Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:21:03 GMT

کرونا، فرصتی برای مدیریت تغییر

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۳۹۳۴

کرونا، فرصتی برای مدیریت تغییر

روزنامه همشهری یادداشتی را به قلم بیژن یاور استاد دانشگاه منتشر می کند و می آورد: تجربیات کسب شده از برنامه‌ریزی و مدیریت همه‌گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا نشان داد که نحوه واکنش کشورها نسبت به این همه‌گیری می‌تواند شاخصی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و ترسیم فرصت‌ها و تهدیدها برای موارد مشابه و بحران‌های دیگر باشد و از این‌رو می‌توان واکنش ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و کالبدی جامعه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکمرانی شهری (Urban Governance) به زمینه‌های مختلف مدیریت شهری می‌پردازد و در اصل جزئی از فرهنگ شهری است که به تفسیر ماهیت و اصول اصلی حکمرانی در چارچوب انواع تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری مرتبط با شهر را عهده‌دار است. به زبان ساده تر؛ حکمرانی شهری به نهادها،   قوانین و مقررات، فرایندها و مکانیسم‌هایی که بر تصمیم‌های شهری دلالت دارد و از این طریق اجرایی می شود اتلاق می‌شود. به‌عبارتی؛ حکمرانی مطلوب شهری زمانی اتفاق می‌افتد که بتوان سبدی از انواع تدابیر را در یک جامعه شهری ازجمله مادرشهر، کلانشهر، شهر جدید، شهر و شهرک تنظیم و تدوین و مدنظر قرار داد. یعنی علاوه بر جلوگیری و کاهش عادی انگاری و روزمرگی‌های رخدادهای شهری بتوان با رعایت پروتکل‌های علمی ـ بهداشتی و نیز پیگیری درخواست های شهروندان، نظارت و اعمال قانون، کاهش زمینه‌های بروز بحران، مدیریت ریسک و نمونه‌های مشابه مدیریت و حکمرانی مطلوب شهری را تحقق بخشید.

به‌عنوان مثال، در پدیده همه‌گیری کرونا باید به مواردی مانند واکسیناسیون پرداخته و آن‌ را تسریع نمود؛ چرا که می‌تواند آرامش اجتماعی را به همراه داشته باشد.

در چارچوب حکمرانی شهری، افرادی موفق خواهند بود که اصطلاحاً دارای پهنای باند ذهنی مناسب و متناسبی باشند؛ بدین معنا که در ابتدا بر مدیریت خطرپذیری یا ریسک متمرکز شده، آمادگی لازم را در جامعه ایجاد نموده و ضمن کسب تاب‌آوری لازم در ادامه برنامه‌ریزی و مدیریت شرایط اضطراری را به‌عنوان نقطه عطفی برای مدیریت تغییر در شرایط بحرانی به سمت شرایط مثبت و توسعه‌ای درنظر می‌گیرند.

از منظر دانشمندان حوزه مدیریت شرایط اضطراری، یک بلا (Disaster)، بحران (Crisis) و فاجعه (Catastrophe) می‌تواند بسته به چارچوب (Mind Set) و به تبع آن پهنای باند ذهنی(Mind Bandwidth) نقطه عطف و تغییری در راستای مثبت یا منفی باشد که بستگی کاملی به قابلیت و توانایی امکان آینده پژوهی ذهنی(Mind Future Study Possibility) و ظرفیت ذهنی (Mind Capacity) برنامه‌ریزان و مدیران دارد. در انواع سیستم‌های شهری از جمله: نظام‌ها و سازکارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و کالبدی این شیوه و راهبرد برخورد با مسائل، قابل تعمیم و کاربردی است.

کلانشهرها به مدیران و برنامه‌ریزانی نیاز دارند که دارای پهنای باند ذهنی به روز و با سرعت بالا باشند تا در قالب حکمرانی شهری مناسب و متناسب با تغییرات شتابان عصر ارتباطات بتوانند برنامه‌ریزی و مدیریت تغییر را به‌گونه‌ای هدایت نمایند تا سبب رشد، توسعه و شکوفایی کلانشهرها شوند. مبحث مدیریت ریسک و مدیریت شرایط اضطراری نیز از این امر مستثنی نیست! شرایط پیش آمده یعنی بیماری ناشی از ویروس کرونا می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی برای مدیریت تغییر و محرکی باشد برای حرکت مثبت به‌سوی توسعه منطبق با شرایط روز. به‌عنوان نمونه تولید واکسن کووید- ۱۹توسط جوانان این مرز و بوم موید آینده‌ای روشن و توسعه‌ای پایدار است.

توسعه پایدار و همه جانبه زمانی شکل می‌گیرد که منافع کشور بی‌کم و کاست و بدون کوچک‌ترین ملاحظه‌ای به‌کار بسته شود و اولویت‌های دیگر پس از آن  قرار گیرد.

نتیجه آنکه باید همواره به یاد داشته باشیم که تحقق پهنای باند ذهنی حکمرانی شهری در قالب مدیران و برنامه‌ریزان، مکانیسم‌ها، فرایندها و نمونه‌های مشابه در زیستگاهی به نام شهر از هر ابعاد آن گامی مؤثر در مدیریت تغییر است که بستگی به تصویر ذهنی، تجارب، تخصص، اقدامات و چنین مواردی دارد. شرایط اضطراری از هر نوعی که باشد (حوادث، سوانح، بلایا، بحران‌ها و فجایع) و ازجمله آن بیماری همه گیر کنونی یعنی کووید- ۱۹به‌عنوان یک بحران، خود به تنهایی می‌تواند منشأ تغییر باشد که بسته به پهنای باند ذهنی مدیران و برنامه‌ریزان شهری در چارچوب حکمرانی شهری می‌تواند به سمت مثبت یا منفی میل کند. پهنای باند ذهنی می‌تواند یاری کند تا بتوان از همه ظرفیت‌ها به خوبی بهره گرفت و بر مشکلات شهری فائق آمد.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویروس کرونا واکسیناسیون فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسیناسیون فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا واکسیناسیون فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های کرونا شرایط اضطراری حکمرانی شهری مدیریت تغییر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است،گفت: ۴۶۰ روز به پایان دوره کاری مدیریت ششم شهری باقی مانده و این زمان کوتاهی نیست و می‌توان به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در ساختمان تالار اجلاس شورای شهر تهران آغاز شد.

جلسه امروز پس از حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران در فضایی آرام و بدون حاشیه آغاز شد و در ادامه برخی از اعضای شورای شهر تهران موضوعات مختلفی را در مواردی مطرح کردند.

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران به عنوان اولین تذکردهنده با اشاره به دیدار مجازی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و تاکید بر دقت در اعلام نظرات اظهار کرد: در این بیانات آمده است: «یکی از آسیب‌ها بی‌احتیاطی در استفاده‌ از تریبون و بلندگویی است که در اختیار شما است. فرمایشات شما به طور مستقیم پخش می شود در کشور، یا بعداً به وسیله رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ این امکان در اختیار همه نیست، در اختیار نماینده است؛ مراقب باشید که در استفاده‌ از این امکان بی‌احتیاطی نشود و در [ارائه‌ی] نقدهای خود، نظرات خود [دقّت کنید]. گاهی انسان نظرات تندی هم دارد که این نظرات را می شود در یک جلسه‌ی دونفره، سه‌نفره، پنج‌نفره گفت امّا اگر این را در سطح عموم مردم گفتید، ممکن است به جای فایده ضرر داشته باشد. بعضی خیال می کنند که هر نظر انتقادی‌ نسبت به هر جایی دارند باید این را اعلان کنند و به اطّلاع عموم برسانند، در حالی که به اطّلاع عموم رساندن، گاهی فایده ندارد و گاهی علاوه‌ بر نداشتن فایده ضررهای فراوانی دارد. بنابراین در استفاده‌ی از این رسانه‌ها بایستی مراقبت بشود و بی‌احتیاطی نشود.»

وی با بیان اینکه ما وقتی انقلابی هستیم که انقلابی عمل کنیم، افزود: امیدواریم انقلابی عمل کنیم. کارمندان محکم بایستند و کارهای خود را با انسجام و استحکام انجام دهند و ما به عنوان شورا پشت کارمندان هستیم.

نادعلی با اشاره به سالروز درگذشت کیومرث صابری «گل آقا» گفت: این هنرمند فقید انتقادات طنز و گزنده‌ای داشت و هیچ مسئولی از این انتقادات در امان نبود؛ امیدواریم این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

در ادامه جلسه احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکری در خصوص عدم بارگذاری برخی از املاک شهرداری تهران در سامانه شفافیت گفت‌: برای چندمین بار است که بنده این تذکر را می‌دهم و امیدوارم شهرداری تهران نسبت به بارگذاری املاکی که در اختیار افراد حقوقی و حقیقی است در سامانه شفافیت عمل کند.

وی تصریح کرد: هیچ محرمانگی در این باره وجود ندارد و شهرداری ملزم به بارگذاری اطلاعات افراد حقوقی و حقیقی در قالب این املاک است.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا به بخشی از بیانات آیت‌الله مطهری اشاره کرد.

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است، گفت: به سهم خودم از همکارانم در شورای شهر، کارشناسان در مجموعه شورا و همچنین پرسنل شهرداری تهران که در این مدت تلاش کردند تا به وظیفه خود عمل کنند قدردانی می‌کنم.

وی افزود: همچنین به سهم از کوتاهی‌هایی که در انجام وظیفه‌ام داشته‌ام در محضر خداوند طلب مغفرت و همچنین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه تا پایان این دوره از مدیریت شهری 460 روز باقیمانده است، تصریح کرد: این زمان کوتاهی نیست و امیدواریم در عمر باقیمانده از شورا به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم.

به گزارش تسنیم، زهرا شمس‌احسان؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تبریک روز کارگر و هفته معلم؛ اظهار کرد: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع جامعه کارگری، ایشان بر نقش محوری و تاثیرگذار این قشر زحمتکش در بهبود اوضاع کلی جامعه تاکید فرمودند. توجه به این رهنمود رهبر فرزانه انقلاب، از ضروریات غیرقابل انکار در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات شهری، بخش عمده‌ای از نیروی انسانی خود را از میان جامعه کارگری تامین می‌کند، افزود: گزارشات موجود حاکی از آن است که بسیاری از این عزیزان زحمتکش به دلیل پایین بودن دریافتی، با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله علاوه بر تضعیف روحیه و انگیزه کاری کارگران، موجب کاهش بهره‌وری و در نتیجه افت کیفیت ارائه خدمات خواهد شد.

شمس‌احسان ادامه داد: حضور برخی شرکت‌های پیمانکاری مابین کارگران و مجموعه شهرداری نیز نباید تاثیری در میزان توجه و حمایت از نیروی کار داشته باشد. شهرداری تهران باید با حفظ مسئولیت اجتماعی و انسانی خویش، تمامی امکانات و منابع در دسترس را برای تامین رفاه و ارتقای معیشت کارگران صرف کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود شهرداری تهران در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت معیشت کارگران به انجام رساند. این اقدامات می‌تواند شامل افزایش مستمرهای کارگری، بازنگری مزایا و پاداش‌ها و ارائه تسهیلات رفاهی باشد.

بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران باید اهتمام ویژه‌ای در جهت حفظ کرامت و منزلت کارگران داشته و با برقراری ارتباط مستقیم و شفاف، زمینه را برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این قشر فراهم آورد.

شمس‌احسان در پایان با تاکید بر اینکه رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب در این زمینه، نقشه راهی برای بهبود معیشت و رفاه کارگران است که مدیریت شهری موظف است تمامی تلاش و همت خود را صرف تحقق آن کند، افزود: انتظار می‌رود گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نتایج حاصله در این خصوص ارائه شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • «شهرگاه» فرصتی برای هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری است
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • نیروی انتظامی آماده تعامل بیشتر با مدیریت شهری است