمپ بنزین ظرف چند ثانیه پر می‌کند.

این بازوی روباتیک، در باک خودرو را باز کرده و بدون دخالت نیروی انسانی بنزین می‌زند. این روبات یک اپلیکیشن مکمل هم دارد که فرایند سوختگیری و میزان دریافت را برای مشتریان به ثبت می‌رساند.

زمانی که راننده وارد یکی از این پمپ‌بنزین‌های روباتیک می‌شود، با انتخاب نوع سوخت روی این اپلیکیشن یا یک نمایشگر لمسی کنار نازل کار را آغاز می‌کند.

پس از آن، بازوی روباتیک با یک نازل متناسب و حسگرهایی که تضمین می‌کند نازل موقع سوختگیری به‌طور صحیح در جای خود قرار گرفته است، کار سوختگیری را انجام می‌دهد. پس از پایان نیز روبات، نازل را از خودرو جدا می‌کند تا راننده بتواند محل را ترک کند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد