Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@15:59:01 GMT

مرگ زودرس آب در صورت مدیریت نکردن مصرف

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۳۶۱۲

مرگ زودرس آب در صورت مدیریت نکردن مصرف

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آب، به این واژه دو حرفی که می‌رسیم، در هر موقعیت و شرایط سنی که باشیم لبخندی از جنس مرور خاطرات شیرین اولین روزهای حضور در مسیر دانایی خلق می‌کنیم، آب، اولین واژه‌ای که یک بخش دارد و صدای کشش هجایش، چه قطره قطره بچکد و چه در جوی یا رودخانه و دریا، یا باران و آبشار باشد؛ آرام‌بخش ترین صدای موجود در طبیعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم مایه و مایع حیات است و هم مفرح هستی، هم نیاز انسان است و هم طبیعت و وحوش و ماندگارترین گوارای قابل نوش، با اینکه هیچ طعم و مزه‌ای ندارد ولی برای همه و همیشه گوارا و دوست‌داشتنی است.

نیازی است که در سال‌های اخیر بندگان صاحب تمنا و آرزومند، بارها به خاطر داشتنش، ناز آفریدگار را هستی را کشیده‌اند و دست دعا از زمین بر دامان آسمانش سائیده‌اند تا با عنایت حضرت سبحان، و ریزش باران، روح و جان بشر و زمین تشنه، سیراب شود.

استان فارس از نظر اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، بروز تغییرات اقلیمی گسترده و وقوع خشکسالی‌های متعدد در سال‌های اخیر باعث کمبود آب و کاهش ذخایر سفره‌های زیرزمینی شده است.

با توجه به اینکه، مصرف سرانه‌ آب یا میزان آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می‌کند، معادل۱۵۰ لیتر در شبانه روز است اما متاسفانه این عدد در کشور ما ۲۵۰ لیتر در شبانه روز و در فارس ۲۹۰ لیتر در شبانه روز بوده و این یعنی مصرف آب در فارس بیش از میانگین کشوری است.

خشک شدن تالاب‌های بزرگ و کوچک، رودخانه‌ها و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی و شور و تلخ و غیرقابل مصرف شدن آب‌های رو و زیرسطحی، از جمله مهمترین عوامل بروز کم‌آبی در استان فارس است.

به گفته مدیر کل آبفا استان فارس، از مجموع ۱۱۳ شهر استان فارس سال گذشته، ۱۲ شهر استان در شرایط تنش آبی قرار داشت که امسال و در حال حاضر ۱۴ شهر و ۱۵۸ روستا دچار بحران آب می‌باشند.

بیش از ۱۵ درصد جمعیت روستایی یعنی جمعیت تقریبی ۳۰ درصدی استان دچار تنش آبی هستند و ۶٣٣ روستا نیز از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شوند و همچنان فاقد آب لوله‌کشی هستند.

بر اساس ارزیابی‌ها و نیاز آب آشامیدنی شهرستان‌های فارس، سال گذشته ۸ شهر استان دارای شرایط بحرانی بودند که معادل هفت درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند و در برخی از شهرها از جمله مرودشت و داراب مشکل به صورت نسبی حل شده است اما بحران در برخی نقاط شهری استان همچنان پابرجاست.

چندی پیش، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس گفت: با توجه میزان آب موجود در استان و میزان کسری آب در سدهای استان، فارس تنها ٧ سال برای کشاورزی و شرب و صنعت داروسازی آب دارد و با توجه به روند مصرف امکان کم شدن عمر آب در فارس بسیار زیاد است.

همه می‌دانیم که ۱۰ سال خشکسالی سنگین در استان فارس سبب نابودی منابع آب زیرزمینی استان فارس شده است و بر اساس اعلام سازمان آب، ۷۸ درصد آب شرب استان فارس از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که تا کنون به دلیل خشکسالی متوالی و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی بیش از ۱۱۰۰ حلقه چاه آب شرب استان فارس خشک شده است و مردم روستاها با مشکل بی‌آبی روبه‌رو هستند.

به گفته مدیر آب و فاضلاب استان، با استمرار خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی منطقه‌ای و همین‌طور مقرون به صرفه نبودن انتقال آب از دوردست، آنچه به عنوان تنها راه گریز از بحران کم آبی مد نظر قرار دارد، اصل سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب است.

بوستانی با یادآوری اینکه طی سنوات اخیر رویکرد وزارت نیرو نیز بر همین مبنا تعریف شده است، گفت: با آغاز ماه‌های گرم سال در استان فارس و افزوده شدن بر گستره کم آبی در شهرستان‌های استان، بی تردید تنها راه برون رفت از شرایط بحران، همکاری و مشارکت مردم در مدیریت بحران کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب است.

معاون امور عمرانی استانداری فارس نیز در یک نشست خبری، وضعیت ۵۵۸ روستا و ۱۴ شهر استان فارس به لحاظ منابع آب را بحرانی اعلام و اضافه کرده بود که حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع اعلام شده و کف شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق ۶۰۰ متر هم رسیده است.

محمود رضایی با بیان اینکه زمستان گذشته و بهار امسال کمترین میانگین بارش طی ۵۰ سال گذشته در فارس ثبت شد، نسبت به لزوم دقت در مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف خصوصا خانگی و کشاورزی، اشاره کرده بود.

بروز مشکل کم آبی به ویژه آب شرب خطری است جدی که امنیت مردم استان را نیز تهدید می‌کند و این مشکل در گوشه و کنار استان فارس به چشم می‌خورد.

در حال حاضر وضعیت تأمین آب شیراز به‌گونه‌ای است که حدود ۸۰ در صد از آب زیرزمینی و ۲۰ درصد از آب سطحی تأمین می‌شود اما به گفته کارشناسان، با اجرای خط دوم سد درودزن این میزان تأمین تغییر می‌یابد و ۴۸ درصد از آب زیرزمینی و ۵۲ درصد از آب سطحی تامین می‌شود، سدی که وعده افتتاحیه در۱۴۰۰ هنوز محقق نشده است و چشم انتظاری مردم برای بهره‌برداری از آن همچنان ادامه‌دارد.

احداث سد کوار آرزوی دیرینه مردم این شهرستان است که با یک تزریق اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم این مهم نیز عملیاتی شود.

از سالیان پیش مشکل آلودگی آب در بیضا تیتر بسیاری از اخبار بوده است و از آنجایی که بسیاری از روستاهای دشت بیضاء در منطقه‌ای واقع شده‌اند که هر چند از نظر منابع آب دارای پتانسیل چشمگیری هستند اما از نظر انواع آلودگی آب با مشکلاتی مواجه می‌باشند و با وجود درخواست‌های فراوان و انجام پژوهش‌های و اقدامات مقطعی شرکت آب و فاضلاب استان،  اما همچنان مشکل آلودگی در برخی روستاها آرامش و سلامت افراد را به خطر انداخته است.

در ممسنی نیز وضعیت در بسیاری از روستاها بحرانی است، گلایه اهالی روستاهای ماهور میلاتی این شهرستان از نبود آب لوله کشی و عدم حضور مداوم تانکرهای آب در این روستاها با وعده تأمین اعتبار همچنان ادامه دارد و فرماندار ممسنی نیز منتظر عنایت استان و اجرای طرح آب رسانی از کنارتخته به میشان است.

در روستا‌های بخش جاوید این شهرستان، سالهاست حکایت دیگری مایه رنجش و آزار هر روزه اهالی است و زنان و دختران روستاهای بربید، گالیله و مال‌حاجی هنوز هم مانند مادربزرگ‌ها دو نسل پیش از خود هر روز طشتی از دل‌خونی‌های خود را بر سر چشمه می‌برند و ساعت‌ها ظرف‌های پلاستیکی تشنه آب را با کاسه پر می‌کنند تا اهل خانه چند ساعت را بدون دغدغه آب بگذرانند.

شاید این صحنه را در فیلم‌های خیلی قدیمی دیده و یا در داستان‌ها خوانده باشید که مردم آتش می‌افروختند و آب داغ می‌کردند و حمام می‌گرفتند؛ ولی این واقعیت تلخ در حال حاضر در بربید ممسنی و ده‌ها روستا نظیر آن در استان فارس وجود دارد.

دردآور است که با ورود به گام دوم انقلاب هنوز روستاییان ما آنگونه که باید دیده نشده‌اند و از ابتدایی‌ترین حق و نیاز خود یعنی آب لوله کشی بی‌بهره مانده‌اند.

پرداختن به بی آبی بربید که نمونه آن را در رستم و فیروزآباد و بیرم و قیر و کارزین هم می‌بینیم؛ از این جهت اهمیت دارد که این مشکل، از نبود منابع آبی نیست بلکه کینه و کدورت و سوء مدیریت و کم اهمیت شدن پادرمیانی ریش سفیدان و گیس‌سفیدان مهمترین دلیل آن است.

بربید از سال‌ها پیش در طرح آب‌رسانی قرار گرفت و تأمین اعتبار نیز شد، سال اول ۳۵۰ میلیون، سال دوم ۵۰۰ میلیون، سال سوم ۷۵۰ میلیون  و آخرین بار نیز ۱ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تعلق گرفت ولی بروز اختلافات داخلی در میان اهالی و عدم رضایت افرادی که چشمه در تملک آنان و زمین‌شان است منجر به عدم اجرای طرح و پروژه و در نهایت حذف بودجه معین این پروژه شد.

در حال حاضر مردم بربید مانده‌اند و چشمه‌ای به فاصله ۷۰۰متر تا روستایشان که بهانه کمبود اعتبار نسبت به چند سال پیش و کاهش مسافت از۶ کیلومتر به ۷۰۰ متر برایشان قابل قبول نیست.

مهمترین خواسته اهالی این روستای مولد کشاورزی و دامداری، ورود دستگاه قضا به موضوع مالکیت چشمه و راضی کردن مالک است که از نظر عقلی و عرفی امر محال یا غیرممکنی نیست.

بنابراین مشکل کمبود آب در استان فارس با مدیریت صحیح مصرف و رسیدگی به مواردی که با کمترین هزینه‌ها امکان‌پذیر است و گسترش دامنه فعالیت خیرین آب قابل حل است.

امیدواریم مردم فهیم استان همچون پیش با مدیریت مصرف خود و صرفه جویی در مصرف آب، خود درمانگر این مشکل باشند چرا که مسکن‌های مقطعی سازمان آب و مشکلات موجود در این سازمان همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: اب مدیریت مصرف منابع ابی خشکسالی استان فارس شبانه روز آب زیرزمینی حال حاضر شهر استان منابع آب مصرف آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۳۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیطان با نقاب خواستگار

  به آنها نزدیک می‌شوم و بعد از پایان کارهای اداری پرونده، از مادر و دختر می‌خواهم تا علت حضورشان در اداره چهارم پلیس آگاهی را که اداره رسیدگی به پرونده‌های فقدانی است، برایم توضیح بدهند.
مادر آهی می‌کشد و می‌گوید یک ماه است که به خاطر این خانم خواب و خوراک نداریم، آبروی‌مان رفته و همسرم مرا مقصر می‌داند و فکر می‌کند به خاطر بی‌توجهی و نظارت ضعیف من این اتفاقات برای دخترمان افتاده است.به خدا از نظر من همه‌چیز طبیعی بود و دخترم هم مثل سایر دانش‌آموزان سرگرم درس و مدرسه بود. من یک درصد هم حدس نمی‌زدم زیر این ظاهر آرام و سربه‌زیر، یک موجود سرکش پنهان شده که از ۱۱سالگی مشغول گفت‌وگوی تلفنی و مجازی با پسری است که کیلومترها با تهران فاصله دارد .دو سال پنهانی با هم در تماس بوده‌اند و در این مدت آن پسر عکس‌هایی از خودش برای آیدا می‌فرستد که دخترم فکر می‌کند با یک جوان تحصیلکرده و مرفه سروکار دارد. بالاخره این فرد موفق می‌شود دخترم را فریب داده به شهر محل سکونتش در شرق کشور بکشاند. باورتان نمی‌شود من و پدرش تا امروز که همکاران‌تان خبر پیدا شدن آیدا را به ما دادند، چه شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. فکر این‌که چه بلاهایی ممکن است سر دخترم آمده باشد و این‌که اصلا او را دوباره زنده و سالم می‌بینم یا نه، مرا دیوانه کرده بود.من نمی‌دانم دیگر چه چیزی باید به شما بگویم. لطفا از خودش بپرسید که نتیجه خوش‌باوری و اعتمادش به یک پسر غریبه چه بود و در این مدت چه شرایطی داشت؟
بعد از این حرف مادر، نگاهی به دخترک می‌اندازم که همچنان از شرم سرش را پایین انداخته است. مادر باعصبانیت می‌گوید: تو که با این رفتارهایت ثابت کردی خیلی جسور هستی و سر نترسی داری، حالا خجالتی شدی؟برای خانم مشاور تعریف کن چه اتفاقاتی برایت افتاده است. اشک در چشمان آیدا حلقه می‌زند و می‌گوید: من که گفتم پشیمانم. خانم به خدا من به اصرار دوستم با آن پسر حرف زدم، وگرنه من اصلا چه می‌دانستم که دوست‌پسر یعنی چه؟دوستم اصرار کرد و من هم وارد رابطه تلفنی با او شدم و بعد هم از طریق فضای مجازی با هم در ارتباط بودیم تا این‌که بعد از یکی، دو سال اصرار کرد برای دیدنش بروم. من با توجه به عکس‌هایی که برایم فرستاده بود، فکر می‌کردم آدم‌حسابی و تحصیلکرده است و خانواده خوبی دارد. پنهانی راهی شهر محل سکونتش شدم اما همین که به کوچه و محله‌شان رسیدم، نظرم عوض شد؛ وارد خانه‌شان که شدم یک خانه ۳۰متری کثیف و به‌هم‌ریخته بود.مجید به همراه مادرش زندگی می‌کرد. اولین صحنه‌ای که با آن مواجه شدم، مادرش بود که یک گوشه خانه نشسته بود و مشغول وزن‌کردن و بسته‌بندی مواد شیشه بود. بعد از یک روز اقامت در آن خانه متوجه شدم مجید هم به شیشه اعتیاد دارد و چندین بار موقع مصرف شیشه در صورت من هم فوت کرد و قصد داشت مرا هم معتاد کند. فکرش را بکنید من با چه ذهنیتی راهی آنجا شده بودم و حالا با چه آدم‌هایی سروکار پیدا کرده بودم .نه راه پس داشتم، نه راه پیش؛ از ماندن در آنجا احساس خطر می‌کردم و نمی‌دانستم قصد آنها از کشاندن من به خانه‌شان چیست؟ ازسوی دیگرروی تماس باوالدینم وبرگشتن به خانه را نداشتم.چند روزی به همین منوال گذشت وهمکاران شما برای بردن من آمدند. من واقعا خوشحالم و امیدوارم والدینم مرا ببخشند. من روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتم و از صمیم قلب از این‌که از خانه فرار کردم و خام وعده‌های یک پسر معتاد شیشه‌ای شدم، متاسف و پشیمانم.امیدوارم مادر و پدرم مرا ببخشند و فرصت دوباره‌ای به من بدهند تا همان دختر خوب و عاقلی که از من انتظار داشتند، بشوم. من با این سن کم، زندگی در کنار یک پسر معتاد و مادرموادفروشش را تجربه کردم و این چیزی است که تا آخرعمر ازذهن من پاک نخواهد شد.امکان داشت اتفاقات بدتری برای من بیفتد. من خوب می‌فهمم که اینجا بودنم درست مثل عمر دوباره است.

حامی نوجوانان باشید
سرگرد سمانه مهربانی، رئیس اداره اجتماعی وفرهنگی پلیس آگاهی تهران دراین‌باره می‌گوید: دوران بلوغ و نوجوانی حساس‌ترین مرحله رشد فرزند شماست؛ دورانی که فرزند بی‌تجربه شما باید دست دردست شما آن را پشت سربگذارد .شما به‌عنوان والدین باید با مطالعه و ارتقای سطح دانش و آگاهی خود برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو آماده باشید. پیش از بزه‌دیدگی فرزند باید او را با ویژگی‌های دوران بلوغ و نوجوانی آشنا سازید. به فرزندتان بیاموزید احساسات و گرایش وی در این سن نسبت به جنس مخالف فقط تمرینی برای نقش‌های بزرگسالی است وهرگز نباید با جدی‌گرفتن این احساسات و تمایلات، آینده درخشان تحصیلی شغلی و عاطفی خود را با مشکل مواجه سازد.در صورت ناتوانی دربرقراری ارتباط صحیح با فرزند و احساس خطر نسبت به رفتارهای مشکل‌آفرین وی سریعا با یک مشاور متخصص درامور نوجوانان مشورت کنید.دوست فرزند خود باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا چالش در زندگی شما اولین کسی باشید که موردمشورت و درددل قرار می‌گیرد.درغیر این صورت فرزند شما به دوستان و همسالان خود روی می‌آورد که با راهکارهای ناپخته و اشتباه؛ فرزند شما را هرچه بیشتر در پرتگاه سقوط و چرخه باطل اشتباهات قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • شیطان با نقاب خواستگار
  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد