Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - تعطیلی اصناف، ارمغان بی‌تدبیری‌ها و تصمیمات دوگانه دولت در روزهای کرونایی است و بازاریان در سودای جان و نان روزگار سختی را سپری می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، در حالی که بازاریان و اصناف مختلف در روزهای پایانی سال 98 در حال تدارک برای سال نو و شلوغی بازار بودند تا از مردمی که برای خریدهای شب عید راهی بازار می‌شدند استقبال کنند ناگهان یک خبر کوتاه ناگواری همه را شگفت زده کرد؛ شیوع کرونا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروسی که در زمان کوتاهی تبدیل به یک بحران و فاجعه شد.

بحرانی که در کنار تهدید سلامت و جان مردم، اقتصاد و معیشت آنها را هم نشانه گرفته بود و در نخستین روزهای شیوع خود با اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف و بازاریان، نان آوران زیادی را خانه نشین کرد.

از آن زمان بیش از 16 ماه گذشته و حالا این ویروس ناشناخته، صد رنگ و هزار چهره در موج پنجم شیوع خود در کشورمان همچنان قربانی می‌گیرد و برای چندین بار اصناف و بازاریان در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور تعطیل شدند.

آغاز محدودیت‌های کرونایی، آغاز روزهای سخت و غم‌انگیز برای تعداد زیادی از خانوارها، اصناف و کسبه استان کرمان بود که با ترس و نگرانی شیوع موج پنجم کرونا و کرونای هندی، در دو راهی نان و جان قرار داشتند.

اصناف کرمانی به خوبی می‌دانستند که تعطیلی و مشکلات اقتصادی، رکود، کسادی بازار، چک‌های تا چند وقت دیگر موعد وصول آن می‌رسد و حساب‌های خالی، اخطار بانک‌ها و سررسید بیمه و مالیات‌های معوق در کنار اجاره بهای واحدهای صنفی و مسکن و هزینه‌های بالای زندگی در انتظار آنها است و در آزمون سخت مرگ و زندگی و مشکلات اقتصادی باید دست و پنجه نرم کنند.

در این میان عده زیادی از اصناف کرمانی برای چندمین بار و با وجود عدم حمایت مسئولان، باز هم پای کار بوده و کرکره‌های مغازه‌ها را پایین کشیدند. هر چند در این میان اوضاع کسادی بازار و شرایط بد اقتصادی برخی از کسبه را به دور زدن قانون مجبور کرد؛ عده‌ای نسبت به دستورالعمل‌ها بی‌تفاوت بوده و برخی نیز با کرکره‌های نیمه باز به کار خود ادامه می‌دادند به امید داشتن چند مشتری و از آن مهم‌تر کسب درآمد برای پرداخت دیون خود از جمله اجازه مغازه‌، چک و حقوق کارکنان.

انتقاد نماینده مردم کرمان از تصمیمات اشتباه ستاد ملی کرونا؛ تصمیمات دوگانه باعث مشکلات امروز استوعده‌های مسئولان مرهمی بر زخم بی‌پولی و گذران معیشت اصناف کرمان نشدروزگار سخت اصناف کرمان و وعده‌هایی که محقق نشد / ‌بانک‌ها اقساط وام‌ها را ‌از حساب مشتریان کم کردندوقتی کرونا اشک اصناف کرمانی را درآورد؛ از تعطیلی بازار کرمان در شب عید تا چک و بدهکاری

در روزهای اخیر ستاد پیشگیری از کرونا شیوه‌نامه‌های سختگیرانه‌ای را مصوب و اعمال کرد تا شاید از شیوع بیش از پیش کرونا آن هم از نوع دلتا در استان کرمان پیشگیری کند.

حفظ جان بر نان ارجحیت دارد

علی زینی وند استاندار کرمان این استان را دارای بحرانی‌ترین وضعیت در میان استان های کشور از نظر وضعیت شهرهای قرمز کرونا معرفی کرد و اظهار داشت: راهی جز اجرای سختگیرانه محدودیت‌ها نداریم و می‌دانیم که نان مردم در مضیقه است اما بین نان و جان موقتاً باید جان را انتخاب کنیم و اینجا جان بر نان ارجحیت دارد.

در این میان حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به حمایت‌های چهارگانه مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و سایر دولت برای کمک به واحدها و مشاغل به شدت آسیب‌ دیده از کرونا اظهار داشت: آثار مخرب کرونا مانند حلقه‌های زنجیره پشت سر هم قرار می‌گیرند و در تمام چرخه اقتصاد نفوذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بعضی از مشاغل به نسبت بیشتری تحت آسیب قرار گرفتند که حمایت‌هایی از آنها می‌شود که استفاده از این حمایت‌ها شروطی دارد گفت: هر چند این حمایت‌ها ممکن است پوشش دهنده همه خسارت‌ها نباشد.

تصمیمات دوگانه ستاد کرونا باعث مشکلات امروز اصناف است

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد به عملکرد دوگانه ستاد ملی کرونا اظهار داشت: ستاد ملی کرونا وضعیت یکسانی نداشته و رفتار و تصمیمات آن جای انتقاد دارد.

وی با بیان اینکه این در ایام عید نوروز امسال همه چیز را آزاد می‌گذارد و با این تصمیم اشتباه باعث می‌شود کرونا در سطح جامعه شیوع پیدا کند ادامه داد: ستاد کرونای کشور در یک و نیم سال گذشته تصمیمات متفاوتی گرفته و در ایام نوروز که باید سخت گرفته شود، اجازه می دهند مردم به مسافرت بروند و پس از شیوع کرونا تصمیم می‌گیرد، محدودیت ایجاد می‌کند.

نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسبت به نحوه مدیریت ستاد کرونا در استان هم انتقاد جدی داریم بیان کرد: روز گذشته تعدادی از اصناف به ما مراجعه کرده و گلایه‌مندی‌های شدیدی داشتند.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت کرونایی هیچ حمایتی از این اصنافی که اجاره و قرض و بدهی بانکی دارند نمی‌شود و بعد می‌گوییم که باید تعطیل شوند گفت: عدم تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع در سطح ملی باعث مشکلات زیادی شده است.

زاهدی با اشاره به اینکه انتقاد جدی به نحوه مدیریت کرونا در سطح ملی داریم و تبعات آن، مشکلاتی است که گریبانگیر مردم می‌شود، تصریح کرد: برای حمایت از اصناف که در این مدت شیوع کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، چرا کاری انجام نمی‌شود؟

دولت با فوریت بسته حمایتی کرونایی را پیش‌بینی کند

شهباز حسن‌پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان اینکه دولت باید توجه ویژه‌ای به اصنافی داشته باشد که در این روزهای کرونایی تعطیل شدند اظهار داشت: بسیاری از کسبه و اصناف در این شرایط خسارات زیادی دیدند و در شرایطی که بسیاری از کسب و کارها برای پرداخت هزینه آب، برق و گاز خود با مشکل مواجه شدند دولت باید با فوریت یک بسته حمایتی کرونایی را پیش‌بینی کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید کسانی را که دچار ضرر و زیان شدند مورد حمایت قرار دهد گفت: در این شرایط بسیاری از کسانی که درآمد ثابتی ندارند با وضعیت سختی روبه‌رو هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه عده‌ای برای پرداخت کرایه خانه‌های خود با مشکل مواجه شدند یا برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس و خرید مایحتاج آنها به مشکل برخورده‌اند افزود: در این شرایط انتظار می‌رود تصمیم‌گیری عاجلی در این زمینه صورت گیرد و به ویژه اصناف مورد توجه جدی قرار گیرند.

انتهای پیام/511/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار ویروس کرونا استان کرمان بازار ویروس کرونا استان کرمان استان کرمان اصناف کرمان حمایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛  استاد ذبیح اله شاهمحمدی از بزرگان عرصه تعلیم و تربیت استان به همراه همسرش که او نیز معلم بوده، از عشق و علاقه اش برای با سواد ساختن دانش آموزان و دانشجویانش می‌گوید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار
  • توضیحات رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان در مورد احتمال تعطیلی واحد گلباف
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • تعطیلی ۱۰۰ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی به دلیل حمایت از اسرائیل