Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرضا مظهری، مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درخصوص آخرین وضعیت مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت توضیح داد: در شش شهرستان، ۲۰ هزار نفر برای فاز سوم مطالعات بالینی واکسن برکت داوطلب شده بودند که  ۸۵۰۰از آنها  تهرانی بودند که تزریق واکسن نوبت اول و دوم برای آنها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۰۰۰ نفر از داوطلبان ساکن کرج بودند که واکسیناسیون آنها به طور کامل انجام شده است، از این تعداد ۳۰۰۰ داوطلب ساکن مشهد، ۱۵۰۰ نفر ساکن بوشهر، ۲۵۰۰نفر ساکن اصفهان و ۲۵۰۰ داوطلب نیز ساکن شیراز بودند که دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و تزریق دوم به تازگی آغاز شده است.

*آغاز تزریق دز دوم واکسن برکت برای داوطلبان

وی ادامه داد: درحال حاضر تزریق دز دوم واکسن برای این داوطلبان آغاز شده است و عوارض واکسن در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در نظام ثبتی که راه‌اندازی شده ثبت می‌شود. اگر فردی در این دوران «پی سی ار» مثبت شود یا نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد توسط تیم‌های پزشکی تحت مراقبت قرار می‌گیرد. همچنین کمیته‌های علمی از سوی وزارت بهداشت تشکیل شده است و پرونده داوطلبان مورد به مورد بررسی می‌شود. مجوز اضطراری مصرف واکسن نیز بر اساس همین مطالعات صادر شد.

*مورد شدیدی از عارضه‌های واکسن نداشته‌ایم

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت توضیح داد: عوارض واکسن برکت تاکنون بیشتر عوارض سطح یک، مانند تب خفیف بوده است و خوشبختانه تاکنون مورد شدیدی از عارضه‌های واکسن نداشته‌ایم. تب خفیف، عوارض گوارشی و عوارض تنفسی در کمتر از یک درصد از داوطلبان مشاهده شده است و عوارض شدیدی که مربوط به تزریق واکسن باشد نداشته‌ایم. یک سری از عوارض شدید در افرادی بوده که پس از دریافت دز اول به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. ما به این افراد آموزش‌های لازم را ارائه داده‌ایم اما برخی از داوطلبان این تصور را دارند که بلافاصله پس از دریافت دز اول ایمن شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند که همین موضوع باعث ابتلای آنها به بیماری کوید۱۹ شد که این موضوع را نباید به حساب عوارض واکن بگذاریم.

مظهری خاطرنشان کرد: همه عوارض واکسن برکت به کمیته‌های علمی وزارت بهداشت ارائه می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند که  عوارض مربوط به واکسن بوده است یا خیر، اما تا کنون کمیته‌های علمی که به صورت مستقل درحال فعالیت هستند گزارشی از عوارض شدید واکسن ارائه نداده‌اند.

*رصد و پایش سلامت افراد داوطلب تا یکسال

به گفته مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت، رصد و پایش سلامت افراد داوطلب تا یکسال ادامه خواهد داشت، و در این دوران ۲۸ بار با افراد تماس خواهد گرفته شد تا از وضعیت سلامت و عوارض واکسن اطلاع پیدا کنیم، اطلاعات دریافتی مبنای تحقیقات و مقالات خواهد بود و به تدریج نتایج آن منتشر خواهد شد و در اختیار محققین قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مرجع ارائه آمار مبتلایان به کرونا پس از دریافت واکسن وزارت بهداشت است و مجوز انتشار باید توسط آنها صادر شود افزود: در نتیجه ما حق انتشار آمار را نداریم و وزارت بهداشت باید اعلام کند که چه تعداد از داوطلبان به بیماری مبتلا شده‌اند اما واقعیت این است که واکسن برکت یکی از موثرترین واکسن‌ها در شاخص‌های ایمنی‌زایی بوده و تعداد مبتلایان نیز بسیار کم بوده است.

 

* چرا افراد دریافت کننده واکسن نما از این موضوع نباید اطلاع داشته باشند؟

وی درخصوص چگونگی بررسی ایمنی‌زایی واکسن برکت توضیح داد: ما ایمنی زایی را بین افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند و افرادی که واکسن نما دریافت کرده‌اند مقایسه می‌کنیم. البته هیچ کدام از افرادی که واکسن‌نما دریافت کرده‌اند نیز از این موضوع اطلاع ندارند همچنین از سوی دیگر ما میزان ابتلا بین این دو گروه را بررسی کرده و بعد از مدتی کدها شکسته می‌شود و مشخص می‌شود که چه فردی واکسن نما دریافت کرده‌ است. سطح آنتی بادی خون در دو گروه شاهد و مورد سنجش می‌شود و در نتیجه میزان اثربخشی واکسن مشخص خواهد شد. خوشبختانه کدگشایی فاز یک و دو انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که سطح ایمنی زایی افراد دریافت کننده واکسن قابل قبول بوده است.

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در پاسخ به این پرسش که چرا افراد دریافت کننده واکسن نما از این موضوع نباید اطلاع داشته باشند توضیح داد: مطالعات این واکسن از جنس دوسو کور است، افراد دریافت کننده واکسن نما و حتی محققان اطلاعی از این موضوع ندارد. اما چرا به داوطلبان اعلام نمی‌شود که واکسن‌نما دریافت کرده‌اند؟ به این دلیل که نتایج مطالعات واقعی‌تر باشد و دخل و تصرفی از سوی ذی‌نفعان صورت نگیرد. بالا رفتن آنتی بادی ممکن است در افرادی که واکسن نما دریافت کرده‌اند به دلیل ابتلا به کرونا رخ داده باشد یا اینکه اثرات روانی باعث شود که فرد احساس کند که واکسن دریافت کرده است. مطالعات ما نشان می‌دهد برخی افرادی که واکسن نما دریافت کرده‌اند علائمی مانند سر درد یا تب هم دارند اما تفاوت این علائم و نتایج بین دو گروه چشمگیر است و اگر عوارض جمعیت هر دو گروه مساوی باشد می‌توان اعلام کرد که این عوارض از عوارض واکسن نیست. لذا باید با مطالعات دوسو کور به نتایج دقیق‌تر رسید. البته ما متعهد هستیم که پس از کدگشایی به افرادی که واکسن نما دریافت کرده‌اند واکسن تزریق کنیم.

*زمان انتشار نتایج مطالعات بالینی واکسن برکت

مظهری درباره زمان انتشار نتایج مطالعات بالینی واکسن برکت توضیح داد: نتایج مطاعلات بالینی مرحله به مرحله با مجوز وزارت بهداشت منتشر خواهد شد و این موضوع تا یکسال ادامه خواهد داشت. مجموعه‌ای صد نفری از متخصصان مختلف درحال کسب اطلاعات داوطلبان هستند و آنها را تحلیل می‌کنند. داوطلبان می‌توانند عوارض واکسن را در اپلیکیش آی گپ و شماره تماس ۴۰۳۰ اعلام کنند.
انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن برکت عوارض واکسن برکت آخرین وضعیت واکسن برکت افراد دریافت کننده واکسن برکت توضیح نتایج مطالعات وزارت بهداشت عوارض واکسن ایمنی زایی واکسن برکت دو گروه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت‌: آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن دارای سختی های خاص خود است و به طور معمول حدود ۱۲ درصد شرکت کنندگان مورد تائید برای دریافت مدرک قرار می‌گیرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام محمد قمی دربرگزاری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در مشهد با اشاره به افزایش 25 درصدی شرکت کنندگان این آزمون نسبت به دوره های گذشته اظهارداشت: حدود 12 هزارو 500 نفر از سراسر کشور در  نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شرکت کرده اند که نزدیک به دو سوم از آنان بانو هستند.

وی افزود : با توجه به اینکه حدود چند میلون نفر از جمعیت کشورمان حدود 200 آیه از آیات مهم و مورد تاکید بزرگان دین را از قران کریم حفظ می‌کنند موضوعی مهم است که این افراد می‌خواهند زندگی خود را با قرآن مانوس کنند و در مسائل اجتماعی سیاسی و ارتباط خود با دیگران از آیات، ترجمه و تفسیر قرآن بهره ببرند و در صحبت ها وزندگی خود نیز به آیات خدا بسنده کنند

قمی درخصوص حفظ نیز خاطر نشان کرد : حفظ ترتیبی توسط علاقه‌مندان بسیاری و با توجه به معنا، ترجمه و تفسیر انجام می‌شود ولی برخی افراد نیز می‌خواهند تازه در این مسیر قدم بگذارند و تشنه و مشتاق بهره گیری از قرآن کریم هستند درهمین راستا با توصیه بزرگان، گروهی آیات و فرازهایی از قرآن که مورد توجه و نیاز جامعه امروز است را برای به کارگیری مفاهیم آن در زندگی خود حفظ می‌کنند.

وی همچنین نکات قابل توجه در این آزمون را حضور نزدیک به 500 نفر با سن بالای 50 سال و 50 نفر زیر 11 سال دانست و تاکید داشت : بیشتر شرکت کنندگان با شوق وصف ناپذیری به همراه اعتماد به نفس با توجه به معنا، تدبر، ترجمه و تفسیر قرآن کریم در این آزمون شرکت کردند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حضور علاقه مندان به حفظ قرآن در نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با استقبال خوبی همراه بوده است که نشان از گسترش فضای قرآنی در کشور دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صاحبقرانی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:‌ در مجموع هزارو 618 نفر از خراسان رضوی در نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شرکت کردند و این داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی، در آزمون شفاهی نیز که توسط اساتید مجرب برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند تا در نهایت به داوطلبان واجد شرایط مدرک تخصصی اعطا شود.

وی این آزمون را بزرگترین رویداد قرآنی کشور دانست وتصریح کرد : مرحله اول آن و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انس با قرآن و در سه مقطع 10، 20 و 30 جزء قرآن کریم برگزار می‌شود.

صاحبقرانی تصریح کرد: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و بر همین اساس، قبول‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌تراز کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، مزایای درجات هنری، امتیازات اداری، استخدامی و اعطای کمک هزینه تحصیلی نیز برخوردار شوند.

گفتنی است: امسال این آزمون در هفت حوزه تربت جام، نیشابور، کاشمر، سبزوار و مشهد در دو حوزه بانوان و آقایان در خواف در حال برگزاری است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • راه اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • راه‌اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با تولید کنندگان محتوای مبتذل
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم سراسر کشور شرکت کردند
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • برگزاری آزمون‌ ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم