Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) کاربردهای بسیار وسیع و گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و بسیاری از کشورها با طراحی و توسعه این پهپادها در تلاش هستند تا برخی خدمات مورد نیاز اجتماعی را با کمک آنها ارائه کنند. از دیگر حوزه‌هایی که با کمک این پرنده‌ها توسعه یافته‌اند، نقشه‌برداری هوایی و پایش خطوط انتقال انرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از صنایعی که می‌تواند با کمک این فناوری به شکلی نوین ادامه حیات دهد صنعت کشاورزی است. این پهپادها در زمینه سم‌پاشی سریع و یکدست زمین‌های کشاورزی، بررسی زمین‌های زراعی از نظر کیفیت بافت گیاهی، تهیه نقشه‌های دو و سه بعدی کاربرد دارند.

 

کاربرد پرنده‌های بدون سرنشین

پهپادها پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که در ابعاد و سایز های کوچک طراحی و تولید می‌شوند و اپراتور می‌تواند به واسطه رادیوکنترل آن‌ها را در محدوده مجاز برد رادیویی هدایت و کنترل کند. استفاده تجاری از هواپیماهای بدون سرنشین که به‌نام پهپادها در دنیا معرفی شده‌اند از دهه 1980 شروع شد. امروزه کاربرد پهپاد در بخش‌های مختلف صنعتی به سرعت در حال گسترش است.

صنایعی که به واسطه این پرنده‌ها توسعه یافته‌اند شامل فیلم‌برداری و عکس‎‌برداری، سمپاشی، نظارت، ساخت مستند، امداد و نجات، حمل کالا، مدیریت حوادث و بحران‌ها، تفریح و سرگرمی، نقشه‌برداری و غیره می‌شود.

 

بازار 127 میلیارد دلاری پهپادها

با توجه به اینکه صنعت پرنده‌های هدایت‌پذیر کاربردهای فراوانی در حوزه‌های غرنظامی دارد؛ حاشیه سود بالایی برای آن رقم خورده است. آمارها می‌گوید که این صنعت در دنیا در زمینه کاربردهای غیرنظامی بازاری معادل 127 میلیارد دلار در جهان دارد که سهم ایران از این بازار پرسود، حدود 3 الی 5 میلیارد دلار است.

توسعه استفاده از این پرنده‌های آهنی در بخش کشاورزی هوشمند در کشور پتانسیل ایجاد 15 هزار شغل مستقیم با درآمد 1500 میلیارد تومان دارد. عددی بزرگ و قابل توجه که می تواند بازار بزرگی برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند.

قطعا با پیشرفت فناوری و ایجاد بسترهای لازم، در آینده نه چندان دور کاربردهای پهپادها بیش از پیش افزایش خواهد یافت به همین دلیل فناوران ایرانی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته تلاش می‌کنند تا با طراحی و تولید پهپادهای ایران‌ساخت، بازار داخلی آن را توسعه دهند و به رونق اقتصادی کمک کنند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این زمینه با حمایت از توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه ورود کرده است تا مسیر برای تجاری‌سازی ایده‌ها و تولیدات آنها تسهیل شود.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شرکت خلاق پهپاد اشتغالزایی پرنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۴۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده

فرزاد محمدی  اظهار کرد: توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که در کشور و به تبع آن در استان وجود دارد موضوع فناوری است، گفت: در این راستا به منظور رفع موانع تکنولوژی و فنی واحد‌های صنعتی احیا شده که ماموریت و رسالت آن شناسایی نیاز‌های فناورانه است فن‌بازار در استان تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: در حال حاضر نیاز‌های فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.

محمدی بیان کرد: در استان چندین واحد صنعتی را دانش‌بنیان کردیم؛ همچنین با حمایت‌های مالی واحد‌های تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی ازنا، اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.

مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان با بیان اینکه این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد، یادآور شد: خوشبختانه این واحد پیشرفت بسیار خوبی دارد و ظرف دوسه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت؟
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی